• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

تا ريشه‌كني تروريسم در سوريه مي‌مانيم

گروه ديپلماسي| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ساعتي پيش در نشست خبري با اهالي رسانه به سوالات متنوعي كه از سوي خبرنگاران داخلي و خارجي مطرح شد، پاسخ داد. خبرنگار «اعتماد» از وي سوال كرد: شما در ابتداي جلسه در پاسخ به سوالي درباره نقش ايران در سوريه پساداعش تاكيد كرديد كه هدف ايران مبارزه با داعش است و پس از نابودي كامل داعش، نقش ايران در سوريه تغيير و به كمك به بازسازي سوريه تغيير مي‌كند. اين در حالي است كه تحولات ميداني سوريه نشان از فاصله بسيار زياد سوريه با آغاز روند بازسازي دارد. هنوز مناطقي در سوريه در اختيار جبهه‌النصره يا معارضه مسلح است.
رقه، در اختيار كردهاي مورد حمايت امريكا است و آقاي علي‌اكبر ولايتي در سفري كه به سوريه داشتند، تاكيد كردند كه ايران در بازپس‌گيري رقه نقش خواهد داشت. با توجه به اظهارات شما، آيا با پايان داعش ايران بازپس‌گيري ساير مناطق سوريه را به دولت اين كشور واگذار مي‌كند؟
قاسمي در پاسخ به اين سوال گفت: شايد يك سوءتفاهم از صحبت‌هاي من به وجود آمده است. در سوريه تنها بحث داعش مطرح نيست بلكه ساير گروه‌هاي مسلح و تروريستي كماكان در اين كشور حضور دارند و تا ريشه‌كن كردن تروريسم در سوريه و بازگشت امنيت و ثبات و حاكميت به تمامي معنا و در چارچوب كلي به دولت مركزي در اين كشور خواهيم بود و از دولت سوريه حمايت خواهيم كرد.
قاسمي افزود: سياست كلي جمهوري اسلامي ايران در خصوص بازسازي در سوريه كه به آن اشاره كردم مربوط به زمان دورتري خواهد بود. زماني كه در آن سوريه بتواند از حضور و وجود تمامي عناصر تروريستي خلاص شود و به وضعيت عادي خود بازگردد.
در چنين حالتي فضا براي بازسازي و رونق اقتصادي باز خواهد شد. اما راه به نسبت طولاني تا آن زمان باقي مانده است. به‌خصوص اينكه چنين افقي در كوتاه‌مدت ديده نمي‌شود چرا كه حضور بازيگران متعدد در سوريه و تفاوت ديدگاه‌هايي كه بازيگران در عرصه سوريه با آقاي بشار اسد دارند، نهايتا بايد منتظر بود و صبر كرد و زمان بيشتري لازم است تا بتوانيم در خصوص بازسازي
صحبت كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي ديگر در خصوص نقش ايران در بازپس‌گيري رقه گفت: اين موضوع به دولت سوريه بستگي دارد و اگر از جمهوري اسلامي ايران درخواست كنند ما همان‌طور كه از ابتدا در كنار دولت اين كشور بوديم تا انتها نيز خواهيم بود. هدف ما در واقع تثبيت شرايط در سوريه و مبارزه با تروريسم و پاكسازي اين كشور از هرگونه تروريسم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون