• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

بلاي طبيعي باعث كنار رفتن اختلافات تركيه با اقليم كردستان شد

زلزله؛ آزمون رابطه ميان اربيل و بغداد

گروه ديپلماسي | زلزله در مرزهاي ايران و عراق، تازه‌ترين تحولي است كه بعد از دو ماه بسيار پر چالش، شهروندان اقليم كردستان عراق را گرفتار كرده است. آنگونه كه قباد طالباني، معاون نخست‌وزير اقليم كردستان در حساب كاربري توييتر خود مي‌نويسد: «يك زمين‌لرزه واقعي بر تمامي زلزله‌هاي سياسي، امنيتي، بشري و اقتصادي در كردستان و عراق افزوده شد. براي همه آسيب‌ديدگان دعا مي‌كنم و آرزوي امنيت و سلامت دارم. » اين زلزله كمتر از دو ماه بعد از برگزاري همه‌پرسي استقلال كردستان عراق رخ مي‌دهد، همه‌پرسي‌اي كه بر اثر آن شرايط روابط دوجانبه ميان دولت عراق و اقليم كردستان عراق دچار مشكلات جدي شد و حتي بيم درگيري‌هاي نظامي گسترده ميان كردها با دولت عراق ايجاد شد. هر چند طي يك ماه گذشته، پيشرفت‌هايي در نزديك شدن اربيل و بغداد به گفت‌وگو ديده‌مي‌شود، اما زلزله سليمانيه، يكي از اصلي‌ترين آزمايش‌هايي است كه آمادگي دو طرف براي همكاري و مذاكره با يكديگر را نشان مي‌دهد. دولت تركيه، همسايه شمالي عراق كه يكي از اصلي‌ترين مخالفان برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان بود، نخستين كشور خارجي بود كه بعد از وقوع زلزله براي كمك‌رساني به مناطق آسيب ديده، چه در ايران و چه در خاك عراق و منطقه اقليم كردستان، اعلام آمادگي كرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها در همان ساعات اوليه وقوع زلزله، هواپيماهاي باربري نظامي تركيه يك محموله كمك‌هاي بشردوستانه و امدادي براي آسيب‌ديدگان در سليمانيه ارسال كردند.
در اين ميان در گفته‌هاي نچيروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم كردستان عراق و حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق، نشاني از هماهنگي دوجانبه وجود ندارد. بارزاني از دولت تركيه به دليل ارسال كمك‌ها با استفاده از پرواز به فرودگاه سليمانيه و از طريق مرز زميني ابراهيم خليل تشكر و اعلام كرده است كه پليس و نيروهاي امنيتي اقليم كردستان براي كمك به آسيب‌ديدگان زلزله به سليمانيه اعزام شده‌اند. در عين حال، حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق نيز در بيانيه‌اي از همه نهادهاي مرتبط و گروه‌هاي دفاع غيرنظامي خواسته است كه براي واكنش به اين بلاي طبيعي آماده ‌باشند و به منطقه بروند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، 33 كاميون اقلام امدادي از سوي تركيه، روز دوشنبه از مرز ابراهيم خلال به سمت شهر سليمانيه حركت كردند كه اين كمك‌ها شامل 3000 چادر، 10 هزار تخت و پتو و غذا مي‌شد. به گزارش خبرگزاري آناتولي يك فروند هواپيماي باربري نظامي تركيه هم بامداد دوشنبه تعدادي از امدادگران و اقلام كمكي تركيه را به سليمانيه ارسال كرده است. بر اساس اعلاميه وزارت خارجه تركيه، اين كشور در كنار مردم ايران و عراق است و آماده ارسال كمك‌هاي امدادي به ايران در صورت دريافت درخواست خواهد بود.
به گزارش آسوشيتدپرس، در عين حال، سد دربندخان در خاك عراق روي رودخانه سيروان (دياله) بر اثر زلزله روز گذشته آسيب ديده است. رحمان هاني، مدير اين سد كه بيش از نيم قرن عمر دارد، به آسوشيتدپرس گفته است كه «ترك‌هاي عمودي و افقي كاملا واضحي بر اثر زلزله به اين سد وارد شده است، ترك‌هايي روي جاده بالاي سد قابل مشاهده است و بخشي‌هايي از بدنه سد فرو رفته‌اند.» با توجه به سن بالاي سد دربندخان، نگراني‌هايي در مورد احتمال آسيب‌هاي وارده به آن بر منطقه اطراف وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون