• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4050 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

مامور مخفي جنجالي، رييس سازمان جاسوسي امريكا مي‌شود

بانوي شكنجه در راس سيا

گروه جهان| جينا هاسپل به عنوان رييس جديد آژانس اطلاعات مركزي امريكا، سيا، معرفي شد. اين مامور مخفي پيشين سيا، به دليل استفاده از شكنجه و مديريت بازداشتگاه‌هاي مخفي فرامرزي در اروپا تحت‌تعقيب است و در دولت پيشين ايالات متحده امريكا نمايندگان كنگره جلوي ارتقاي مقام او را گرفته‌بودند. او را مي‌توان عصاره تمام جنايات پنهان آژانس اطلاعاتي امريكا بعد از اتفاقات 11 سپتامبر معرفي كرد، يك جاسوس امريكايي كه به دليل مديريت بازداشتگاه‌هاي پنهان امريكا در خارج از مرزهاي اين كشور توسط دادستاني آلمان تحت تعقيب است و مداركي علني از او در استفاده از شكنجه در بازجويي متهمان به عضويت در گروه‌هاي تروريستي وجود دارد. اين جاسوس امريكايي بعد از آنكه نوارهاي ويدئويي از حضور او در شكنجه دو نفر از متهمان عضويت در گروه‌هاي تروريستي در يك زندان غيرقانوني پنهاني در تايلند منتشر شد، تلاش زيادي كرد تا اين مدارك را از بين ببرد. هاسپل پيش از اين به عنوان معاون مايك پومپئو فعاليت مي‌كرد، اما بعد از جابه‌جايي رييس پيشينش به مقام وزارت خارجه، جانشين او شد. طي 8 سال رياست‌جمهوري باراك اوباما، مقام‌هاي اطلاعاتي امريكا سعي مي‌كردند تعدادي از پرسنل سيا را كه در اقدامات مشابه دست داشتند، به نحوي از انظار عمومي پنهان نگه دارند و برنامه‌هاي شكنجه سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا متوقف شده ‌بود. اما دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در مقاطع مختلف تاكيد كرده است كه با شكنجه در موقع لزوم مشكلي ندارد و تصور مي‌كند كه شكنجه ممكن است عملي قابل دفاع باشد. مايك پومپئو، رييس پيشين سيا نيز معتقد است كه عمليات‌هاي مانند غرق‌كردن مصنوعي، اصولا از نظر او شكنجه محسوب نمي‌شود و كساني كه چنين شكنجه‌هايي را در روزهاي ابتدايي جنگ عليه القاعده استفاده كرده‌اند «ميهن‌پرستان واقعي» هستند.

جينا هاسپل كه بخش عمده دوران خدمتش را در سيا به عنوان يك مامور مخفي انجام وظيفه كرده است، درست يكي از همان «ميهن‌پرستان واقعي» محسوب مي‌شود. جينا هاسپل يكي از اصلي‌ترين عناصر اجراي برنامه مشهور به «توقيف‌هاي غيرعادي» سيا بود كه از طريق آن عناصر بازداشت شده در سراسر دنيا به دولت‌هاي خارجي واگذار مي‌شدند تا در بازداشتگاه‌هاي غيرقانوني و مخفي سيا در خاك اين كشورها نگهداري شوند. سيا از خاك كشورهاي خارجي استفاده مي‌كرد تا براي توقيف و بازجويي اين مظنونان مجبور به رعايت قوانين داخلي امريكا نباشد. اولين بازداشتگاه فرامرزي سيا در خاك تايلند تاسيس شد و جينا هاسپل سرپرستي آن را بر عهده داشت. او در اين بازداشتگاه بر شكنجه‌هاي سخت دو بازداشتي به عنوان ابوزبيده و عبدالرحيم نشيري نظارت داشت. ابوزبيده كه يكي از بازداشت‌شدگان بي‌گناه محسوب مي‌شد، در بازداشتگاه تحت نظارت جينا هاسپل دست كم 83 بار در طول يك ماه از طريق غرق‌شدگي مصنوعي شكنجه شد. بازجويان او پس از مدت‌ها شكنجه و بازجويي به اين نتيجه رسيدند كه او هيچ اطلاعات مهمي در اختيار ندارد. جينا هاسپل بعدها زماني كه به عنوان مقام مستقر در دفتر مركزي سيا مشغول به كار شد، سال 2005 دستور داد تا نوارهاي ويدئويي ضبط شده از جلسات بازجويي و شكنجه نابود شوند.

انتخاب هاسپل به عنوان معاون مايك پومپئو در آژانس اطلاعات مركزي امريكا با انتقادهاي تندي همراه شده‌بود. با اين حال در بين جاسوسان سازمان سيا، اين مامور مخفي شكنجه‌گر امريكايي از محبوبيت بالايي برخوردار است و افرادي مانند جيمز كلپر، رييس پيشين سيا و مايكل جي مورل كه دو بار به عنوان رييس موقت سيا فعاليت كرده است از انتصاب او به مقام معاونت حمايت كرده‌بودند. هنگامي كه هاسپل توسط مايك پومپئو به عنوان معاون معرفي شد، كريستوفر آندرس، معاون اتحاديه آزادي‌هاي مدني امريكا گفته ‌بود كه انتخاب اين شخص به عنوان معاون سيا «بسيار نگران‌كننده» است. اين فعال مدني امريكايي تاكيد كرده‌بود: «با توجه به اينكه مايك پومپئو در جلسه راي اعتمادش قول داده است كه اجازه هيچ نوع شكنجه و آزار در آژانس تحت نظرش نخواهد داد، بايد پاسخگو باشد كه انتصاب فردي كه متهم به شركت در شكنجه و راه‌اندازي بازداشت‌گاه‌هاي غيرقانوني است، به چه دليل انجام شده است.» بعد از انتصاب او به اين مقام، سناتور شلدون وايتهاس گفته‌بود: «من به دليل گزارش‌هايي كه از اين فرد به دليل نابود كردن بدون اجازه مدارك و تصاوير ويدئويي بازجويي‌هاي سيا شنيده‌ام نسبت به اين انتصاب نگرانم. در اين ويدئوها مداركي از استفاده از شكنجه عليه دو بازداشت‌شده توسط سيا وجود داشت. همكاران من سناتور وايدن و سناتور هينريش نيز اطلاعات طبقه‌بندي‌شده‌اي ارايه داده‌اند كه نشان مي‌دهد فردي كه به عنوان معاون سيا انتخاب شده است، براي اين پست نامناسب است و از دولت خواسته‌ايم تا اطلاعات مذكور را از طبقه‌بندي خارج كند.»

جينا هاسپل، حالا بايد براي تاييد به عنوان رييس جديد سيا، مقابل كنگره قرار بگيرد. پيش از اين دايان فاينستين، سناتور دموكرات ايالت كاليفرنيا، در دولت باراك اوباما جلوي ارتقاي مقام جينا هاسپل و انتصاب او به عنوان سرپرست موقت واحد عمليات مخفي سيا را گرفته‌بود، حالا بايد ديد سنا و مجلس نمايندگان حاضر خواهد شد به اين جاسوس جنجالي براي در اختيار گرفتن مقام رياست آژانس اطلاعات مركزي راي اعتماد دهد، يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون