• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

برجام،سوريه و دونالد ترامپ سوژه گفت وگوهاي محمد جواد ظريف با ولاديمير پوتين بودند

ديدار در اقامتگاه تابستاني

گروه ديپلماسي

 

اين‌بار سوشي، ميزباني براي تجديد ديدار محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه بود. سواحل درياي سياه همان جايي كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كمتر از چندهفته پيش در آن با ولاديمير پوتين ديدار كرده و از وي خواسته بود كه حضور ايران در سوريه را مهار كند، اين‌بار ميزبان وزير امور خارجه ايران بود كه با دستوركارهاي توافق هسته‌اي، چند و چون تحولات در سوريه و ديگر پرونده‌هاي مهم منطقه‌اي به روسيه سفر كرده است. محمد جواد ظريف 24 ساعت پيش از برگزاري دور جديد مذاكرات سوريه در آستانه و يك هفته قبل از دور جديدي از مجمع عمومي سازمان ملل متحد با پوتين ديدار و پيام حسن روحاني، رييس‌جمهور را به وي تقديم كرد. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز كه به‌طور جداگانه با همتاي ايراني خود ديدار كرد اخيرا از سفر به عربستان سعودي و ديدار با عادل الجبير، وزير امور خارجه اين كشور بازگشته است. ديد و بازديدهاي مقام‌هاي روسيه با همتاهاي خود در كشورهاي منطقه تعدد و تنوع بيشتري به خود گرفته و همين مساله احتمال تلاش مسكو براي حل كردن برخي پرونده‌هاي مورد اختلاف ميان تهران و رياض را هم قوت بيشتري بخشيده است. 
رابطه راهبردي عنواني است كه محمد جواد ظريف در بدو ورود به سوشي براي توصيف جنس مراوده ميان تهران و مسكو از آن استفاده كرد و درباره اهداف سفر به روسيه گفت: ارتباطات بسيار نزديكي بين دو كشور برقرار است. بعد از مشورت‌هايي كه بين دو رييس‌جمهور در ديدارهاي مختلف از جمله آخرين ديدار صورت گرفته روابط دو كشور در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي رو به گسترش است و هماهنگي‌هاي زيادي براي همكاري‌هاي متنوع در حوزه‌هاي مختلف داريم و امروز نياز است يك دور اين همكاري‌ها را مرور و زمينه ارتقاي همكاري‌ها را فراهم كنيم. 
به گزارش فارس، وزيرامور خارجه در ادامه افزود: در مورد برجام با توجه به سياست‌هاي اخير امريكا نياز است هماهنگي بين دو كشور باشد و تاكنون هماهنگي بسيار خوبي بين ايران و روسيه وجود داشته و دو كشور از مواضع يكديگر در سازمان‌هاي بين‌المللي و روابط چندجانبه حمايت كردند و روسيه حمايت بسيار خوبي از ايران در برجام داشته است. ما با چالش‌هاي مشتركي مواجه هستيم كه مهم‌ترين آن چالش‌هاي منطقه‌اي است. ايران و روسيه در سوريه توانستند به كمك مردم سوريه بيايند و تروريست‌ها را عقب برانند. امروز وضعيت در ميدان بسيار خوب است. با همكاري خوب ايران، روسيه و تركيه وضعيت در صحنه سياسي هم بهبود يافته و حتي توانسته‌ايم تا حد زيادي از تنش‌ها و درگيري‌ها جلوگيري كنيم. يكي از موضوعاتي كه نياز است همواره با روسيه صحبت كنيم بحث منطقه و بحث هماهنگي‌هايي كه در روسيه داريم و اين سفر تمركزي بر اين موضوع و موضوعات دوجانبه و چندجانبه است. 
ميخائل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز سوريه و مسائل خاورميانه را اصلي‌ترين محورهاي گفت‌وگوي ظريف با پوتين و ساير مقام‌هاي روس دانست و گفت: جزييات مربوط به توافق هسته‌اي، وضعيت در عراق و منطقه خليج (فارس) اصلي‌ترين سوژه‌هاي اين ديدار بودند. 
ظريف و پوتين در حالي با هم ديدار كردند كه از امروز ششمين دور از مذاكرات آستانه درباره سوريه در پايتخت قزاقستان كليد مي‌خورد. گفت‌وگوهايي كه با حضور تركيه، ايران و روسيه جدا از كانال رايزني‌هاي ژنو ادامه دارد. جدا از مساله سوريه و بحران‌هاي منطقه‌اي، رابطه ايران و روسيه در فرجام توافق هسته‌اي ايران با 1+5 بسيار تاثيرگذار است. درحال حاضر روسيه و ايران هر دو به كشورهايي بدل شده‌اند كه سطح تنش آنها با دولت جديد امريكا به فرماندهي دونالد ترامپ افزايش فاحشي يافته است. روسيه به واسطه مخالفت ساختارهاي سياسي جاري در ايالات متحده جدا از كاخ سفيد با مسكو دچار اين بحران شده و علت تشديد اختلاف‌هاي تهران با واشنگتن نيز توافق هسته‌اي و زنجيره ديگري از بهانه‌هايي است كه واشنگتن، تهران را مقصر آنها مي‌داند. مذاكرات آستانه در حالي از امروز با حضور ايران دوشادوش روسيه كليد مي‌خورد كه واشنگتن از منتقدان جدي حضور ايران در اين مذاكرات است. از سوي ديگر موضع روسيه در قبال توافق هسته‌اي نيز در تصميم نهايي دونالد ترامپ براي برخورد با برجام بسيار تاثيرگذار است. برخلاف كنگره امريكا كه مخالف سرسخت بهبود رابطه با واشنگتن است، شخص دونالد ترامپ متمايل به رضايت روس‌ها از دولت خود است. دولت ترامپ در حالي كه به عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي تهديد كرده اما به دنبال اعمال فشار بر همراهان خود در اين توافق است تا به نوعي اصلاحاتي را در آن اعمال كرده يا متمم‌هايي را به آن اضافه كند. روسيه، چين و اتحاديه اروپا سرسختانه در كنار ايران براي حفظ برجام باقي مانده‌اند و تاكيد دارند كه اين توافق به دليل ماهيت چندجانبه آن بايد با همين شكل و محتوا ادامه پيدا كند. 
وزير امور خارجه ايران پس از ديدار با پوتين با اشاره به اينكه رييس‌جمهور روسيه علاقه‌مند به گسترش روابط دو جانبه است، گفت: در مذاكره با آقاي پوتين تاكيد شد برجام غيرقابل مذاكره و يك توافق همه‌جانبه بين‌المللي است كه همه بايد به آن متعهد باشند. 
وي افزود: گفت‌وگوهاي خوبي براي برقراري آرامش در سوريه داشتيم و اميدواريم در نشست آستانه توفيق‌هاي بيشتري براي شروع روند سياسي در سوريه حاصل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون