• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3928 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر

حسن روحاني:

رييس‌جمهور امريكا هم تاريخ بخواند هم جغرافيا

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اظهارات اخير همتاي امريكايي خود، او را به مطالعه تاريخ، جغرافيا و ادب و همچنين حقوق و عرف بين‌الملل دعوت كرد.
حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران شامگاه روز جمعه در واكنش به سخنان ضد ايراني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا اظهار داشت: لازم دانستم كه پس از صحبت‌هايي كه از رييس‌جمهور فعلي امريكا شنيده شد، نكاتي را به عرض مردم ايران برسانم؛ اولا در صحبت‌هاي آقاي ترامپ كه در آن سياست‌هاي امريكا درباره آن تبيين شد، جز فحاشي و مشتي از اتهامات واهي عليه ملت ايران حرف ديگري وجود نداشت.
وي گفت: من رييس‌جمهور امريكا را دعوت مي‌كنم كه هم تاريخ را بهتر بخواند و هم جغرافيا را و هم نسبت به تعهدات بين‌المللي و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهاني و بين‌المللي؛ ظاهرا ايشان خبر ندارند كه دولت امريكا، دولت كودتا را در شصت و چند سال پيش در اين كشور روي كار آورد و قدرتي بود كه با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود حكومت قانوني اين سرزمين را سرنگون كرد.
رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصريح كرد: ظاهرا ايشان (ترامپ) فراموش كرده‌اند كه در طول مبارزات ملت ايران عليه ديكتاتوري و تلاش اين ملت براي كسب استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي، در اين سرزمين كشوري كه بيشترين حمايت را از ديكتاتوري وقت مي‌كرد، امريكا بود. ظاهرا ايشان فراموش كرده‌اند كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي امريكا چه اقداماتي را عليه ايران انجام داد و تلاش داشت كه عليه انقلاب ايران در سال 59 كودتاي پيشين خود را تكرار كند.
وي ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس، امريكا از متجاوز حمايت كرد و بيانيه‌اي كه لازم بود امريكا در زمينه موشكباران و بمباران شيميايي سردشت و حلبچه صادر كند و در برابر متجاوزان بايستد و از مظلومان حمايت كند، درست برعكس عمل كرد. وي با بيان اينكه «ما بايد تاريخ را دقيق‌تر و بهتر بخوانيم»، تصريح كرد: گويي آنها فراموش كرده‌اند كه در 60 سال گذشته با ملت ايران چه كرده‌اند. در طول 40 سالي كه از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد، با ملت ايران چگونه رفتار كرده‌اند.
رييس دولت ايران ادامه داد: جغرافيا را نيز بايد مطالعه كنيد. چطور رييس‌جمهوري اسم خليج معروف، تاريخي و جهاني را ياد نگرفته است، همان خليج فارسي را كه متاسفانه ناوگان‌هاي امريكايي بي‌جهت و مداوم در اين منطقه رفت و آمد مي‌كنند. لااقل از نظاميان خود مي‌پرسيد كه در نقشه‌هايي كه در دست آنها هست، اسم اين منطقه چگونه نوشته شده است؛ بنابراين لازم است كه جغرافيا را نيز بيشتر مطالعه كنند.
وي با بيان اينكه «ظاهرا ايشان حقوق بين‌الملل را نيز دقيق نخوانده‌اند»، ادامه داد: برجام يك معاهده چندجانبه است، يك سند بين‌المللي است و مورد تاييد سازمان ملل قرار گرفته است و مگر يك رييس‌جمهور مي‌تواند به تنهايي اين سند را لغو كند. او ظاهرا نمي‌داند كه يك سند دوجانبه بين ايران و امريكا نيست كه هرطور خواست بتواند رفتار كند.
وي افزود: ادب و اخلاق هم بسيار اهميت دارد. حرف‌هايي ناصحيح، ناروا، دروغ و اتهامات بي‌اساسي را نسبت به ملت بزرگ ايران وارد كردند. ملت بزرگي كه آن ايام كه گوينده سخنان امشب به منطقه جنوب خليج فارس آمده بود، در انتخابات شكوهمند و كم نظيري حضور پيدا كرد و دموكراسي توام با فرهنگ و ايمانش را در معرض جهانيان قرار داد.
روحاني با بيان اينكه «ايران همواره به تمام معاهدات و تعهدات بين‌المللي خود احترام گذاشته است»، تصريح كرد: آيا اين دولت و ملت ياغي است يا دولتي كه همواره در پي تجاوز و كودتا در منطقه و جهان بوده است.
رييس‌جمهوري اسلامي ايران در ادامه سخنان خود در واكنش به سخنان خصمانه ترامپ عليه ايران اظهار داشت: امريكا صدها هزار نفر را در مناطق مختلف جهان از ويتنام گرفته تا امريكاي لاتين و كشورهاي ديگر با بمب‌ها مورد كشتار قرار داده است؛ كسي كه ادعا مي‌كند مي‌خواهد در برابر سلاح هسته‌اي ايستادگي كند كه تنها كشوري در تاريخ جهان است كه نه تنها يك بار بلكه دو بار از سلاح هسته‌اي عليه يك ملت استفاده كرده و امروز نيز كشور ديگري را در همان منطقه به استفاده از سلاح هسته‌اي تهديد مي‌كند.
وي گفت: كشوري كه هم داراي سلاح هسته‌اي است و هم از سلاح هسته‌اي استفاده كرده و هم از سلاح هسته‌اي كشورهايي كه با او رابطه نزديك دارند مانند رژيم غاصب صهيونيستي كمك و حمايت كرده است، آيا مي‌خواهد در برابر اشاعه سلاح هسته‌اي اقدامات جهاني انجام دهد؟
وي خاطرنشان كرد: به نظر من امشب يك بار ديگر براي مردم ما روشن شد كه دولت امريكا دولتي عليه مردم منطقه، ملت ايران وملت‌هاي مظلوم است و همواره مي‌خواهد خط قبلي خود را ادامه دهد. با اين وجود ملت ايران ملتي نيست كه با حرف‌هاي ناروا و سخنان تنفرانگيز بخواهد در برابر يك ديكتاتور سر فرو برد.
رييس‌جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اينكه، «ملت ايران در برابر هيچ قدرتي سر تسليم فرو نياورده و نخواهد آورد»، به اجماع جهاني عليه ايران در زمان 8 سال جنگ تحميلي اشاره كرد و افزود: بسياري از كشورها در جنگ از صدام حمايت كردند و ديدند كه نتوانستند ملت ما را بشكنند. همچنين بسياري از كشورها بودند كه به تحريم عليه ايران پيوستند و براي‌شان ثابت شد كه نمي‌توانند ملت ايران را به زانو درآورند.
وي تاكيد كرد: امروز براي ملت ايران روشن‌تر و واضح‌تر شد كه بايد بيش از گذشته در كنار هم و متحد باشيم. سخنان امشب (ديشب) ترامپ نشان داد كه برجام مستحكم‌تر از آن چيزي است كه اين آقا در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي فكر آن را مي‌كرد. امروز ماه‌ها از حكومت جديد امريكا گذشته است و او مداوم عليه برجام شعار مي‌دهد. حال كه مي‌خواست تصميمي عليه برجام بگيرد، مي‌گويد مي‌خواهم با همكاري كنگره به برجام تبصره بزنم؛ اين در حالي است كه او نمي‌داند كه به برجام نه ماده و تبصره‌اي و نه تبصره‌اي استفاده مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: مردم بزرگ ايران ديدند كه براي نخستين‌بار امريكا در برابر يك تعهد چندجانبه يين‌المللي موضع‌گيري كرد و بلافاصله كشورهاي بزرگ دنيا و اتحاديه اروپا در برابر امريكا موضع گرفتند؛ امريكا امروز تنهاتر از هميشه در برابر برجام و توطئه‌هاي خود عليه ملت ايران قرار دارد.
روحاني گفت: با صراحت مي‌گوييم كه در برابر تروريسم در منطقه ايستاده‌ايم و خواهيم ايستاد همان تروريست‌هايي كه اين آقا (ترامپ) در مبارزات انتخاباتي پارسال خود درباره آن اعلام كرد كه به وجود آورنده داعش دولت امريكا بوده است.
وي با بيان اينكه «سپاه پاسداران از ملت ايران، عراق، سوريه، يمن و مردم منطقه حمايت مي‌كند و در برابر گروه‌هاي تروريستي ساخته شده توسط امريكا - به اعتراف ترامپ - مي‌ايستد و تا نابودي آنها از پاي نمي‌نشيند»، تصريح كرد: سپاه پاسداران به عنوان نيروي قدرتمندي كه همواره در كنار مردم بوده و مردم نيز در كنار آن هستند، از كشور خود پيش از جنگ تحميلي در برابر گروهك‌هايي كه امريكايي‌ها آنها را عليه ملت ايران تحريك كردند، مقابله كرد و در دوران جنگ تحميلي نيز در برابر متجاوزان ايستاد و امروز به نداي مظلوميت مردم مظلوم منطقه پاسخ مثبت داده و خواهد داد.
وي در ادامه با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه گفت: آيا سپاه فاسد است يا دولت و نيروهاي مسلحي كه همواره در منطقه عليه استقلال ملت‌ها مداخله و تلاش كردند؟ آيا دولت ايران كه تمام اركانش با انتخابات و كمك مردم انتخاب مي‌شود درست است يا دولت‌هايي كه مورد حمايت امريكا هستند و هنوز به صورت قبيله‌اي اداره مي‌شوند و يك بار نيز رنگ انتخابات را در كشور خود نديده‌اند؟
رييس‌جمهوري اسلامي ايران افزود: امريكا حامي رژيمي است كه در منطقه عليه مردم مظلوم فلسطين و لبنان و ديگر كشورهاي منطقه ظلم كرده و ظلم مي‌كند، اما نسبت به نيرويي كه با تروريسم در منطقه مبارزه مي‌كند و هيچگاه به هيچ كشوري تجاوز نكرده، لحن بي‌ادبانه‌اي به كار مي‌گيرد.
وي خطاب به سران امريكا خاطرنشان كرد: يادتان رفته است كه شما مردم مظلوم هواپيماي مسافربري را در خليج فارس مورد حمله موشكي قرار داديد و سپس به متجاوزان و جنايتكاران اين حادثه دلخراش مدال و جايزه داديد؟ شما يادتان رفته‌ است كه جنگ‌هاي اين منطقه را به وجود آورده‌ايد و با مردم افغانستان، عراق و سوريه چه كار كرده‌ايد؟ حال شما نسبت به موشك‌هاي ايران نگران هستيد؟
وي ادامه داد: چطور شما به سلاح‌هايي كه به كشورهاي متجاوز مي‌دهيد و تجاوزهايي كه با هواپيماها و بمب‌هاي ساخت شما مردم مظلوم يمن را مورد هدف قرار مي‌دهند، اعتراضي نداريد؟ شما سكوهاي نفتي ايران را مورد تجاوز قرار داديد و همواره در اين منطقه تجاوز كرده‌ايد.
رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود كه به صورت زنده از شبكه خبر و شبكه يك سيما پخش مي‌شد، اظهار داشت: فعاليت‌هاي دفاعي و موشكي ما براي دفاع از اين موضوع يعني دفاع براي ما هميشه مهم بوده است و امروز مهم‌تر است. ما هميشه براي ساخت سلاح‌هايي كه مورد نيازمان است تلاش كرده‌ايم و از اين به بعد تلاش مضاعف‌تري انجام مي‌دهيم. اين سلاح‌ها براي دفاع از ماست و ما به فعاليت خود براي دفاع و تقويت دفاعي خود ادامه مي‌دهيم.
وي به موضوع برجام اشاره كرد و افزود: ما نسبت به برجام به عنوان يك معاهده چندجانبه و بين‌المللي تا زماني كه حقوق ما تامين شود و منافع ما اقتضا مي‌كند و تا زماني كه از منافع برجام برخوردار مي‌شويم، در چارچوب منافع و مصالح ملي كشورمان به برجام احترام مي‌گذاريم. ما تاكنون با آژانس همكاري كرده‌ايم و در چارچوب معاهدات بين‌المللي و برجام با آژانس همكاري خواهيم كرد، اما اگر روزي منافع ملي ما تامين نشود و طرف‌هاي مقابل ما بخواهند تعهدات‌شان را زير پا بگذارند آنها بايد بدانند كه ايران لحظه‌اي درنگ نمي‌كند و به آنها پاسخ مي‌دهد. وي خاطرنشان كرد: آنچه كه امروز و امشب از زبان مقامات امريكايي شنيده شد، جز تكرار حرف‌هاي نادرست و اتهامات واهي كه در طول سال‌هاي گذشته تكرار مي‌كردند، چيز جديدي را مشاهده نكرديم. ما غافلگير نشديم چون 40 سال است كه به حرف‌هاي شما عادت داريم. ملت ما غافلگير نشد چون از شما توقعي بيش از اين نداشته و ندارد. اين مقام عاليرتبه كشورمان خطاب به مقامات امريكايي خاطرنشان كرد: شما بدانيد با اين حرف‌هاي نادرست خود ملت ايران را متحد مي‌كنيد. شما نمي‌توانيد بين ملت و حكومت فاصله بيندازيد. شما نمي‌توانيد بين ملت و رهبري عظيم‌الشان و محبوب ايران فاصله بيندازيد. اساس انقلاب ما براساس پيوند دين و سياست است و حلقه وصل دين و سياست مقام معظم رهبري و ولايت فقيه است.
وي تاكيد كرد: ملت ايران به رهبري خود طبق شرع و قانون اساسي احترام گذاشته و فرامين ايشان، فرامين مطاع است. ملت ايران يكپارچه است و همه اقوام و جناح‌ها در ايران در برابر دشمن ملت ايران ايستادگي مي‌كنند.
وي افزود: اگر شما از شعار ملت ايران (مرگ بر امريكا) ناراحت هستيد دست از سياست‌هاي خصمانه خود‌برداريد. ملت ايران به ملت امريكا و مردم اين كشور همواره احترام گذاشته و مي‌گذارد و شعار ملت ايران در برابر ملت و كشور امريكا نيست بلكه در برابر سياست‌هاي غلط، توسعه‌طلبانه و متجاوزانه دولت امريكاست. اين دست شماست كه سياست‌هاي خود را اصلاح كنيد و راه درست احترام به ملت‌ها را ياد بگيريد و اگر اين كار را كرديد در آن زمان ملت ايران مي‌داند كه با شما چگونه برخورد كند.
رييس‌جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه «ملت ايران در برابر توطئه‌گران ايستادگي مي‌كند»، خاطرنشان كرد: هدف آنها اين است كه ايران را از رشد اقتصادي بازدارد. ايران و دنيا را نسبت به برجام متزلزل كند و جلوي سرمايه‌گذاري و رشد اقتصادي ايران را بگيرد. با وجود حرف‌هاي ترامپ و سياست‌هاي خصمانه دولت امريكا ملت ايران براي رشد و رونق اقتصادي كشور بيش از پيش تلاش مي‌كند و در راستاي اجراي فرمان رهبري براي اجراي اقتصاد مقاومتي تلاش و كوشش خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون