• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

آسيب‌هاي زلزله به آثار تاريخي

گروه‌اجتماعي | در زلزله يكشنبه شب، بيشترين خسارت به كرمانشاه، سرپل ذهاب و قصر شيرين وارد شد و در ميان تمام آسيب‌هاي جاني و مالي و تخريب‌هايي كه بر اثر زلزله اتفاق افتاد، آثار و بناهاي تاريخي اين شهرها هم دچار آسيب شدند. مديران كل ميراث فرهنگي استان‌ها به طور جداگانه گزارش اين آسيب‌ها را به شرح زير اعلام كرده‌اند:

 5 اثر تاريخي كرمانشاه شامل كاروانسراي شاه‌عباسي، عمارت خسرو و چهارقاپي در شهرستان قصر شيرين، قلعه يزدگرد در شهرستان دالاهو و زيج منيژه در سرپل ذهاب، دچار آسيب شدند.
 دو مجموعه تاريخي بيستون و طاق بستان كرمانشاه به طور كامل آسيب‌شناسي شده‌اند و هيچ مشكلي بر اثر زلزله براي آنها به وجود نيامده است.
 موزه‌هاي استان كرمانشاه در امنيت و به دور از هرگونه آسيب احتمالي هستند. ميزان آسيب آثار در اين استان حداكثر 20 درصد و قابل احيا و مرمت است.
 ۹ بناي تاريخي ايلام از جمله گچ‌بري‌هاي شهر تاريخي سيمره در ايلام آسيب جدي ديدند. گچ‌بري‌هاي ديواري شهر تاريخي سيمره دچار ترك‌خوردگي و آسيب شدند. همچنين قلعه والي كهره در شهرستان كرداول، قلعه والي در شهر ايلام و موزه باستان‌شناسي و كاخ فلاحتي در شهر ايلام دچار آسيب شدند.
 بيشترين درصد آسيب ديدگي در بناهاي تاريخي، ترك‌خوردگي روي ديوارهاي اصلي است.
 ديوارهاي موزه باستان‌شناسي دره‌شهر در ايلام نيز بر اثر شدت زلزله ترك خورده اما ويترين‌ها و آثار تاريخي داخل موزه از آسيب‌هاي احتمالي در امان مانده است.
 تيم‌هاي يگان حفاظت و كارشناسان ميراث‌فرهنگي ادارات ‌كل ميراث‌فرهنگي استان‌هاي كرمانشاه و ايلام براي بررسي دقيق ميزان تخريب و آسيب آثار تاريخي به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.
 بخش زيادي از كاروانسراي عباسي قصر شيرين كه در فهرست آثار ملي ثبت شده است، بر اثر زلزله تخريب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون