• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3955 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان

حمله ترزا مي، نخست‌وزير بريتانيا به روسيه

نمي‌توانيد ما را تضعيف كنيد

گروه جهان| ترزا مي،‌ نخست‌وزير بريتانيا در اقدامي غيرمنتظره حملات تهاجمي عليه روسيه انجام داد و اين كشور را متهم به دامن زدن اختلافات در غرب كرده است. او در سخنان خود عنوان كرد كه ما مي‌دانيم شما چه كار مي‌كنيد اما موفق نخواهيد شد. ترزا مي ‌كه در مهماني لرد مايرس در مجلس عوام بريتانيا حاضر شده بود سخنان مهمي را در حوزه سياست خارجي مطرح كرد كه بيشتر خطاب آن به روسيه بود. او گفت كه روسيه يك كمپين عظيم سايبري را ايجاد كرده است كه دايما در حال اختلال در فضاي سايبري است. به گزارش بي‌بي‌سي، مي ‌در سخنراني خود گفت: دخالت‌هاي سايبري روسيه شامل دخالت در انتخابات، هك كردن وزارت دفاع دانمارك و بوندستاگ (مجلس نمايندگان آلمان) و همچنين بسياري از موارد ديگر مي‌شود.
ترزا مي‌ خطاب به كرملين گفت: آنها در حال تلاش براي تسليح خود از اطلاعات هستند تا بتوانند با استفاده از آن، داستان‌هاي جعلي و عكس‌ها و فيلم‌هايي را منتشر كنند تا اختلافات در غرب را گسترش دهند و سازمان‌ها و نهادهاي ما را تضعيف كنند.
مي عنوان كرد كه اين يك پيام ساده و روشن براي روسيه است، اما شما انعطاف‌پذيري دموكراسي‌هاي ما را دست‌كم گرفتيد، جذابيت پايدار جوامع آزاد و تعهد ملل غربي، ما را به اتحادهاي‌مان متعهد مي‌كند. اين اظهارات نخست‌وزير بريتانيا پس از آن مطرح شد كه يك كميته تحقيقاتي در پارلمان بريتانيا در راستاي تاثير اخبار جعلي بر رفراندوم خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا در سال گذشته آغاز به كار كرده است. گفتني است اين اقدام مي‌در حالي صورت مي‌گيرد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده كماكان درگير پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات آمريكا است. در چند روز گذشته و پس از ديدار ترامپ و پوتين، ابتدا اعلام كرد كه سخنان پوتين در خصوص عدم مداخله ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در انتخابات آمريكا را پذيرفته است اما تنها چند ساعت پس از اعلام موضع رسمي دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا مبني بر اطمينان از دخالت روسيه در انتخابات آمريكا از موضع خود عقب‌نشيني كرد.
داميان كالينز، رييس كميته تحقيقاتي پارلمان بريتانيا، نامه‌اي به مديرعامل فيس‌بوك نوشت است كه گفته است بخشي از اين تحقيق در خصوص نقش بازيگران خارجي از سوءاستفاده از سيستم عامل‌هايي مثل فيس بوك روي گفتمان سياسي كشورهاي ديگر است.
در جلسه‌اي كه نمايندگان برخي شبكه‌هاي اجتماعي در ساختمان كپيتول هيل واشنگتن با نمايندگان كنگره آمريكا داشتند، نماينده فيس‌بوك اعلام كرد كه معتقد است كه 126ميليون كاربر آن ممكن است محتواهايي غيرقانوني را منتشر كرده‌اند كه ممكن است از سوي روسيه تغذيه شده باشد. در همين حال نماينده توييتر اذعان كرد كه 2752 حساب مرتبط با روسيه را كشف و بيش از 36هزار روبات را نيز شناسايي كرده است كه بيش از 4/1 ميليون توييت را مربوط به انتخابات منتشر كرده‌اند.
آخرين مورد از اين موضوع نيز در اسپانيا مشاهده شده است كه بيش از نيمي از حساب‌هاي كاربري در شبكه‌هاي اجتماعي اطلاعاتي غلط در مورد كاتالونيا منتشر مي‌كنند. وزيرخارجه اسپانيا به مقامات اتحاديه اروپا گفته است كه جوليان آسانژ موسس ويكي‌ليكس، در حال تلاش براي دخالت و دستكاري ساختار در كاتالونيا است.

 

اتفاق مهم در مسير خروج بريتانيا از اروپا

روز گذشته يك اتفاق كليدي در مورد قوانين خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا رخ داد و ديويد ديويس، وزير خروج بريتانيا از اتحاديه پذيرفت تا در نهايت لايحه خروج بريتانيا از اروپا در مجلس عوام مورد بحث قرار گيرد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه تعدادي از نمايندگان محافظه‌كار پيشنهاد داده بودند كه ديويد ديويس مجوز اين اختيار را به نمايندگان مجلس اعطا كند. سخنگوي مجلس پارلمان بريتانيا گفت: در حال حاضر مجلس متعهد شده است تا نمايندگان اجازه در مورد خروج را با راي‌گيري بر سر لايحه آن صادر كنند. آنها مي‌توانند اين لايحه را رد كنند و شرايط را بدون هيچ‌گونه معامله‌اي به حالت معلق نگه دارند و در اين شرايط يك خروج سخت رخ خواهد داد. با اين حال انتظار مي‌رود كه اصلاحات بيشتري در چارچوب لايحه خروج صورت گيرد و طي روزهاي آينده بحث‌هاي گسترده‌اي نيز شكل گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون