• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3955 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان

گفت‌وگوي «اعتماد» با رضا شاهرودي، پيشكسوت فوتبال

پشت علي كريمي مي‌ايستم

مهدي روزخوش

سال‌ها فوتبال ايران با معضلي به نام فساد دست‌و‌پنجه نرم مي‌كند. با اينكه بارها و بارها مباحث مختلفي پيرامون اين موضوع مطرح شده و حتي دستگاه‌هاي مختلف براي مبارزه با اين ناهنجاري اعلام آمادگي كردند، اما كماكان در روابط بين بعضي افراد فوتبالي شاهد فساد گسترده‌اي هستيم. در اين بين شايد صحبت‌هاي علي كريمي تلنگري باشد تا جامعه فوتبال به‌خصوص مديران آن، به سمت سالم‌سازي اين ورزش پرطرفدار حركت كنند. علي كريمي طي اظهاراتي جالب فدراسيون فوتبال و مهدي تاج را متهم به شفاف نبودن مسائل مالي كرد. او كه مساله فساد را بسيار مهم تلقي مي‌كرد از مديران فدراسيون فوتبال سوال كرد كه چرا اين فدراسيون با وجود اينكه ادعاي سالم‌سازي در فوتبال دارد خودش هنوز در مسائل مالي شفاف نيست و چرا هيچ عزمي براي مبارزه با فساد در اين فدراسيون وجود ندارد. براي بررسي بيشتر اين موضوع و البته شرايط اين روزهاي باشگاه پرسپوليس پس از جدايي علي‌‌اكبر طاهري، با رضا شاهرودي همكلام شديم تا از زبان اين پيشكسوت بيشتر در جريان اتفاقاتي كه در فوتبال ايران در حال رخ دادن است، قرار‌ بگيريم.

 

علي كريمي طي صحبت‌هايي جالب به مساله فساد در فوتبال اشاره كرد و اينكه در فدراسيون فوتبال عزمي راسخ براي مبارزه با اين مساله وجود ندارد. ابتدا نظرتان را درباره صحبت‌هاي علي كريمي مطرح كنيد.

سال‌هاي سال است كه فوتبال ايران با اين پديده مقابله مي‌كند. هر كسي در اين فوتبال سالم كار كرده، از فساد ضربه ديده است و وقتي هم كه حرف از سالم‌سازي و مبارزه با فساد مي‌زند كسي گوش نداده و قدمي براي سالم‌سازي برنمي‌دارد. من هم بارها و بارها درباره اين موضوع صحبت كرده‌ام و هم تجربياتم را ارايه كرده‌ام اما هيچ كس پاسخگو نمي‌شود. اگر ما مي‌خواهيم فوتبال‌مان درست راه خودش را بپيمايد، بايد با فساد مبارزه كنيم و اجازه ندهيم اين معضل شوم فوتبال ما را لكه‌دار كند. علي كريمي حرف‌هاي جالبي زد كه همه آنها درست بود. من هم اين حرف‌ها را تاييد مي‌كنم و پشت علي كريمي مي‌ايستم. فوتبال ما بايد مسير درستي طي كند.

در صحبت‌هاي كريمي نكته جالبي وجود داشت و آن اين بود كه هيچ عزمي از سوي فدراسيون فوتبال براي مبارزه با فساد وجود ندارد. چقدر اين مسائل را به واقعيت نزديك مي‌دانيد؟

همانطور كه گفتم كريمي حرف‌هايش درست بود. مسوولان و همه مي‌دانند فساد دقيقا كجاست. وقتي يك مربي سال‌هاست نتيجه نمي‌گيرد و همه مي‌دانند كه او از نظر فني شرايط مناسبي ندارد اما هر ساله تيم به او مي‌دهند چه انتظاري داريد؟ انتظار داريد فكر كنيم به خاطر هنر فني‌اش به او تيم داده‌اند. ما هم مي‌دانيم او چگونه تيم گرفته است. مسوولان هم مي‌دانند او چگونه تيم گرفته است. اما چرا وارد نمي‌شوند؟ اين سوالي است كه بايد به آن جواب دهيم. سوالي است كه مسوولان فدراسيون فوتبال بايد به آن جواب دهند.

يكي ديگر از نكاتي كه در صحبت‌هاي كريمي وجود داشت، شفاف نبودن مسائل مالي در فدراسيون فوتبال بود و اينكه چرا روساي فدراسيون ميزان مبالغ دريافتي‌شان را بطور شفاف مشخص نمي‌كنند.

اين مساله هم از نكات بارز صحبت‌هاي كريمي است كه من هم قبول دارم. وقتي قرار است مبارزه با فساد شود بايد ابتدا از خودمان شروع كنيم و خودمان راه را باز كنيم تا ديگران هم به سمت سالم‌سازي فوتبال حركت كنند. من نمي‌گويم در فدراسيون فوتبال فسادي وجود دارد چرا كه مي‌دانم آقاي تاج زحمات زيادي مي‌كشند و خودشان از افراد سالم هستند اما مي‌گويم بايد عزمي راسخ در فدراسيون براي سالم‌‌سازي وجود داشته باشد. وقتي مي‌بينيم مربي‌اي از بازيكني پول گرفته يا بازيكني با فساد، راهي تيمي شده يا اين قبيل مسائل اتفاق مي‌افتد چرا بايد آن مربي يا آن بازيكن فقط يك سال محروم شود يا بگوييم دو سال به ليگ 2 برو و در آنجا فعاليت كن. بهتر نيست برخورد قاطع‌تري شود؟ من مي‌گويم با افراد خاطي بايد جدي‌تري برخورد شود به طوري كه آنها را مادام‌العمر محروم كنيم. نبايد اجازه دهيم اين افراد در فوتبال ما حضور داشته باشند. افرادي كه رابطه ناسالم با خبرنگار، مربي يا بازيكن برقرار مي‌كنند بايد مادام‌العمر محروم شوند.

تا به حال شده به خود شما پيشنهادي داده شود كه با پرداخت پول در تيمي مربيگري كنيد يا بازيكني را به تيمي ببريد؟

بارها و بارها دلالان مختلف با من تماس گرفتند اما من هيچ كدام از اين دلالان را نمي‌شناسم. وقتي با موبايل من تماس مي‌گيرند و پيشنهاد اينچنيني مي‌دهند همان موقع شماره‌شان را بلاك مي‌كنم. اجازه نمي‌دهم اين صحبت‌ها بيش از اين مطرح شود. من به صراحت به شما مي‌گويم تمام مربياني كه از نظر دانش فني در سطح بالايي هستند به خاطر اينكه تمايلي ندارند با دلالان كار كنند كنار مي‌روند و در بيرون از گود مي‌نشينند و بازي‌ها را تماشا مي‌كنند. اگر دلالان نباشند و فوتبال سالم باشد، شايسته‌سالاري شكل مي‌گيرد نه اينكه مديري بيايد به يك مربي بگويد بيا برويم در تيمي مربيگري كن و 100 ميليون قرارداد ببند تا 50 ميليون آن را به من بدهي. اين چه معني مي‌دهد؟ متاسفانه اين فساد در بين برخي مديران هم وجود دارد.

مي‌خواهيم درباره استعفاي علي‌اكبر طاهري هم صحبت كنيد. طاهري با جدايي‌اش از اين باشگاه شوك بزرگي وارد كرد. شما فكر مي‌كنيد رفتن طاهري به پرسپوليس لطمه مي‌زند؟

طاهري مدير بسيار موفقي بوده و زحمت كشيده است. نمي‌توانيم زحمات او را كتمان كنيم اما هواداران بايد بدانند در طول تاريخ مديران موفق زيادي به پرسپوليس آمدند و رفتند. طاهري هم حتي اگر برود درست است كه به تيم استرس وارد مي‌شود اما اين قطار راه خودش را خواهد رفت. من هم دوست دارم طاهري بماند و به كارش ادامه دهد اما اين مسوولان بالادستي هستند كه در اين زمينه تصميم مي‌گيرند. الان هم تصميم گرفته‌اند كه طاهري كنار برود كه اين اتفاق رخ مي‌دهد. بنابراين بهتر است منطقي نگاه كنيم و از مدير بعدي حمايت كنيم تا به روند موفقيت‌هاي تيم كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون