• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا در گفت‌وگو با «اعتماد» بر ضرورت وحدت تاكيد كردند

وقت انسجام است، نه دعوا

آرزو فرشيد

 

شرايط كنوني واقعا حساس است. آنقدر كه همه مسوولان و سياسيون آن را درك كرده و به دنبال راهكاري براي برون‌رفت از آن باشند. از قضا راه‌حلي ساده و مفيد يافته‌اند؛ وحدت و انسجام داخلي. اكنون كه ترامپ و تندروهاي امريكايي هرچه در چنته دارند رو كرده‌اند تا ايران را بيشتر زير فشار گذارند، تنها وحدت و همصدايي به كار خواهد آمد. مقامات دولتي اين را خوب مي‌دانند و به همين خاطر است كه وقتي امريكا براي تحريم سپاه دندان تيز مي‌كند؛ تمام قد پشت سر سپاه مي‌ايستند و حمايتش مي‌كنند.  
وقت صبوري و تدبير است
همراهي بيشتر با برجام و دولت خواسته موافقان و حاميان دولت نيست و حتي فعالان سياسي اصولگرا نيز آن را به عنوان يك اصل لازم مي‌پذيرند. اميررضا واعظ آشتياني يكي از اين افراد است كه در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد كرد: اگر نيروهاي داخل كشور با هر گرايش، فكر و انديشه در چارچوب منافع ملي و كشور متحد باشند، مطمئنا دشمن آسيب‌پذير مي‌شود و ياراي مقاومت نخواهد داشت. ضمن اينكه رويه‌اي غير از اين شايسته نظام جمهوري اسلامي نيست.
وي افزود: «متاسفانه گروه‌هاي موجود سياسي در ادوار گذشته اين‌طور رفتار نكرده‌اند. يعني هر وقت گروهي در دولت يا نهاد قانونگذاري مسووليت داشته، گروه ديگر به دنبال عدم‌موفقيت او بوده است. اين امر منافع ملي را زير سوال مي‌برد. منافع ملي و اقتدار نظام بايد نسبت به نگاه‌هاي سياسي متفاوت ارجح باشد و اين اقتدار، زماني حفظ مي‌شود كه دولت‌ها و مجلس‌ها موفق باشند.»
عضو سابق شوراي شهر با تاكيد بر اينكه لازم است مسائل فرعي را كنار گذاشته و در اصول متحد باشيم، گفت: «در هيچ دولتي نبايد اصول را فداي بازي‌هاي سياسي كنيم زيرا اين اصول حافظ منافع ملي است.»
وي با اشاره به تهديدات امريكا عليه سپاه پاسداران، گفت: «همين طور كه امروز همه اركان نظام از سپاه دفاع مي‌كنند، بايد همواره در عرصه‌هاي مختلف شاهد اتحاد در اصول باشيم. بايد اين اتحاد را به دنيا نشان دهيم. هر زمان كه اين كار را كرده‌ايم دشمنان عقب‌نشيني كردند.»
اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه به موضع‌گيري‌هاي ضدبرجامي ترامپ و رويكرد ايالات متحده در مورد برجام نيز پرداخت و گفت: « اگر چه نسبت به برجام انتقاداتي وارد مي‌شود و بخشي از آن بجا است اما بايد شرايط زماني را درك كرد. واقعيت اين است كه امريكايي‌ها مترصد خدشه وارد كردن به برجام هستند. نمي‌گويم كه برجام خيلي سودمند بوده است حتي فكر مي‌كنم عاملي بود كه امريكايي‌ها تهديدات جديد را آغاز كرده و به دنبال تحريم‌هاي جديد بروند اما در شرايط فعلي بايد از دولت و برجام حمايت كرد.»
واعظ آشتياني افزود: «در شرايط كنوني با وجود انتقاداتي كه بر برجام وارد مي‌دانم، معتقد هستم كه بايد صبوري و تدبير كنيم. لازم است كه از ديپلماسي كارآمد استفاده كرده و از شرايط فعلي عبور كنيم. در عين حال تاكيد مي‌كنم كه نبايد به اروپا دلخوش كرد. زيرا آنها نيز بدون چراغ سبز امريكا گامي برنمي‌دارند لذا نبايد به اظهارنظرهاي هر از چند گاه برخي مقامات اروپايي در حمايت از برجام دلخوش كنيم.»
منتقدان دولت وضعيت را درك كنند
نقد منصفانه‌اي كه واعظ آشتياني به آن اشاره مي‌كند، نيازمند فراغت خاطر و شرايطي مناسب است كه اكنون وجود ندارد. اقتضاي فضاي كنوني تنها يك چيز است و آن صداي واحد است. اين را احمد شيرزاد، فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد. او افزود: «گاهي جوانان با شوخي مي‌گويند كه شرايط ايران هميشه حساس است اما اين‌بار واقعا حساس است. نه به اين معنا كه درتنگنا باشيم بلكه به اين معنا كه كمترين خطا، غيرقابل بخشودن است و مشكلات بزرگي به بار خواهد آورد.»
اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه دونالد ترامپ از ابتداي كار خود تصور مي‌كرد ايراني‌ها خطايي مي‌كنند و بهانه لازم را به دست او مي‌دهند، گفت: «من شخصا هر روز كه از خواب بيدار مي‌شوم نگران هستم تا اقدام و رويدادي كار دست‌مان دهد. »
وي با بيان اينكه «خوشبختانه در مدتي كه از دولت لجام گسيخته ترامپ مي‌گذرد، فضاي آرامي داشته‌ايم و اتفاقي نيفتاد» ابراز اميدواري كرد كه اين آرامش ادامه يابد تا از شرايط بحراني فعلي عبور كنيم. او افزود: «در دولت اوباما خيال‌مان راحت بود كه مسائل مختلف به يك بحران اساسي تبديل نمي‌شود اما اكنون وضعيت تغيير كرده است و بايد با احتياط بيشتري رفتار كنيم.»
شيرزاد ادامه داد: «در شرايط كنوني بعد از حفظ آرامش فضا، نيازمند استفاده از يك زبان واحد در برابر تهديدات خارجي هستيم.»
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به موضوع تهديد به اعمال تحريم‌هاي جديد عليه سپاه پاسداران گفت: «سپاه يكي از اركان نظامي مهم كشور است كه در جنگ فعاليت گسترده‌اي داشت و بخشي از واقعيت امنيتي نظام محسوب مي‌شود. به همين خاطر برخورد سياسي از سوي دولت امريكا با اين نهاد به هيچ‌وجه پذيرفته نيست.»
وي همچنين گفت: «ما هميشه اصرار داشته‌ايم كه سپاه يك جناح سياسي نيست و نبايد آن را به مسائل جناحي وارد كنيم لذا اكنون نيز در دفاع از آن بايد فارغ از مواضع جناحي وارد شويم. دولت در اين راستا بسيار خوب عمل كرده و انتظار مي‌رود كه سياسيون نيز همين‌طور عمل كنند. به خصوص انتظار مي‌رود كه اصلاح‌طلبان در اين باره موضع‌گيري كنند. از سوي ديگر انتظار مي‌رود اصولگرايان و گروه‌هايي كه طي مدت مذاكرات سعي مي‌كردند دولت را تضعيف كنند، اكنون متوجه حساس بودن شرايط باشند و از دولت حمايت كنند.»
شيرزاد با تاكيد بر اينكه نبايد «خودمان ساز به هم خوردن برجام را كوك كنيم» گفت: «تعجب مي‌كنم كه برخي رسانه‌ها و تحليلگران اين كار را مي‌كنند زيرا اين نحوه برخورد قدرت چانه‌زني نظام را بيشتر نمي‌كند. اين گروه‌ها بايد طرح انتقادات را خود را به زماني موكول كنند كه ان‌شاءالله دماغ امريكا به خاك ماليده شده باشد.»
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت دفاع از دستاورهاي توافق هسته‌اي، گفت: «اگر عده‌اي در داخل كشور برجام را تضعيف كنند در واقع در جهتي كه ترامپ حركت مي‌كند و مي‌خواهد، حركت كرده‌‌اند. بايد درك كرد كه مهم‌ترين دستاور برجام ارتقاي جايگاه سياسي ايران در جهان است. همين كه امروز ترامپ با مانعي چون اتحاديه اروپا و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مواجه است نشانه تقويت جايگاه جهاني ما است و نبايد ساده از اين دستاورد گذشت.»
الگو براي جريان‌هاي سياسي
دولت، سپاه و نهادهاي مسوول گام نخست را براي دستيابي به وحدت و انسجام لازم برداشته‌اند و حالا نوبت گروه‌هاي سياسي است. عباس سليمي نمين، فعال سياسي اصولگرا از ديگر اصولگراياني است كه اين امر را باور دارد و معتقد است الان وقتش نيست كه نوك پيكان را به سمت دولت بگيريم. او به «اعتماد» گفت: «طبعا ما بايد از رشد لازم برخوردار باشيم و اگر امريكا يك پيمان بين‌المللي كه كشورهاي بزرگ دنيا بعد از سال‌ها به آن دست يافته‌اند، را نقض كرد؛ به دنبال بهر‌ه‌برداري‌هاي جناحي نرويم. ضروريست كه در اين شرايط اهتمام لازم را براي روشن كردن ماهيت امريكا در ذهن افكار عمومي داخلي و خارجي داشته باشيم.»
وي تصريح كرد: «پرداختن به ضعف‌هاي برجام در شرايط فعلي به صلاح نيست. ما مي‌دانيم كه حتي اگر هيات مذاكره‌كننده ايران در توافق هسته‌اي هيچ ضعفي نيز نمي‌داشت، باز هم امريكايي‌ها نقض عهد مي‌كردند. در اين شرايط پايبندي به منافع ملي حكم مي‌كند كه منافع گروهي خود را كنار بگذاريم. وقت آن نيست كه دنبال بهره‌برداري از ضعف‌هاي مشخص شده، باشيم.»
اين فعال سياسي اصولگرا ادامه داد: «قطعا رويكرد امريكايي‌ها در قبال برجام يا تهديداتي كه عليه سپاه پاسداران مي‌كنند در سياست داخلي ما نيز تبعاتي خواهد داشت اما اين دليل نمي‌شود كه نوك پيكان را به جاي نقض‌كنندگان پيمان‌‌ بين‌المللي به سمت دولت بگيريم. جريان‌هاي سياسي موجود بايد متوجه شرايط باشند و بدانند كه نوع مواجهه آنها با اين شرايط، شاخصي براي ارزيابي آنها به حساب مي‌آيد.»
او همچنين گفت: «قرار گرفتن فرمانده محترم سپاه در كنار وزير محترم خارجه و صحبت از اتحاد در برابر دشمنان خارجي بايد يك الگو براي جريان‌هاي سياسي باشد. در اين شرايط همه بايد دست به دست يكديگر دهند و براي افكار عمومي يك صفحه جديد باز كنند.»
سليمي نمين با ابراز تاسف از اينكه گروه‌هاي سياسي متاسفانه در گذشته به اين نحو عمل نكرده‌اند گفت: شاهد بوديم كه برخي از گروه‌ها كليت برجام را نقد كردند همان‌طور كه برخي از اصلاح‌طلبان در هر شرايطي از برجام دفاع مي‌كنند.  قطعا در اين شرايط زير سوال بردن دولت به خاطر برجام اقدامي برخلاف مصالح ملي است. حتي اگر انتقادي نيز داشته باشيم الان وقت آن نيست. احزاب سياسي، مردم و سياستمداران بايد در مقابل يك زورگويي خارجي يكپارچه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون