• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

نمايش روياهاي دم صبح در جشنواره اينك خاور ميانه

اعتماد|«روياهاي دم صبح» مهرداد اسكويي در جشنواره «اينك خاورميانه» كه در فلورانس ايتاليا برگزار مي‌شود به نمايش در مي‌آيد.
اين جشنواره هر سال در ماه آوريل به فيلم‌هاي سينمايي و رويدادهاي مهم فرهنگي از قبيل عكاسي و موسيقي و هنرهاي جديد از خاورميانه و شمال آفريقا مي‌پردازد، امسال فيلم مستند روياهاي دم صبح مهرداد اسكويي را در برنامه اصلي خود گنجانده است. به گفته اسكويي اين فيلم در روز آخر جشنواره قبل از اختتاميه به نمايش در مي‌آيد و پس از نمايش نيز او با تماشاگران گفت‌وگو خواهد كرد.
در سال ٢٠١٢ مسوولان اين جشنواره مرور آثار مهرداد اسكويي را در برنامه‌هاي خود گنجانده بودند و ليزا شياري يكي از مديران هنري فستيوال ابراز خشنودي كرد كه امسال نيز جديدترين فيلم مهرداد اسكويي، يكي از فيلم‌هايي است كه در اين جشنواره در سالن اودئون شهر فلورانس نمايش داده مي‌شود. اينك خاورميانه تنها جشنواره‌اي در ايتاليا است كه تمام تمركز خود را به هنر معاصر خاور ميانه و شمال آفريقا اختصاص مي‌دهد. با اين هدف كه به سهم خود، توجه مردم ايتاليا را بر فرهنگ و هويت كشورهاي صاحب فرهنگ و هويت غني و اصيل جلب كند.
اين كارگردان به «اعتماد» گفت: يكي از بخش‌هاي مهم امسال روي سينماي ايران، تركيه، اعراب و افغانستان تمركز دارد. اين جشنواره فيلم‌هايي كه مورد اقبال بسيار خوب تماشاگران و منتقدان و جشنواره‌ها در كشور خود و ديگر كشورهاي جهان بوده را مورد توجه قرار مي‌دهد. جشنواره اينك خاورميانه از تاريخ پنجم تا دهم آوريل در شهر فلورانس ايتاليا در حال برگزاري است.
به گفته اين كارگردان اين فيلم سومين قسمت از مستندهاي سه‌گانه او است. دو فيلم قبلي «روزهاي بي‌تقويم» و «آخرين روزهاي زمستان» نام دارند. اين سه‌گانه درباره كودكان زير 18 سالي است كه در كانون اصلاح و تربيت شهر تهران تحت نظارت هستند.  پس از بازتاب‌هاي خوب مستند «روياهاي دم صبح» و نيز دريافت جايزه از برلين و متعاقب آن اعطاي جايزه مستندساز برتر ٢٠١٦ جهان (جايزه ترو ويژن) از جشنواره معتبر «ترو فالز» به مهرداد اسكويي، شركت پخش «سينماگيلد» امريكا؛ حق پخش امريكا، كانادا و پورتريكو اين مستند را با موافقت شركت «دريم لب» دريافت كرد. همچنين بنابر علاقه كمپاني پخش «سينما گيلد»؛ حق پخش امريكا و كانادا دو فيلم ديگر از سه‌گانه مهرداد اسكويي، يعني «روزهاي بي‌تقويم» و «آخرين روزهاي زمستان» نيز براي مدت هفت سال در اختيار اين شركت قرار گرفت.
كشورهاي ديگري چون استراليا، انگليس و فرانسه هم در حال رايزني براي در اختيار گرفتن حقوق پخش مستند «روياهاي دم صبح» هستند كه قرار است مذاكرات نهايي در اين باره در بازار جشنواره فيلم كن 2016 صورت پذيرد. اين فيلم همچنين قرار است در جشنواره بين‌الملل فجر امسال نيز به نمايش در بيايد.
اسكويي در سال ٢٠١٠ موفق به كسب عنوان «چهره فرهنگي سال جهان» از سوي نهاد فرهنگي پرنس كلاونس هلند شناخته شد. وي تاكنون ۲۵ فيلم مستند و كوتاه داستاني را كارگرداني كرده و با بيش از 450 حضور ملي و بين‌المللي و كسب نزديك به صد جايزه معتبر سينمايي و فرهنگي يكي از چهره‌هاي برجسته مستندسازي ايران محسوب مي‌شود. فيلم‌هاي اسكويي در جشنواره‌ها و مراكز دانشگاهي و در بيش از ۵۰ كشور جهان به نمايش درآمده است. او همچنين به عنوان سفير فرهنگي بخش انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد (UCHA) فعاليت مي‌كند. مستند‌هاي مهرداد اسكويي در بسياري از جشنواره‌هاي داخلي و خارجي موفق به كسب جوايز معتبر متعدد شده‌اند. از آن جمله مي‌توان به جوايز زير اشاره كرد:
تنديس جشنواره ايدفا هلند، تنديس بهترين فيلم جشنواره هات داكس كانادا، تنديس اژدهاي طلايي بهترين فيلم جشنواره كراكو لهستان، جايزه بهترين مستند بخش افق‌ها جشنواره مونيخ آلمان، جايزه بزرگ جشنواره مستند مونترال كانادا، جايزه ويژه جشنواره مدياويو مجارستان، جايزه جشنواره اسگل فرانسه، جايزه بزرگ جشنواره مارماداك ايتاليا، جايزه بزرگ جشنواره اوري فرانسه، جايزه بهترين مستند جشنواره ولادرو مكزيك و...
«خانه مادري‌ام مرداب»، «از پس برقع»، «دماغ به سبك ايراني»، «روزهاي بي‌تقويم» و «آخرين روزهاي زمستان»، از جمله آثار مهرداد اسكويي هستند كه جوايز ملي و بين‌المللي زيادي را براي اين مستندساز به همراه داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون