• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

گزارش «اعتماد» از اقدامات دولت و گلايه‌هاي زلزله‌زدگان

فرماندار قصرشيرين: مردم چادر ندارند

امين شول سيرجاني

شبكه خبر هر چند دقيقه يك بار زير نويس مي‌كند «مردم ضمن بي‌توجهي به شايعات خبرها را از رسانه ملي دنبال كنند.» همزمان معاون سازمان مديريت بحران كشور در استوديوي برنامه زنده خبري به مجري و «هموطنان عزيز» اطمينان مي‌دهد كه «جاي نگراني نيست» چون مسوولان «14 دستگاه و نهاد» به مناطق زلزله‌زده در استان كرمانشاه اعزام شده‌اند. بهنام سعيدي هر چند اطمينان داد كه جاي نگراني نيست اما در ساعت 18:40 دقيقه روز دوشنبه 22 آبان ماه يعني يك روز پس از زلزله هنوز هم نمي‌تواند برآوردش را از پايان زمان عمليات امداد و نجات اعلام كند: «وسعت منطقه زياد است و روستاهاي آسيب‌ديده پراكنده‌اند. هنوز زود است كه زمان پايان عمليات را اعلام كنيم. دعا مي‌كنيم كه تعداد مجروحان و كشته‌شدگان بيش از اين نباشد.»

صداي متفاوت از مناطق زلزله‌زده

همزمان با صحبت‌هاي معاون سازمان مديريت بحران كشور شبكه خبر شمار قربانيان زلزله غرب كشور را 407 نفر و تعداد مجروحان 6700 نفر اعلام مي‌كند. آماري كه تا حالا احتمالا تغييراتي كرده است. چون كه تعدادي از شاهدان عيني به «اعتماد» خبر دادند تا عصر روز دوشنبه هنوز عمليات امداد و نجات در برخي از روستاهاي اطراف سرپل‌ذهاب آغاز نشده است. افشين عبداللهي، فعال تشكل‌هاي غيردولتي در استان كرمانشاه در اين باره گفت: «امدادرسانان هنوز نتوانسته‌اند به تعدادي از روستاهاي حوالي شهر روانسر بروند. تماس مردم محلي حاكي از اين است كه به چادر، پتو و مواد غذايي نياز دارند.» عبداللهي همچنين از وضعيت مجروحان روستاهاي صعب‌العبور اظهار نگراني كرد: «ما به اتفاق جمعي از مردم محلي و فعالان تشكل‌هاي مردمي در راه تعدادي از روستاهاي آسيب‌ديده هستيم اما براي زيرآوار ماندگان نگرانيم.» كيومرث بيگ‌زاده يكي از شهروندان ساكن اسلام‌آباد غرب است كه براي كمك به روستاهاي زلزله‌زده با جمعي از مردم محلي راهي اين مناطق شده است. او به «اعتماد» گفت: «تعداد روستاهاي آسيب‌ديده خيلي زياد است. حالا به اميد خدا ما مي‌رويم سراغ چندتاي‌شان. ان‌شاءالله كه بتوانيم كمك كنيم.»مردم در شبكه‌هاي اجتماعي از صبح روز دوشنبه درباره كمبود اقلامي مانند پتو، چادر و مواد غذايي از جمله آب اظهار نگراني مي‌كردند. اما تلويزيون دايما بر لزوم بي‌توجهي به شايعات تاكيد مي‌كرد. هنوز معاون سازمان مديريت بحران كشور، استوديوي شبكه خبر را ترك نكرده بود كه فرماندار قصر شيرين روي خط آمد و نگراني‌هاي مردم را تاييد كرد. فرامرز اكبري خيلي صريح گفت: «بسياري از ساختمان‌ها آسيب جدي ديده‌اند و مردم به دليل وقوع پس‌لرزه‌ها نمي‌توانند در اين ساختمان‌ها شب را بگذرانند.» توضيحات فرماندار شهر 23 هزار نفري قصرشيرين حكايت از اين داشت كه مردم در خيابان‌ها بدون چادر مانده‌اند: «مردم جرات در خانه ماندن را ندارند. امكانات توزيع شده از طرف هلال‌احمر كافي نبود. با تانكر سيار آب توزيع كرده‌ايم اما اسكان مهم‌ترين مشكل ماست كه هنوز حل نشده است. » توضيحات فرماندار آنقدر روشن هستند كه نتوان به آنها برچسب «شايعه» زد. بهنام سعيدي معاون سازمان مديريت بحران اما با شنيدن سخنان فرماندار قصر شيرين باز هم خم به ابرو نياورد و در ساعت 18:45 دقيقه روز دوشنبه وعده داد: «دو جلسه با حضور رييس سازمان مديريت بحران و ساير مسوولان در حال برگزاري است. كه در اين جلسات چاره‌انديشي مي‌شود.»

تصوير خوفناك يك ساختمان

دو مرد در كنار هم مقابل يك ساختمان شش طبقه ايستاده‌اند و بهت‌زده ساختماني را نگاه مي‌كنند كه تا ديشب خانه مهرشان بود و حالا هيچ. هيچ يعني ستون‌هاي بتوني بدون ديوار. از دو سمت كه به ساختمان شش طبقه نگاه كني، اتاق‌هايي را مي‌بيني كه به ترتيب از بالا به پايين ديوار امن‌شان فرو ريخته. ساكن اتاق طبقه چهارم آدم خوش‌سليقه‌اي بوده. ميز كار سفيد رنگ با چهار گلدان زيبا روي آن و كتابخانه‌اي كه آن پشت خودنمايي مي‌كند. چراغ مطالعه هم از روي ميز به بيرون پرتاب شده اما در لحظه آخر به لبه پنجره گير كرده و آويزان شده است. ساكن اتاق واحد طبقه چهارم يكي از ساختمان‌هاي مسكن مهر شهر سرپل‌ذهاب حالا يكي از همين بهت‌زدگان است، يا يكي از مجروحان بستري در بيمارستان‌ها يا يكي از قربانيان. اين تصوير يك عكس مخابره شده از زلزله است. يكي از ميان صدها عكسي كه عكاسان از مناطق زلزله‌زده مخابره كرده‌اند. اين نشان مي‌دهد واقعيت اما تلخ‌تر از اين حرف‌هاست. انگار ناف خاورميانه را با مصيبت بريده‌اند. تا ساكنانش مي‌آيند نفس راحتي بكشند دوباره سر و كله يك مصيبت تازه پيدا مي‌شود. تازه‌ترينش همين پريشب رخ داد. يكشنبه 21 آبان‌ماه زلزله‌اي به بزرگي 7/2  ريشتر استان‌هاي مرزي ايران و عراق را لرزاند. همين يك خط خبر كه آمد دوباره ايرانيان به ياد 5 دي ماه 1382 و زلزله ويرانگر بم افتادند. تا 11 شب كه شمار كشته‌شدگان در زلزله دو نفر اعلام شده بود؛ به نظر مي‌رسيد ابعاد حادثه گسترده نباشد و به خير گذشته باشد. اما به‌خير نگذشت. حالا همه مردم ايران در غم مردم سرپل‌ذهاب، قصرشيرين، كرمانشاه و... شريك شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون