• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4050 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

خبر

دو مركز شتاب‌دهنده ويژه زنان ايجاد مي‌شود

بر اساس تفاهمنامه بين معاونت علمي و فناوري و معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري، دو

مركز شتاب‌دهنده ويژه زنان ايجاد خواهد شد. «شتاب‌دهنده» ساختاري حمايت‌محور است كه براي رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها (كسب و كارهاي نوپا) و آمادگي آنها براي جذب سرمايه‌گذار و تشكيل شخصيت حقوقي مستقل فعاليت مي‌كند. شتاب‌دهنده‌ها معمولا داراي شخصيت حقوقي مستقل و خصوصي‌ بوده و مي‌توانند مالك بخشي از سهام استارت‌آپ‌ها/ شركت‌هاي مستقر در خود شوند.

اهداف تعيين شده براي اين تفاهمنامه شامل «شناسايي و معرفي بانوان خلاق و نمونه كشور به خصوص همسران و مادران خلاق، با هدف تحكيم بنيان خانواده»، «كمك به توان‌افزايي بانوان فناور و خلاق براي به ثمر رسيدن طرح‌ها و ايده‌هاي ارزشمند، به خصوص بانوان سرپرست خانوار»، «كمك به توسعه اشتغال بانوان خلاق در شركت‌هاي دانش بنيان و خلاق به خصوص بانوان سرپرست خانوار» و «همكاري در شناسايي و افزايش ظرفيت مشاغل متناسب با توانايي و خصوصيت‌هاي ويژه بانوان فناور و خلاق» مي‌شود. «شناسايي مادران نخبه فناور و فرهيخته با هدف تحكيم خانواده»، «همكاري در توسعه كمي و كيفي پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي دختران»، «همكاري در توانمندسازي و اشتغالزايي بانوان در مناطق محروم و روستايي از طريق توسعه كسب و كارهاي خلاق»، «همكاري در شناسايي و معرفي سالانه سه بانوي دانشمند برتر ايراني مقيم كشور با همكاري مشترك معاونت علمي و فناوري، معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور معرفي نقش بانوان ايراني در توليد علم و حمايت از توسعه كسب و كار زوج‌هاي فناور و خلاق با هدف تحكيم خانواده» و «اجراي برنامه‌هاي ترويجي به منظور تبيين نقش خانواده و بانوان در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به خصوص توسعه علم و فناوري و خلاقيت» از ديگر اهداف تعيين شده براي اين تفاهمنامه است. در اين تفاهمنامه در خصوص برنامه‌هاي اجرايي سال آينده آمده است؛ «همكاري و حمايت از ايجاد دو مركز شتاب‌دهنده ويژه بانوان»، «همكاري و حمايت از ايجاد كريدورهاي خدمات تجاري‌سازي و توانمندسازي در 4 منطقه محروم و روستايي»، «همكاري در ايجاد بانك اطلاعات و شبكه بانوان خلاق و فناور»، «مشاركت در برگزاري جشنواره ملي شركت‌هاي برتر خلاق و معرفي بانوان و مادران خلاق برتر»، «اجراي طرح شناسايي و بسترسازي استفاده از ظرفيت بانوان مقيم خارج از كشور در شركت‌هاي دانش بنيان، از مهم‌ترين اقدامات و برنامه‌هاي اجرايي اين تفاهم نامه در سال 97 خواهد بود.

رحماني‌فضلي در ديدار معاون دبيركل سازمان ملل متحد:

توليد بيش از ٩ هزار تن مواد مخدر در افغانستان هشدار جدي براي جامعه جهاني است

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور گفت: توليد بيش از ٩ هزار تن مواد مخدر در افغانستان، زنگ خطر و هشدار جدي براي جامعه جهاني است. رحماني‌فضلي در جلسه‌اي كه يوري فدوتوف، معاون دبيركل سازمان ملل متحد و مدير اجرايي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حاشيه شصت و يكمين نشست سالانه كميسيون مواد مخدر سازمان ملل متحد در وين اين سخنان را بيان كرد. رحماني فضلي در اين ديدار تصريح كرد: توليد بيش از ٩ هزار تن مواد مخدر در افغانستان، زنگ خطر و هشدار جدي براي جامعه جهاني است و ضرورت دارد تا كشورهاي جهان بر اساس اصل مسووليت مشترك به تكاليف و وظايف خود عمل كنند. وي در ادامه افزود: توليد بيشتر مواد مخدر به معناي تحميل خسارت بيشتر به كشورهاي منطقه و مسير ترانزيت، افزايش ميزان ترانزيت مواد به بازارهاي مصرف در اقصي نقاط جهان و توزيع بيشتر مواد مخدر در سطح جهان است. وي با بيان اينكه ايران در سال جاري و تا امروز مقدار ٧٨٥ تن انواع مواد مخدر كشف كرده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٥ درصد افزايش را نشان مي‌دهد، اظهار كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه كمك جامعه جهاني به كشورها، بر مبناي ميزان عملكرد و فعاليت و نقش‌آفريني آنها در عرصه مبارزه با مواد مخدر نبوده و در اين خصوص نوعي رفتار تبعيض‌آميز مشاهده مي‌شود. وزير كشور در اين ديدار آخرين وضعيت طرح توسعه پايدار در افغانستان (كشت و معيشت جايگزين) به عنوان يكي از طرح‌هاي مورد توافق ايران - افغانستان و سازمان ملل را تشريح و بر ضرورت‌هاي تحقق كامل اين طرح و مشاركت جدي‌تر سازمان ملل تاكيد كرد. رحماني‌فضلي همچنين اهتمام بيشتر UNODC براي تقويت ابتكار سه‌جانبه ايران، افغانستان- پاكستان و مديريت JPC را مورد تاكيد قرار داد. فدوتوف نيز در سخناني با بيان اينكه ميزان كشفيات مواد مخدر جمهوري اسلامي ايران به تنهايي چهار برابر ميزان كشفيات كشورهاي جهان است، گفت: مشاركت جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر با توجه به رشد و توليد بي‌سابقه مواد مخدر در سال قبل ميلادي، براي جامعه جهاني و سازمان ملل متحد بسيار مهم و حايز اهميت است. وي با تاكيد براين اينكه در حوزه همكاري‌هاي منطقه‌اي براي مبارزه با مواد مخدر، نگاه‌مان به ايران است، گفت: سازمان ملل از استمرار اقدامات جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر تشكر مي‌كند. همچنين سازمان ملل بر استمرار و تقويت فعاليت دفتر UNODC در ايران - تهران، به عنوان كشوري كه به تنهايي ٨٠ درصد كشفيات مواد مخدر در جهان را به خود اختصاص داده، تاكيد دارد. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون