• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4050 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

آخرين نشست خبري سخنگوي دولت در سال جاري برگزار شد

نوبخت: مردم با دولت نامحرم نيستند

روز سه‌شنبه آخرين نشست خبري محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در سال 96 با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. نوبخت در اين نشست خبري درباره موضوعاتي چون اظهارات رييس مجلس خبرگان رهبري نسبت به دولت، عدم حضور رييس‌جمهور در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام، حمله به سفارت ايران در انگلستان، استيضاح سه وزير كابينه دوازدهم، پرداخت حقوق كارمندان دولت، عدم حضور رييس‌جمهور در جلسات استيضاح وزرا، چرايي عدم ارايه گزارش حوادث خيابان پاسداران به مردم، خودكشي برخي از بازداشتي‌ها در چند ماه اخير و همچنين خارج شدن تعدادي از اشياي تاريخي از كشور در دولت دهم توضيحاتي ارايه داد.

سخنگوي دولت در گفت وگو با «اعتماد»

پاسخ به روزنامه اعتماد درباره چرايي عدم حضور رييس‌جمهور در جلسات استيضاح وزرا چه در دولت يازدهم و چه در دولت دوازدهم گفت: شيوه مديريتي رييس‌جمهور در تقسيم كار با معاون اول خود اين گونه است كه اقاي جهانگيري همان طور كه در قانون صراحتا به آن اشاره شده است در بخشي از وظايف كاري به رييس‌جمهور كمك مي‌كند. به همين جهت هميشه در جلسات استيضاح چه در دولت و مجلس قبلي و چه در دولت و مجلس فعلي، معاون اول به عنوان نماينده رييس‌جمهور در مجلس حاضر شده و پيام رييس‌جمهور مبني بر درخواست مجدد از مجلس براي راي مجدد به وزرا را بيان مي‌كنند. در جلسات استيضاحي هم كه قرار است برگزار شود، اقاي جهانگيري در مجلس حضور داشته و پيام رييس‌جمهور را منتقل مي‌كنند و نمايندگان مجلس نيز به اين درخواست ان‌شاءالله اهتمام خواهند ورزيد. پس از حوادث خيابان پاسداران و همچنين بازداشت تعدادي از تجمع‌كنندگان در مقابل وزارت كار، رييس‌جمهور دستور پيگيري و بررسي پرونده را داده‌اند اما گزارش اين بررسي‌ها منتشر نشده است. سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد» در اين باره گفت: موضوعاتي كه رييس‌جمهور دستور پيگيري مي‌دهند، دو بخش است. بخش نخست، بخشي است كه قابليت رسانه‌اي شدن داشته و وظيفه من به عنوان سخنگوي دولت است كه آن را اطلاع‌رساني كنم. بخش دوم گزارش‌هايي است كه رييس‌جمهور به عنوان مجري قانون اساسي بايد در جريان جزييات موضوع قرار بگيرند. مردم با دولت منتخب خود نامحرم نبوده و فاصله‌اي ندارند اما اين روزها به واسطه گسترش فضاي انتشار خبر، در برخي موضوعات شايد مقتضي نباشد كه جزييات منتشر شود تا مورد سوءاستفاده رسانه‌هاي بيگانه قرار گيرد. موضوعاتي كه لازم است اطلاع‌رساني شود، دولت با مردم در ميان خواهد گذاشت.

استيضاح

سخنگوي دولت درباره اينكه چرا نمايندگان خود به وزرا راي اعتماد داده‌اند اما شروع به استيضاح كردند، گفت: ما مواضع دولت را به درستي بيان كرديم و اين استيضاح حق نمايندگان است. اين اقدام كه قانوني بودنش را تاييد مي‌كنيم آيا تاييد هم مي‌كنيم به نفع كشور است؟ دولت معتقد است اين اقدام به نفع كشور نيست و ضمن اين غيرمتعارف و غيرمعمول است.

وي ادامه داد: مگر در اين ۶ ماه چه اتفاقي افتاده است؟ گفتند كه دولت خواهان اين اتفاق است. مگر دولت با كسي تعارف دارد؟ حال مشخص شد كه چه كسي مي‌خواهد. فراموش نكنيد شرايط كشور به خصوص منطقه‌اي را بايد در نظر بگيريم. سخنگوي دولت درباره اينكه گفته مي‌شود استيضاح محصول اختلاف اعضاي دولت با يكديگر است، گفت: اختلاف‌نظر بين دستگاه‌ها قابل قبول است وزرا بايد نظرات خود را بگويند اما اينكه بگويم استيضاح از دل آن است، درست نيست.

وي ادامه داد: در مجلس فراكسيون‌هاي مختلفي وجود دارد كه شايد با دولت همراه نباشند و ممكن است نظرات و نگرش‌هايي وجود داشته باشد اما من به وجدان عمومي مجلس اعتماد دارم. سخنگوي دولت در واكنش به دعوتنامه‌اي كه به نمايندگان مجلس براي لابي و استيضاح وزرا داده شد، اظهار داشت: مسوول كانون نمايندگان حزب اعتدال و توسعه از دفتر من وقت خواسته بود تا درباره استيضاح وزرا با من صحبت كند من از اين موضوع استقبال مي‌كنم آنها هم آمدند و صحبت كردند و نظرات‌شان را دادند من بتوانم لابى هم مي‌كنم مگر تعارف دارم.

وي تاكيد كرد: منظور از لابي اين است بايد نمايندگان را به طور منطقي قانع كنيم كه در راي اعتماد به اين سه وزير راي دهند در حال حاضر هم از آنها دفاع مي‌كنم و از نمايندگان مي‌خواهم به وزرا راي دهند، اگر دعوتنامه‌اي از من به نمايندگان داده شده مي‌خواهم آن نامه منتشر شود.

راه گفت‌وگوي خبرگان و دولت باز است

نوبخت درباره اظهارات آيت‌الله جنتي در جلسه خبرگان رهبري‌گفت كه در برخي از وزارتخانه‌ها افراد به فكر خود هستند و برخي از آنها انقلابي نيستند يا فاصله حداكثري با انقلاب دارند، گفت: قطعا لازم است بيان كنند كه كدام وزراتخانه را نام مي‌برند. همه از پيشينه وزرا اطلاع دارند اين افراد در دوران جنگ و خون كنار مردم بودند، سوابق قابل‌اتكايي دارند.

سخنگوي دولت با بيان اينكه وزرا معاونان خود را با دقت لازم انتخاب مي‌كنند، اظهار داشت: وزرا دقت لازم را دارند در بحث بدنه هم نمي‌شود دست زد، بهتر است كلي‌گويي نكنيم و مصداقي سخن بگوييم.

وي ادامه داد: اگر در وزارتخانه كسي انقلابي نيست بايد اخراج كنيم؟ بايد در اين مورد در چارچوب قانون اقدام كنيم. وي درباره اينكه آيا راه گفت‌وگوي آيت‌الله جنتي با دولت بسته است، گفت: خير اين راه بسته نيست، اگر ايشان نظراتي دارند به ما بگويند گوش خواهيم كرد.

نوبخت درباره عدم حضور رييس‌جمهور در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بهترين فرد شخص آقاي رييس‌جمهور است كه به اين سوال پاسخ دهد.

وي در خصوص موضع رسمي دولت در مورد حقوق شهروندي گفت: كساني كه بازداشت مي‌شوند حتي مجرمان، امانات ما هستند، انتظار ما از عزيزان اين است كه در صيانت جان و آبروي اين افراد اهتمام ورزند. اسلام و مسوولان نظام بر اين موضوع تاكيد دارند و آقاي رييس‌جمهور دستور رسيدگي دادند تا اگر لازم باشد برخوردي صورت بگيرد.

نوبخت درباره خبر خروج اشياي تاريخي از موزه‌ها در زمان حميد بقايي گفت: من از خارج شدن اشياي تاريخي از كشور بي‌خبرم. وي ادامه داد: مقرر شد هر مساله‌اي كه از دولت گذشته روي داد را به قوه قضاييه ارجاع دهيم تا اين قوه، اقدامات لازم را انجام دهد. اميدواريم قوه قضاييه اين مورد را هم بررسي كند البته ممكن است برخي افراد، موضع طلبكارانه داشته باشند اما ما به قوه قضاييه اعتماد داريم زيرا در چارچوب قانون عمل مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون