• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

مثبت و منفي طرح‌هاي پيشنهادي سازمان بورس

علي رمضانيان كارشناس ارشد بازار سرمايه

 


سازمان بورس درنظر دارد دو طرح را در جهت حمايت از بازار سرمايه تصويب كند كه يكي از آنها بازگشايي نمادها در كوتاه‌مدت است. بنابراين شركت‌هايي كه داراي مشكل حقوقي هستند، شفافيت ندارند و در مجموع ممكن است براي سهامدار مساله‌ساز شوند را براي طولاني‌مدت متوقف نگه ندارند تا شركت به شفافيت خود اقدام كند. پس در نتيجه به سهامدار هشدار داده مي‌شود كه به طور مثال 60 روز از عدم انتشار اطلاعات فلان شركت گذشته است؛ بنابراين سهم بازگشايي شده و تمام ريسك‌هاي سهم ديگر براي سهامدار مي‌شود. بنابراين شركت‌هايي كه در طول سال هميشه شفاف هستند، حدود چند ساعت متوقف شده و در نهايت بازگشايي مي‌شود. اما آنهايي كه با مشكل روبه‌رو هستند، به آنها مهلت داده شده و همچنين تعهدنامه كتبي گرفته مي‌شود تا به سهامدار اطلاع دهند كه نماد را باز مي‌كنيم ولي هر اتفاقي در آينده رخ بدهد با سهامدار خواهد بود تا مشكلاتي مثل آكنتور رخ ندهد.
اين طرح دو جنبه مثبت و منفي دارد؛ نكته مثبت اينكه سهامداران ديگر انتظاري براي بازگشايي نماد نمي‌كشند و پول افراد بلوكه نمي‌شود. پس درواقع به نقدشوندگي بازار كمك مي‌كند و از نگراني سهامداران جلوگيري مي‌شود. اما بُعد منفي اينكه با سابقه‌اي كه از برخي شركت‌هاي حاضر در بورس ديده مي‌شود، ممكن است شركتي بازهم بخواهد به عدم شفافيت خود ادامه دهد و شفافيت را لكه‌دار كند. پس ممكن است حتي بعد از بازگشايي سهامدار را اذيت كرده و آنها را متحمل زيان‌هاي بالايي كنند. بنابراين اگر قانون سختگيرانه‌تري همچون جريمه براي شركت‌هايي كه شفافيت ندارند، اعمال شود، مي‌تواند در كل به بازار سرمايه كمك شاياني داشته باشد.
موضوع صندوق تثبيت بازار سرمايه هم بحث جديدي نيست و از بازار حمايت مي‌كند. البته حمايت بيشتر اين صندوق، حمايت از شاخص كل بورس است كه به طور مثال صحبت‌هاي رييس‌جمهوري امريكا كه تاثير منفي بر بازار داشت را پوش مي‌دهد. چند روز پيش نيز براي حمايت از شاخص، سازماني‌ها بلوك‌زني كردند تا از ريزش حدود 2 هزار واحدي شاخص جلوگيري شود.
جنبه مثبت طرح صندوق تثبيت بازار سرمايه اين است كه از فضاي هيجاني در بورس جلوگيري مي‌شود. اما قسمت منفي اين طرح اين است كه اگر اين سرمايه تنها براي حمايت از شاخص بوده و براي سهامدار خرج نشود، بازي بدي است كه تغيير خاصي در بازار ايجاد نخواهد كرد و تنها اتلاف سرمايه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون