• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

اهل سنت مهمان روحاني

رييس‌جمهور: سفارش اهل سنت را به وزرايم كرده‌ام

گروه سياسي | «صد دوست كم و يك دشمن زياد است» و بر مبناي همين جمله بود كه از يك سو تعامل سازنده با جهان را دستور كار سياست خارجي خود ساخت و از سوي ديگر نخستين رييس‌جمهوري شد كه دستيار ويژه در امور اقوام و اقليت‌ها براي خود تعيين كرد. حالا همين جمله را در ديدار با علماي اهل سنت بيان مي‌كند و به آنها اطمينان مي‌دهد دولتش به دنبال احقاق حقوقي است كه از اقليت‌ها و به ويژه اهل سنت تضييع شده است. دولتي كه اكنون ماه‌هاي واپسين خود را سپري مي‌كند و هنوز فاصله زيادي با تحقق آنچه حسن روحاني در خرداد 92 وعده داده بود، دارد. با همه اينها رييس‌جمهور اميدوار است در پايان همين ماه دست‌كم فاصله‌اش را با يكي از وعده‌هايش كم كند و آن تدوين منشور حقوق شهروندي است. حسن روحاني ديروز حقوق همه مردم و از جمله اقليت‌ها را از زاويه حقوق شهروندي بيان كرد تا ثابت كند از همان ابتدا مساله حقوق اقليت‌ها برايش مهم بوده و تنها يك وعده انتخاباتي نبوده و در همين راستا يكي از مهم‌ترين وعده‌هايش را تدوين و اجرايي كردن حقوق شهروندي بيان كرده است. رييس‌جمهور بيش از هر چيز اما بر يك مساله تاكيد داشت و آن فرصت تلقي كردن اقليت‌ها بود و اينكه به آنها به چشم تهديد نگاه نمي‌شود. او همچنين لب به اعتراف گشود و از وجود نقصان‌هايي در زمينه حقوق اقليت‌ها سخن گفت و اطمينان داد كه تلاش خود را به كار گيرد تا اين نواقص هم بر طرف شود. در روزهاي انتخابات 92 حسن روحاني پايگاه خوبي در ميان اقليت‌ها و اهل سنت داشت و آراي آنها را به نام خود زد و بي‌شك در انتخابات سال آينده هم روي آنها حساب باز خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، حسن روحاني صبح ديروز در محل رياست‌جمهوري و در ديدار جمعي از علماي اهل سنت اظهار كرد: ما بايد حقوق مردم را بر مبناي حقوق شهروندي ببينيم. يكي از وعده‌هاي من انتشار حقوق شهروندي بود كه اگر خداوند توفيق دهد در همين ماه آذر اين كار را انجام مي‌دهيم و با حضور حقوقدانان از منشور حقوق شهروندي رونمايي مي‌كنيم. وي با بيان اينكه اين منشور بايد در سراسر كشور اجرا شود، ادامه داد: در پايان اين منشور قول داده‌ايم كه گزارش سالانه‌اي درباره آن ارايه دهيم و اگر بحث تكميلي در آن وجود دارد سالانه تكميل شود و در جاهايي كه نياز است لايحه ارايه شود ارايه دهيم تا در مجلس قانون شود. هر كه شهروند ايران است فارغ‌ از مذهب، قوميت، محل زيست و نوع شغل بايد از حقوق شهروندي بهره‌مند شود. رييس‌جمهور با بيان اينكه هميشه در ميان كشورهايي كه تنوع قومي يا مذهبي داشته‌اند دو ديدگاه حاكم بوده، خاطرنشان كرد: ديدگاه اول تفكر اقتدارگرايانه مركزيت است كه مبنايش اين است كه اقليت‌ها را همواره به عنوان يك مشكل و تهديد تلقي كند و مساله تنوع اقوام و مذاهب را امنيتي ببيند. ما وقتي مساله‌اي را امنيت ببينيم لوازم و تبعات خاص خودش را خواهد داشت. شايد دوره رضاخاني چنين تفكري حاكم بود كه مركزيت فلات ايران بايد داراي يك قدرت برتر باشد تا بتواند بر مناطق مرزي تسلط قهرآميز داشته باشد. اين مبنايي كه هنوز برخي از كشورها به دنبال آن هستند. وي اضافه كرد: مبناي ديگر اين است كه اقوام و مذاهب مختلف به عنوان فرصت و مزيت يك كشور هستند و بايد تحت عنوان همزيستي مسالمت‌آميز از اين ظرفيت استفاده كرد و همه اقليت‌ها بايد از حقوق شهروندي برابر استفاده كنند. مبناي جمهوري اسلامي از آغاز انقلاب تاكنون اين نظريه دوم بوده است. رييس‌جمهور همچنين گفت: بر اين مبنا اقوام و مذاهب و تنوع‌هاي مختلف قومي، حتي فرهنگ‌هاي كوچك و خرده‌فرهنگ‌ها زير لواي فرهنگ بلند اسلاميت و ايرانيت به عنوان فرصت و نه تهديد نمي‌شود.

مسير ما از روز اول وحدت بوده است
رييس‌جمهور تاكيد كرد: مسير ما از روز اول مسير وحدت بوده است. من همواره به وزرا، معاونين و استانداران و فرمانداران تاكيد كرده‌ام كه اساس كار ما بر مبناي شايسته‌سالاري است. ما در بحث اقوام و مذهب و جنسيت در كشور مشكلاتي داريم كه بايد رفع شود. وقتي يكي از وزرا گفت كه مي‌خواهد يكي از معاونينش را از اهل سنت انتخاب كند به او گفتم كه اين كار را انجام دهد و مي‌بينيم كه وزير نفت يكي از معاونينش را از اهل سنت انتخاب كرده است. وي اضافه كرد: زماني كه وزير خارجه يك سفير را از اهل سنت قرار داد او را تشويق كردم و در سفر به شرق آسيا به آقاي ظريف تاكيد كردم كه اين كار را انجام دهد و ادامه بدهد. ما فرماندار اهل سنت زن هم داشته‌ و داريم چرا كه مبناي ما شايسته‌سالاري است. روحاني با تاكيد بر اينكه هيچ چيز براي ما مهم‌تر از دستور قرآن نيست، افزود: قرآن ما را به برادري يعني عضويت در يك خانواده درآورده است، ما همه اعضاي يك خانواده هستيم و اگر به دنبال اختلاف و انشقاق يعني به لبه پرتگاه برويم معنايش اين است كه از اصل اسلام جدا شده‌ايم. روحاني همچنين تاكيد كرد: امروز اگر همه مسلمانان دور هم جمع شويم در برابر دنياي ظلم و استبداد و كفر باز هم كم هستيم و ديگر نبايد بين خودمان اختلافي باشد. مي‌گويند صد دوست كم است و يك دشمن زياد است. هر چقدر متحد باشيم باز هم بايد متحدتر شويم و قدرت‌مان يكپارچه‌تر شود. رييس‌جمهور در پايان اظهار كرد: البته اگر حقوقي تضييع شده بايد احقاق حق كنيم. اگر در برنامه عمراني اعتدال رعايت نشده بايد رعايت كنيم و در بودجه‌ريزي ملي بر مبناي تعادل حركت كنيم. ممكن است اشكال و ايرادي وجود داشته باشد، بايد آن را حل كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون