• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

رييس‌جمهور به كرمانشاه مي‌رود

هيات دولت امروز را عزاي عمومي اعلام كرد

همه دستگاه‌ها و نهادها دست به دست هم داده تا به وضعيت آسيب‌ديدگان زلزله يكشنبه شب رسيدگي كنند. در راس آنها دولت. نيروهاي مسلح، مجلس و شهرداري تهران نيز به كمك آمده‌اند. احزاب و چهره‌هاي سياسي نيز با پيام‌هايي تسليت و ابراز همدردي همراهي خود با مردم غرب كشور را نشان داده‌اند. هميشه همين‌طور بوده و در مواقع بحراني شاهد وحدت و تلاش يكپارچه مسوولان و مردم براي ساماندهي امور هستيم. مقامات مسوول در بخش‌هاي مختلف اين‌بار نيز همين رويه را در پيش گرفتند. اول از همه حسن روحاني، رييس‌جمهور كه قرار است امروز راهي كرمانشاه شده تا از نزديك وضعيت را ببيند. همچنين شب‌گذشته هيات دولت با صدور بيانيه‌اي ضمن تسليت حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب كشور و ابراز همدردي با خانواده قربانيان و آرزوي سلامتي براي مجروحان اين حادثه، امروز (سه‌شنبه بيست و سوم آبان) را در سراسر كشور عزاي عمومي اعلام كرد.
 رييس‌جمهوري ديروز در پيامي با ابراز همدردي با همه آسيب‌ديدگان و داغديدگان حادثه زلزله در استان‌هاي غربي كشور به ويژه در استان قهرمان پرور كرمانشاه، تصريح كرد كه «دولت با تمام امكانات خود و به صحنه آوردن توانايي همه دستگاه‌ها در سطح ملي و محلي در كنار آسيب‌ديدگان خواهد بود.» روحاني صبح اول وقت ديروز با وزراي مسوول و دستگاه‌هاي امدادرساني جلسه گذاشت و وزراي بهداشت و كشور را به منطقه فرستاد. روحاني در گام بعد اسحاق جهانگيري، معاون اول خود را مامور كرد تا به موضوع رسيدگي كرده و تمام امكانات كشور را براي نجات هموطنان گرفتار زير آوارها و همچنين رسيدگي كامل به مصدومين حادثه بسيج كند. او همچنين طي يك تماس تلفني با «هوشنگ بازوند» استاندار كرمانشاه در جريان تازه‌ترين گزارش وضعيت امدادرساني و رسيدگي به زلزله‌زدگان اين استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر كرد.  اسحاق جهانگيري بعد از آنكه از سوي رييس‌جمهور ماموريت ويژه گرفت دست به كار شده و در تماس‌هاي تلفني جداگانه با استانداران كرمانشاه، كردستان و ايلام ضمن اطلاع از آخرين ميزان خسارات، بر ضرورت بسيج تمام امكانات استان براي رسيدگي فوري به آسيب‌ديدگان و جبران خسارات تاكيد كرد. وي همچنين در ابتداي جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي از بسيج همه دستگاه‌ها و امكانات كشور براي كمك به آسيب‌ديدگان اين حادثه بسيار تلخ خبر داد. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت كه از چهارسال گذشته هميشه نخستين نفر به محل حوادث و رويدادها رسيده است، اين‌بار نيز راهي شد. البته به اتفاق عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور كه در ساعات اوليه وقوع زلزله تلفني به رييس‌جمهور گزارش داده و مامور شده بود تا به محل حادثه برود. هر دو وزير بعد از دستور رييس‌جمهور با همراهي رييس جمعيت هلال احمر و تيمي از نهاد رياست‌جمهوري عازم استان كرمانشاه شدند.
همراهي ارتش و سپاه
نيروهاي مسلح در مواجه با زلزله غرب كشور نقش پررنگي ايفا كرده و بعد از چند هفته صحبت از همراهي و همدلي به صورت عملي همكاري خود را به نمايش گذاشتند. سرلشكر باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در پيامي به سازمان‌هاي نيروهاي مسلح دستور داد كه همه امكانات خود را براي كمك به حادثه ديدگان زلزله بسيج كنند.  سردار رمضان شريف، سخنگوي سپاه پاسداران نيز با تاكيد بر اينكه «با دستگاه‌هاي ديگر براي امدادرساني به زلزله‌زدگان در هماهنگي كامل هستيم» خاطرنشان كرد: «براساس دستورالعمل قبل در موارد حوادث طبيعي فرماندهان سپاه استاني و قرارگاه استاني به محض بروز حادثه خودشان براي امدادرساني ورود مي‌كنند.» سرلشكر موسوي، فرمانده كل ارتش نيز براي بررسي وضعيت كمك‌رساني به كرمانشاه رفت و گفت: «تمامي امكانات نيروهاي ارتش در خدمت مردم عزيز در مناطق زلزله زده خواهد بود و آماده تامين هرگونه نيازمندي ستاد بحران خواهيم بود.»
اعزام كميسيون‌هاي مجلس
وزرا يا فرماندهان نظامي تنها كساني نيستند كه به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند. در واقع مجلس شوراي اسلامي نيز به كمك دولت آمد و با اعزام اعضاي چند كميسيون درصدد كمك برآمد. علي لاريجاني، رييس مجلس ديروز ضمن درخواست از وزارتخانه‌هاي كشور، بهداشت و سازمان هلال احمر براي امداد رساني هرچه سريع‌تر به استان‌هاي ايلام و كرمانشاه كميسيون‌هاي عمران، شوراها و امور داخلي مجلس را مامور اعزام گروهي به مناطق زلزله‌زده براي امدادرساني هر چه سريع‌تر و برآورد خسارت‌ها كرد. آن‌طور كه مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس ديروز در صحن علني گفت، علاوه بر دو كميسيون مذكور كميسيون‌هاي بهداشت و اجتماعي نيز تيم‌هايي را جهت بررسي وضعيت سلامت جسمي و رواني زلزله‌زدگان به منطقه اعزام خواهند كرد. برخي از مجلسي‌ها نيز با صدور پيام‌هاي تسليت همراهي خود با مردم حادثه ديده را نشان دادند. محمد رضا عارف، عضو فراكسيون اميد با صدور پيامي گفت: «مطمئنا مسوولان امدادي و درماني و نيروهاي نظامي و انتظامي با كمك مردم خوب و نوع دوست كشورمان همچون گذشته نهايت مساعي خود را در كمك به هموطنان آسيب‌ديده مبذول داشته و يار و مددرسان آنها خواهند بود. با توجه به احتمال وقوع بلاياي طبيعي در آينده، اميدوارم با توسعه زيرساخت‌ها، مقاوم‌سازي ساختمان‌ها توسط مردم و مسوولان و تجهيز امكانات، شاهد كاهش خسارات و تلفات جاني باشيم.» مجمع نمايندگان استان كرمانشاه در پي وقوع زلزله در مناطق مختلف اين استان ضمن صدور بيانيه‌اي از دولت و مردم درخواست كرد كه با سرعت بيشتر به آسيب‌ديدگان كمك كرده و آنها را ياري رسانند.
همراهي شهرداري تهران
علاوه بر مجلس شوراي اسلامي، شهرداري تهران نيز به كمك آمد و يك اكيپ براي امداد، كمك‌رساني و اهداي موادغذايي و بهداشتي به مناطق زلزله زده اعزام كرد. محمدعلي نجفي در حاشيه بازديد از ستاد مديريت بحران شهر تهران ضمن اظهار تاسف نسبت به زلزله يكشنبه شب گفت: شهرداري تهران در كنار برنامه‌هاي وزارت كشور براي مديريت حادثه زلزله به صورت آماده‌باش درآمده و من طي تماس‌هايي با استاندار كرمانشاه و شهرداران شهرهاي صدمه ديده در جريان آخرين نيازها و اقدامات قرار گرفتم.
تاكيد آملي‌لاريجاني بر تسريع در رسيدگي
رييس قوه قضاييه يكي ديگر از مسوولان كشور است كه با تاكيد بر ضرورت تسريع در رسيدگي به آسيب‌ديدگان از دستگاه‌هاي زير مجموعه قوه قضاييه خواست به كمك آيند. او با بيان اينكه امدادرساني و رسيدگي به مجروحان با توجه به برودت هواي مناطق غربي كشور، همت و تلاش همه دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي خدمت رسان را مي‌طلبد، تصريح كرد: در تماس تلفني با روساي كل دادگستري استان‌هاي غربي، گزارشي از وضعيت مناطق زلزله‌زده دريافت شد و در حال حاضر مسوولان قضايي استان‌هاي درگير زلزله براي پيگيري مسائل و حل مشكلات موجود در منطقه حضور دارند. محمد جعفر منتظري، دادستان كل‌كشور نيز با صدور پيامي ضمن اعلام تسليت به خانواده‌هاي قربانيان زلزله غرب كشور و مردم كشورمان، دادستان‌هاي عمومي و انقلاب مراكز استان‌هاي زلزله‌زده را به پيگيري جدي حل و فصل مشكلات و نظارت بر روند خدمت‌رساني و امداد رساني به مردم مناطق زلزله‌زده مكلف كرد.
واكنش اينستاگرامي ولايتي و سيد حسن خميني
علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل از ديگر سياسيوني است كه ديروز بر ضرورت همراهي همه دستگاه‌ها و كمك رساني هرچه سريع‌تر تاكيد كرد. او در صفحه اينستاگرام خود ضمن ابراز همدردي و تسليت به ملت بزرگ ايران، نوشت: «بي‌ترديد تمامي دست اندركاران در بخش‌هاي مختلف امداد، نجات، نظامي، انتظامي و... با به كارگيري تمام توان خود بايد به ياري آسيب‌ديدگان، مصدومان و همچنين نجات زير آوار ماندگان بشتابند و اميداريم همه آناني كه در حادثه گرفتار شده‌اند در صحت و سلامت قرار گيرند.» حجت‌الاسلام سيدحسن خميني نيز اينستاگرام را براي انتشار پيام خود انتخاب كرد و نوشت: «حادثه زلزله در مناطق مختلف كشور كه منجر به درگذشت تعدادي از هموطنان‌مان شد، تلخ و جانگداز است. خدا به همه آسيب‌ديدگان صبر و مرحمت عطا فرمايد و مصيبت آنها را به لطف و كرامت خويش جبران نمايد.»
از همراهي مولوي عبدالحميد تا تذكر احمد خاتمي
مولوي عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان از ديگر چهره‌هاي شاخصي است كه به زلزله غرب كشور واكنش نشان داد و از مسوولان خواست كه به ياري آسيب‌ديدگان بشتابند. وي تاكيد كرد: ما نيز براي هر نوع امدادرساني به آسيب‌ديدگان آمادگي داريم. گفتني است احزاب سياسي نيز با صدور پيام‌ها و بيانيه‌ها ابراز همدري كرده و از آمادگي خود براي ياري رساني گفتند. حزب موتلفه، كارگزاران، نداي ايرانيان و اتحاد ملت از اين جمله‌اند. آيت‌الله احمد جنتي، رييس مجلس خبرگان و آيت‌الله احمد خاتمي نيز پيام‌هايي صادر كردند. آيت‌الله خاتمي در همين پيام توصيه‌اي نيز به تحليلگران داشت و گفت: « نكته‌اي را كه با توجه به تجربه زلزله بم تذكر مي‌دهم اين است كه تحليلگران مراقب تحليل خود باشند؛ مبادا سبب افزايش رنج داغديدگان باشند، همانند آنكه، چون گناه كرديد زلزله شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون