• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4027 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن

غرهاي بي‌هزينه آقاي رييس‌جمهور

ترامپ: 7تريليون دلار در خاورميانه هزينه كرديم

ميثم سليماني

 

 

«اين يك هفته بزرگ براي زيرساخت امريكا است. پس از آنكه به شكلي احمقانه 7 تريليون دلار در خاورميانه صرف شد، اكنون زمان سرمايه‌گذاري در كشور فرا رسيده است. » اين آخرين توييت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در انتقاد از عمليات‌هاي نظامي امريكا در خاورميانه است. دونالد ترامپ در حالي اين انتقاد را مطرح كرده است كه وي پيشنهاد يكي از سنگين‌ترين بودجه‌هاي نظامي امريكا را داده است. ترامپ معتقد است در طول 17 سال گذشته بيش از 7 تريليون دلار صرف تلاش‌هاي مختلف براي تاثير‌گذاري بر خاورميانه به خصوص در جنگ عراق و افغانستان شده است. اين سخنان ترامپ همزمان با برگزاري كنفرانس بزرگ بازسازي عراق كه پس از 15 سال از ديروز در كويت آغاز به كار كرد، مطرح شد. كنفرانسي كه دولت عراق اميدوار است در سايه آن بتواند تدابيري براي بازسازي و خروج اين كشور از شرايط جنگي بينديشد.

اظهارات اخير ترامپ با انتشار پيشنهاد بودجه دولت براي سال 2019 همزمان شده است. رييس‌جمهور ايالات متحده معتقد است كه شرايط داخلي و اقتصاد اين كشور در نتيجه سياست خارجي امريكا از زمان حمله به افغانستان در سال 2001 آسيب ديده است. وي مدعي است كه مبارزه در عراق و افغانستان بسيار گران‌قيمت و پرهزينه بوده و تنها مشكلات اقتصادي در كشور را تشديد كرده است.

ترامپ در جلسه خود با مقام‌ها و قانونگذاران امريكايي كه در كاخ سفيد برگزار شد، گفت: همان طور كه چندماه پيش گفتم ما در خاورميانه 7 تريليون دلار هزينه كرديم كه اين بسيار كار اشتباهي بود. به جاي اين هزينه‌ها بايد تلاش كنيم جاده‌ها و پل‌هاي خود را بسازيم، اما ما پول‌هاي خود را در مسير اشتباه هزينه كرديم كه ديوانگي است. وي افزود: همين الان نگاه كنيد، ما تا چند ماه پيش در حالي هفت تريليون دلار در خاورميانه هزينه كرديم كه در حال حاضر وضعيت اين منطقه نسبت به 17 سال پيش كه به آن وارد شديم بدتر شده و اين خيلي غم‌انگيز و ناراحت‌كننده است.

با اين حال برخي معتقدند رقمي كه ترامپ در اين خصوص مطرح كرده اشتباه است. طبق بررسي‌هايي كه واشنگتن‌پست انجام داده، هزينه‌هاي واقعي جنگ در افغانستان، عراق، پاكستان و سوريه بين سال هاي2001 تا 2016 حدود 6/3 تريليون دلار بوده است. اما طبق بررسي‌هايي كه از سوي آسوشيتدپرس انجام شده اين رقم به همراه هزينه‌هاي جانبازان جنگ در مجموع نيز 6/5 تريليون دلار برآورد مي‌شود. برخي معتقدند رقم اعلامي از سوي ترامپ احتمالا هزينه‌هاي آينده نيز در نظر گرفته است.

به گزارش نيوزويك ترامپ مدت‌هاست انتقادات فراواني را به سوءرفتار پيشينيان خود در مداخلات خارجي ايالات متحده مطرح كرده است اما در كل نشان داده كه چندان مخالف اقدام نظامي در خارج از كشور نيست. او اگرچه از ارتش به‌شدت حمايت مي‌كند، اما تاكيد كرده كه اعتقادي به ملت‌سازي در كشورهايي مانند افغانستان و عراق ندارد.

لازم به ذكر است در سال 2011 اكثر نيروهاي ايالات متحده از عراق خارج شدند، اما سه سال بعد واشنگتن مجبور شد تا كمپين نظامي جديدي را عليه داعش در عراق راه‌اندازي كند. گروهي تروريستي كه حدود نيمي از عراق را تحت تصرف خود درآورده بود. اكنون كه داعش در عراق از بين رفته شهرهاي غربي و شمالي عراق كه در اختيار داعش قرار داشته به‌شدت تخريب شده است و اين تخريب‌ها اكثرا توسط جنگنده‌هاي امريكايي به وجود آمده است. طبق گزارشي كه آسوشيتدپرس منتشر كرده تخمين زده مي‌شود كه بازسازي عراق به بيش از 88 ميليارد دلار نياز داشته باشد. به گفته برخي منابع آگاه در دولت ترامپ بنا نيست امريكا كمك جديد دولتي را به عراق ارايه دهد و اين در حالي است كه ترامپ در بودجه سال 2019، خواهان افزايش 200ميليون دلاري بودجه سالانه رژيم صهيونيستي شده است. بودجه‌اي كه به صورت سالانه حدود 3 ميليارد دلار است.

از طرفي دونالد ترامپ هرچند از هزينه‌هاي بيهوده نظامي طي ساليان گذشته سخن مي‌گويد اما اكنون پيشنهاد بودجه‌اي بزرگ‌تر را نسبت به سال 2011 داده كه بر دفاع هسته‌اي كشور و مقابله با قدرت رو به رشد چين و روسيه تمركز دارد. در اين پيشنهاد دولت ترامپ مي‌خواهد مبلغ 617 ميليارد دلار در اختيار پنتاگون قرار گيرد و حدود 69 ميليارد دلار نيز براي سرمايه‌گذاري در ادامه جنگ‌هاي موجود در سال مالي 2019 به پنتاگون اختصاص پيدا كند. اين رقم حدود 74ميليارد دلار بيشتر از بودجه سال مالي گذشته برآورد مي‌شود. اين سند تا حدودي نشان مي‌دهد كه امريكا بنا دارد وارد يك رقابت تسليحات نظامي با چين و روسيه شود و به شكلي فرسايشي به سبك جنگ سرد هزينه كلاني را صرف افزايش قدرت نظامي خود كند. بودجه براي حفظ زرادخانه‌هاي هسته‌اي ايالات متحده نيز افزايش يافته است.

در اين بودجه همچنين درخواست شده است كه پنتاگون حدود 7/10ميليارد دلار را براي خريد 77 جت جنگنده F-35 ساخت شركت لاكهيد مارتين اختصاص دهد. همچنين در اين بودجه آمده است كه حدود 2ميليارد دلار نيز براي خريد 24 جنگنده بويينگ F-18 نيز در نظر گرفته شود. در اين بودجه همچنين بودجه دفاع موشكي امريكا نيز افزايش يافته است. بودجه درخواستي براي مقابله با حملات موشكي حدود 9/9 ميليارد دلار بود كه به نسبت بودژجه سال 2018 حدود 8/7 ميليارد دلار بوده است. طبق درخواست ارتش ايالات متحده بناست 135تانك آبرامز امريكا مدرن‌سازي شود. اين در حالي است كه در بودجه سال 2018 تنها بنا بود 56 خودروي نظامي نوسازي شوند.

واقعيت آن است كه هرچند دونالد ترامپ از هزينه‌هاي ساليان گذشته به‌شدت ناراضي است اما اكنون خود او نيز امريكا را وارد يك رقابت نظامي كرده كه مي‌تواند هزينه‌اي به مراتب بيشتر از گذشته را به همراه داشته باشد و با وجود ادعا براي بازسازي زيربناهاي اقتصادي امريكا، بناست آنها را به فروش برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون