• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

تكرار تاريخ با خيانت دوباره منافقين

گروه ديپلماسي|  ادعاي جديد: «سايت‌هاي مخفي هسته‌اي ايران كه در مسير توسعه سلاح‌هاي اتمي هستند فاش شدند.» تكرار تاريخ از 2002 تا 2017. سازمان مجاهدين خلق (منافقين) درست چندساعت پيش از اعلام تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده درباره سياست جامع دولتش در قبال ايران به شمول رويكرد واشنگتن نسبت به توافق هسته‌اي با ايران، رسانه امريكايي فاكس‌نيوز گزارشي اختصاصي از يافته‌هاي مورد ادعاي منافقين در مورد ابعاد متفاوت برنامه هسته‌اي ايران داده است. دونالد ترامپ ادعا مي‌كند كه توافق هسته‌اي ايران با 1+5 در راستاي منافع امريكا نيست و به همين دليل احتمالا ظرف چندساعت آينده پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد نخواهد كرد. اين اقدام فرجام برجام را در اختيار كنگره امريكا قرار مي‌دهد كه 60 روز براي اعلام نظر در اين باره فرصت خواهد داشت. در حالي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با سختگيرانه‌ترين مكانسيم‌هاي بازرسي و نظارت تاكنون هشت بار پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را در دو سال گذشته تاييد كرده است اما منافقين روز چهارشنبه گزارش 52 صفحه‌اي را در اختيار فاكس نيوز قرار دادند. عنوان اين گزارش سايت‌هاي نظامي بازرسي نشده است و هسته كلام در آن اين ادعا است كه برنامه هسته‌اي ايران با ابعاد نظامي متوقف نشده است. فاكس‌نيوز كه به شكل اختصاصي متن اين گزارش 25 صفحه‌اي را در اختيار دارد در اين باره به نقل از يكي از اعضاي منافقين مي‌نويسد: سال‌هاي سال گفته شده كه برنامه هسته‌اي ايران دو بعد متفاوت صلح آميز و نظامي دارد. در همه اين سال‌ها نيز برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران پوششي براي برنامه‌هاي نظامي اين كشور در حوزه هسته‌اي بوده است اما حقيقت اين است كه ابعاد نظامي در حقيقت قلب برنامه هسته‌اي ايران هستند. در بخش‌هاي ديگري از اين گزارش ادعا شده كه سازمان پژوهش‌هاي نوين دفاعي موسوم به سپند از دو دهه پيش مورد توجه سازمان منافقين بوده است. در ادامه اين گزارش هم ادعا شده است كه بخشي كه مسووليت تحقيقات مستقيم در مورد تسليحات اتمي را برعهده دارد با عنوان مركز تحقيقات و توسعه انفجار و ضربه مشغول به كار است. فاكس نيوز در ادامه اين گزارش به نقل از فردي با نام جعفرزاده كه از اعضاي منافقين است، مي‌نويسد كه بخش‌هاي نظامي ايران كه در آنها تحقيقات درمورد بمب هسته‌اي انجام شده در طول ساليان گذشته هم تغيير نام و هم تغيير مكان داده‌اند.
اين گزارش در حالي تمركز خود را بر ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران قرار داده است كه پرونده مربوط به اين مساله پس از حصول برجام در جولاي سال 2015 با همكاري سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي هميشه بسته و مختومه شد و دبيركل آژانس نيز در گزارش خود تاكيد كرد كه هيچ گونه انحراف نظامي در برنامه هسته‌اي ايران نيافته است. با اين وجود گروه تروريستي منافقين در حالي ادعاي وجود ابعاد نظامي در برنامه هسته‌اي ايران را مطرح كرده است كه دولت دونالد ترامپ نيز در چندماه اخير در مسير بهانه يابي‌ها براي تحت فشارقرار دادن ايران در چارچوب برجام، فشار بر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بازديد از تاسيسات نظامي ايران را شدت بيشتري بخشيده است. نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل نيز در راستاي تحقق همين سناريو سفري در تابستان به وين داشت و با يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار كرد؛ ديداري كه عملا به سرانجام و فرجام ويژه‌اي نرسيد. با اين وجود به نظر مي‌رسد كه اين گزارش منافقين نيز در راستاي فشارهاي مدنظر امريكا براي دسترسي به تاسيسات نظامي ايران است كه البته چنين مساله‌اي هم از سوي مقام‌هاي سياسي عاليرتبه در ايران و هم از سوي چهره‌هاي نظامي در كشورمان به‌شدت رد شده است.
نكته قابل توجه در اين گزارش اين است كه تمامي اطلاعات داده شده در مورد مراكز نظامي ايران تكراري است و هيچ گونه نكته جديدي در مورد اين تاسيسات و فعاليت‌هاي داخل آنها ارايه نشده است. در انتهاي اين گزارش نيز با استناد به اطلاعاتي كه هيچ مدرك مستدلي براي آنها وجود ندارد، ادعا مي‌شود كه برنامه هسته‌اي ايران به شكل مخفيانه حتي پس از جولاي 2015 و حصول برجام، ابعاد نظامي داشته است و همچنين در مورد عدم دسترسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اين سايت‌ها و مكان‌ها ابراز نگراني شده است. جعفرزاده كه فاكس‌نيوز از وي با عنوان عضو ارشد منافقين نام مي‌برد در ادامه گفت‌وگوي خود با اين رسانه امريكايي ادعا مي‌كند كه كنگره بايد بر حجم تحريم‌هاي اقتصادي ايران بيفزايد تا در ايده مقابل هم قرار دادن دولت و ملت موفق شود. ايده نخ‌نمايي كه در جريان تحميل شديدترين تحريم‌هاي هسته‌اي و غيرهسته‌اي بر ملت ايران نيز ره به جايي نبرد و در نهايت شش قدرت بين‌المللي در حالي مقابل ايران در ميز مذاكرات نشستند كه هم برنامه هسته‌اي ايران كيفيت و كميت بيشتري يافته بود و هم نقشه اروپا دست‌دردست امريكا براي به زانو در آوردن ايران با توسل به تحريم به بن‌بست خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون