• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

علاء الدين، مهم‌ترين بازار موبايل ايران، دردسرساز شد

تخريب‌ شاخ غول تهران

  حميدرضا خالدي /  بالاخره پس از چند ماه كشمكش، حكم تخريب دو طبقه از پاساژ علاءالدين با فشارهاي رسانه‌ها اجرايي شد. تخريبي كه بر اساس برخي اظهارنظرها، بيشتر «تبليغاتي» بود تا تخريب و اجراي راي و حكم.
ساعت 15:30 روز جمعه 12 دي ماه پاساژ به شكل عجيب و غريبي خلوت است. اينجا همان پاساژي است كه از يك هفته قبل قرار بود دو طبقه آن تخريب شود. پاساژي كه گفته مي‌شود بيش از يك هزار و 100 مغازه دارد. نبض بازارموبايل ايران. بازار علاءالدين. معمولا روزهاي تعطيل، بازار موبايل‌فروش‌هاي اين پاساژ شلوغ‌تر از روزهاي ديگر است.
ساعت 5/1 صبح جمعه، بيش از 100 مامور خدمات شهري و اجراي احكام شهرداري به همراه ماموران كلانتري و ماموران يگان ويژه، وارد ساختماني شدند كه در هنگام روز و ساعت‌هاي كاري در آن واحد هزاران نفر را درخود جاي مي‌داد. گروهي از مالكان كه پيش‌بيني اين حضور را كرده بودند، درمقابل پاساژ تجمع كردند، ولي زماني كه با ماموران
يگان ويژه مواجه شدند، به ناچارعقب نشستند و مجبور شدند از آن سوي خيابان شاهد تخريب مغازه‌هاي‌شان باشند. گرچه معلوم نشد چگونه چند نفري از آنها موفق شدند خود را به طبقه هفتم برسانند و چند دقيقه‌يي درمقابل اجراي حكم مقاومت كنند. مقاومتي كه با مداخله مسالمت جويانه ماموران نيروي انتظامي شكسته شد و تنها چيزي كه نصيب‌شان شد؛ نظارت برچگونگي تخريب مغازه‌هاي‌شان بود و البته فيلم گرفتن از جريان تخريب و عملكرد ماموران شهرداري و نيروي انتظامي. همان فيلمي كه حالا گوشي به گوشي بين صاحبان مغازه‌هاي علاءالدين بلوتوث مي‌شود.
اما صاحب پاساژ گويا قرار نيست از تكاپو بيفتد. چرا كه باوجود تمامي اين مصيبت‌ها دستور داده تا پاساژ به رسم گذشته همچنان باز باشد و به كار خود ادامه دهد. گرچه از 10 طبقه پاساژ تنها پنج طبقه آن باز است. طبقات منفي دو و يك همكف، اول و دوم. ضمن اينكه هر سه آسانسورطبقه همكف قطع است و نرده‌هاي بالاي پله برقي هرگونه امكان ورودي به طبقات بالاتر را غيرممكن كرده است. تنها راه باقيمانده پله‌هاي طبقات است كه آن هم با وجود دو ماموري كه در راهرو بين طبقه دوم و سوم نشسته‌اند،  عملا بسته است.

خسارت به فروشندگان و صاحبان مغازه‌ها

 دركنار در خروج اضطراري طبقه دوم چهار جوان روي يك گوشي خم شده‌اند و درحال تماشاي فيلمي هستند. برخلاف مخاطب قبلي چندان براي‌شان مهم نيست كه صحبت كنند يا نه. چون به قول يكي از آنها «وقتي همه دارايي‌اش رفته ديگر چه فرقي مي‌كند كه چه خواهد شد.»
فيلم توسط يكي از مالكان مغازه‌ها گرفته شده است. براساس آنچه در فيلم ديده مي‌شود و برخلاف خبرهايي كه اعلام شده، مغازه‌هاي طبقه هفتم، تخريب نشده‌اند بلكه فقط و فقط كركره‌هاي برقي تعدادي از آنها شكسته شده و ويترين‌هاي برخي ديگر هم خرد شده و بقيه مغازه‌ها با برچسب‌هاي زرد رنگ، پلمب شده‌اند. علاوه اينكه درپوش‌هاي سقف كاذب سالن نيز دربيشتر نقاط كنده شده و گچ و سنگ ستون‌هاي داخل طبقه هفتم نيزخرد شده، اما به خود ستون آسيبي نرسيده است. اينها تمام تخريبي است كه بعد از آن همه قيل و قال انجام شده است و نه خبري از تخريب ديوارها و سقف مغازه‌ها هست و نه خبري از تخريب كلي سالن و طبقه هفتم. يكي ديگر از جوانان، در گوشي خود فيلمي هم از لحظات انجام عمليات تخريب دارد. فيلمي كه درحد 10 ثانيه كارگران شهرداري را در حال برداشتن بخش‌هايي از سقف كاذب طبقه نشان مي‌دهد. چهار جوان حاضر، از روي فيلم، مغازه‌هاي خودشان و دوستان‌شان را به يكديگر نشان مي‌دهند و درمورد آنها صحبت مي‌كنند. يكي از آنها ناسزايي را نثار عوامل اين تخريب‌ها مي‌كند و مي‌گويد: كاش ديشب همه بچه‌ها جمع مي‌شديم و نمي‌گذاشتيم به اين راحتي مغازه‌هاي‌مان را از بين ببرند.
به گفته آنها دراين عمليات اجراي حكم كه از ساعت 5/1 تا 5/5 صبح جمعه صورت گرفته، بيش از 200 مغازه تخريب يا پلمب شده‌اند. آنها در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود اخطارهاي شهرداري، مغازه‌هاي خود را تخليه نكرده بودند؟ مي‌گويند: تعدادي از بچه‌ها مغازه‌ها را تخليه كردند ولي وقتي ديدند خبري نشد باز دوباره ويترين‌هاي خود را چيدند. يكي ديگر از آنها مي‌گويد: صاحب پاساژ هم مي‌گفت خيال‌تان راحت باشد، قول و قرارها گذاشته شده و كاري نمي‌كنند. اين چهار جوان كه سه نفرشان مالك سه مغازه طبقه هفتم هستند و يكي از آنها هم مالك مغازه‌يي در طبقه دوم است، درمورد اينكه آيا مالك پاساژ زيان آنها را تقبل خواهد كرد يا خير پاسخ‌هاي متفاوتي مي‌دهند يكي ازآنها مي‌گويد: گفته به من چه ؟ برويد از شهرداري بگيريد. ولي يكي ديگر مي‌گويد: شنيدم كه گفته بچه‌هاي طبقه هفتم را درطبقات چهار و پنج تخس مي‌كند ولي با اين حال همه اينها درحد حرف‌ها و شايعات است، بايد فردا - شنبه – جمع شويم تا ببينيم چه مي‌شود.

دكورها و قفسه‌ها را شكسته‌اند

مالكان خسارت ديده همچنين درمورد قيمت مغازه‌ها درپاساژ علاءالدين مي‌گويند: قيمت مغازه‌هاي اينجا متري نيست. برحسب جا و موقعيت مغازه و متراژ آن مي‌گويند يك ميليارد تومان تا 5/1 ميليارد تومان مي‌ارزد.
اما آيا گوشي‌ها و متعلقات داخل مغازه‌ها نيز تخريب شده‌اند؟ سوالي كه اين جوانان درپاسخ آن مي‌گويند: نه زياد. چون گوشي‌ها را معمولا درجاي خاصي مي‌گذاريم و آسيبي نديده‌اند ولي در برخي مغازه‌ها دكورها و قفسه‌ها را نيز شكسته‌اند. اما شايد جالب‌ترين اظهارنظر را مالك يكي از مغازه‌هاي طبقه دوم مي‌كند كه مي‌گويد: اين يك جنگ قدرت بود. بين مالك پاساژ علاءالدين و طرفداران و مالك پاساژ تازه‌ساز چهارسو درآن سوي خيابان. ولي هرچه كه بود دودش به چشم ما رفت چرا كه به‌شدت به اعتبار پاساژ ما لطمه خورد و مسلما مشتريان آن به شكل تصاعدي كم خواهد شد. بازار رونمايي از فيلم‌هاي شب قبل درطبقه اول داغ‌تر است: «همان طور كه مي‌بينيد، فقط مغازه‌ها را زخمي كرده‌اند. آنهم به دليل فشار رسانه‌ها. بعد از مدتي يك پولي مي‌گيرند و مجوز را صادر مي‌كنند ودوباره مغازه‌ها را تحويل مالكين آن مي‌دهند...» اين فرضيه تا چه حد درست است؟ سوالي است كه بايد منتظر پاسخ آن درماه‌هاي آينده بود.

سالاري: نمي‌توان گفت قانون اجرا شده است

 به دنبال اجراي حكم كميسيون ماده 100، شهرام گيل آبادي، رييس مركز ارتباطات شهرداري گفت: دراين ساختمان درساعت 6400 نفر تردد دارند. در صورتي كه موارد اعلام شده توسط اين مجموعه رعايت نشود، در آينده برخوردهاي ديگري نيز با اين مجموعه خواهيم داشت.
محمد سالاري، رياست كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز درخصوص اقدام صورت گرفته به «اعتماد» گفت: اقدامات صورت گرفته در روز جمعه تنها اقدامات اوليه تخريب بوده است. تاوقتي ديوارها و سقف به طور كامل تخريب نشود، نمي‌توان گفت طبقه حذف شده و قانون اجرا شده است. وي درمورد اعمال قانون در مورد طبقه منفي سوم علاءالدين نيز گفت: البته در مورد زير زمين منفي سه، ديوارهاي برخي مغازه‌ها نيز تخريب شده و مي‌توان گفت قانون بهتر اجرا شده ولي، درمورد طبقه هفتم مي‌توان گفت هنوز حكم اجرا نشده است. چرا كه مالك مي‌تواند با تعميرات كمي، مغازه‌ها را بازسازي و اين طبقه دوباره برقرار شود. هر چه كه هست خيال حاج رضا علاء‌الدين راحت راحت است. اينقدر كه به گفته مغازه‌داران هنوز درسفرآخر هفته شمال است و حتي زحمت بازگشت به تهران را نيز به خود نداده است. شايد هم به گفته برخي از مالكين، برنامه بوده كه تهران نباشد. هر چه كه هست، طبقه هفتم علاءالدين هنوزپابرجا اما زخمي است.
طبقه هفتم و منفي سه پاساژ علاء‌‌الدين‌ بر اساس حكم كميسيون  ماده 100  غير قانوني است و بايد تخريب مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون