• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

تداوم اميد در بازار جهاني نفت

قيمت نفت بر مدار افزايش است. براي سومين روز متوالي قيمت‌ها در بازار جهاني باز هم روي خوش را ديد. هرچند به گفته تحليلگران اين افزايش ناشي از تحكيم تدريجي بازار پس از سال‌ها اشباع عرضه است اما اين بازار همچنان به نشست نوامبر اوپك چشم دوخته است.
روز گذشته در بازار معاملات جهاني قيمت نفت وست‌تگزاس اينترمدييت امريكا با ۱۴ سنت يا 3/0 درصد افزايش، به 06/51 دلار در هر بشكه رسيد. نفت برنت كه قيمت پايه براي بازار بين‌المللي است، با ۸ سنت يا 1/0 درصد افزايش به
69/56 دلار در هر بشكه رسيد. نفت برنت در معاملات روز قبل دو درصد افزايش داشت. به گفته معامله‌گران، بازار منتظر انتشار آمار ذخاير نفت امريكا در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه براي داشتن نشانه‌هاي بيشتري درباره جهت قيمت است. تعطيلات فدرال امريكا در روز دوشنبه، انتشار آمار ذخاير هفتگي را يك روز عقب انداخت. قرار است موسسه امريكن پتروليوم آمار هفته گذشته را روز جاري منتشر كند و گزارش وزارت انرژي امريكا نيز روز پنجشنبه منتشر مي‌شود. در مجموع تحليلگران مي‌گويند شرايط كوتاه‌مدت از محدود شدن عرضه در بازار حكايت دارد.
قيمت‌ها همچنين از گزارش صندوق بين‌المللي پول كه رشد قوي‌تر اقتصاد جهاني در سال ميلادي جاري و آينده را پيش‌بيني كرد، مورد حمايت قرار گرفتند. قيمت برنت از ابتداي سال ميلادي جاري تاكنون به‌طورمتوسط 70/52 دلار در هر بشكه بوده است و باركليز انتظار دارد تا پايان سال به حدود ۵۳ دلار در هر بشكه بالغ شود. با وجود اين، بانك جهاني اعلام كرده نفت ممكن است در سال ۲۰۱۸ دوباره كاهش پيدا و در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ به دليل توليد جهاني رو به رشد، به ۴۸ دلار عقب‌نشيني كند.
بر اساس گزارش رويترز، پيمان ميان اوپك و ساير توليدكنندگان شامل روسيه براي محدود كردن توليد به ميزان 8/1 ميليون بشكه در روز در مارس سال ۲۰۱۸ به پايان مي‌رسد. مذاكراتي براي تمديد اين پيمان در جريان است، اما توليد در نقاط ديگر رو به افزايش است.
توليدكنندگان امريكايي در هيچ پيماني براي محدود كردن عرضه شركت نكرده‌اند و توليد اين كشور امسال به ميزان ۱۰ درصد رشد كرده و به بيش از 5/9 ميليون بشكه در روز رسيده است. با اين‌همه ايان تيلور، مديرعامل ويتول در مصاحبه با رويترز اظهار كرد: توليد امريكا سال آينده 5/0 تا 6/0 ميليون بشكه در روز افزايش خواهد يافت و پس از آن ثابت خواهد ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون