• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3992 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ دي

معين‌فر همواره به دنبال احقاق حق بود

هاشم صباغيان

زهير موسوي

روز گذشته علي‌اكبر معين‌فر، بنيانگذار وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران چشم از جهان فروبست. «هاشم صباغيان»، وزير كشور دولت مهندس بازرگان معتقد است او همواره در راه حق طلبي قدم برداشت و هرگاه احساس مي‌كرد حقي نا حق شده است تمام تلاش خود را براي احقاق حق مي‌كرد.

او همچنين خاطره‌اي از درگيري در مجلس اول نقل كرده و مي‌گويد: آن روزي كه من در مجلس كتك خوردم مرحوم معين‌فر براي دفاع از من به ميان نمايندگان آمد تا غائله را خاتمه دهد اما ايشان نيز مانند من از نمايندگان كتك سختي خورد.

 

شناخت شما از مرحوم معين‌فر چه مقدار بود؟

خبر فوت آقاي معين‌فر يكي از تلخ‌ترين خبر‌هايي بود كه اين روز‌ها شنيده‌ام. سابقه دوستي و همكاري من با مرحوم معين‌فر نزديك به 60 سال است از اين رو درگذشت ايشان براي من بسيار دردناك بود.

ايشان بنيان گذار وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران و نخستين وزير نفت ايران بودند. از ديگر سوابق ايشان حضور در سازمان برنامه و بودجه بود كه در آن جا نيز رييس سازمان شدند. ايشان در دوران مرحوم مهندس بازرگان نقش بسزايي در دولت داشتند.

مهم‌ترين ويژگي اخلاقي آقاي معين‌فر چه بود؟

ايشان همواره اهل دفاع از حق بود و هرجا تشخيص مي‌داد حقي پايمال شده و او مي‌تواند احقاق حق كند سعي مي‌كرد حق ضايع شده را استرداد كند. خيلي‌ها اهل استفاده از حق هستند اما زماني كه مي‌خواهند از حق دفاع كنند اگر متوجه شوند به خودشان ضرري وارد مي‌شود از احقاق حق منصرف مي‌شوند اما ايشان اينگونه نبودند و بارها مسائل مختلفي پيش آمده بود و ايشان از اين حق
دفاع مي‌كرد.

در دوره اول مجلس شوراي اسلامي اتفاقي براي شما و مرحوم معين‌فر رخ داد و با ساير نمايندگان درگير شديد. در اين باره توضيح مي‌دهيد؟

اولين دوره مجلس شوراي اسلامي من به همراه مرحوم معين‌فر از تهران نماينده مجلس شديم. در يكي از روزهاي مجلس، من در نطق پيش از دستور وقايعي را توضيح مي‌دادم كه عده‌اي نمايندگان به من حمله كردند تا من را از پشت تريبون پايين بياورند.

اين نمايندگان پس از آنكه من را از تريبون پايين كشيدند مشغول كتك‌زدن من شدند كه مرحوم معين‌فر از صندلي خود برخاست و براي دفاع از من به ميان نمايندگان آمد تا مانع از افزايش درگيري شود اما متاسفانه نمايندگان به ايشان نيز حمله كرده و كتك‌شان زدند.

يكي از نمايندگان نيز با كفش خود به صورت ايشان زد به نحوي كه چشم ايشان كبود شده بود. ايشان به واسطه روحيات خاصي كه داشتند همواره در ميان دوستان و همكاران خود محبوب بود و به واسطه خدماتي كه براي كشور انجام دادند يكي از نوابغ تاريخ انقلاب محسوب مي‌شوند.

آيا اينكه گفته مي‌شود ايشان عضو هيچ حزبي نبودند، درست است؟

بله درست است. ايشان هيچگاه حزب خاصي را انتخاب نكرد و به عضويت هيچ حزبي در نيامد. ايشان تعلقات خاطري به ملي مذهبي‌ها داشت و در مواقعي از نهضت آزادي و گروه‌هاي ملي‌مذهبي دفاع مي‌كردند اما اينكه عضويت حزب و گروهي را بپذيرند خير.

پس از دوران مسووليت چه فعاليت‌هايي داشتند؟

مرحوم معين‌فر پس از دوري از حاكميت، مشغول مطالعه و نوشتن بودند. اخيرا كتابي توسط وزارت نفت منتشر شده كه به بيان اقدامات مهم ايشان در حوزه نفتي اشاره شده است. ايشان بنيانگذار وزارت نفت بودند و با تلاش ايشان شركت نفت به وزارت نفت تبديل شد.

آيا خاطره خاصي از دوراني كه شما به عنوان وزير كشور و مرحوم معين‌فر به عنوان وزير نفت در دولت حضور داشتيد به ياد داريد؟

من به همراه مرحوم معين‌فر در جلسات هيات دولت حضور داشتيم و در آن جا اگر طرح و لايحه‌اي مطرح بود و ايشان احساس مسووليت مي‌كردند نظر خود را صريح و بدون توجه به آنكه ممكن است كسي از اين نظرات دلخور شود بيان مي‌كردند. ايشان داراي صراحت لهجه‌اي خاص بودند كه همين موضوع ايشان را متمايز كرده بود. در نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي وقتي كه مهندس بازرگان براي تشكيل دولت استعفا دادند، مرحوم معين‌فر نيز براي كمك به مرحوم بازرگان و حضور در دولت استعفا دادند. اين استعفا به ايشان تحميلي نبود و ايشان قلبا براي كمك به كشور استعفا كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون