• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4065 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ فروردين

احد وظيفه، مديركل پيش‌بيني سازمان هواشناسي بارش‌هاي اخير را تحليل كرد

سفيدپوش شديم ولي مشكل كم‌آبي پابرجاست

حميدرضا خالدي

 

 

ديروز بسياري از شهرها و استان‌هاي كشور هوايي باراني و حتي برفي را تجربه كردند. برفي كه ارتفاع آن در محور هراز به بيش از 40 سانتيمتر رسيد و به نوعي ركوردي بي‌سابقه را در مورد بارش برف‌هاي بهاري برجا گذاشت؛ بارش‌هايي كه گره ترافيكي تهران را كورتر كرد و باعث شد تا محور هراز مسدود شود. با اين وجود «احد وظيفه» مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور بارش‌هاي اخير را فرآيندي عادي در فصل بهار دانسته و گفت: براساس اطلاعات ثبت‌شده در ايستگاه‌هاي هواشناسي بارش‌هاي تجمعي نسبتا خوبي در يكي – دو روز اخير داشته‌ايم كه مي‌تواند نويدي باشد براي كاهش خشكسالي و عواقب آن. وي افزود: اما واقعيت اين است كه بارش‌هاي زمستان گذشته چنان كم بودند كه بارش‌هايي اينچنيني نمي‌تواند دردي از مشكل كشورمان را كاهش دهد... در بررسي اين آمار همين بس كه در بسياري از استان‌هاي كشور مثل چهارمحال و بختياري كه همواره منشا رودها و رودخانه‌هاي مختلف در اقصي نقاط ايران بودند، بارش‌ها در زمستان گذشته تا 50 درصد كاهش داشته، در استان‌هايي مانند سيستان و بلوچستان، اين كاهش به 70 درصد هم رسيده است. بنابراين طبيعي است كه بارش‌هاي نسبتا خوب چند روز اخير نمي‌تواند جبران اين حجم از خشكسالي باشد.

وي در مورد پيش‌بيني سازمان هواشناسي براي استمرار اين ‌بارش‌ها و تاثير آن در كاهش خشكسالي در كشور نيز گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده روي الگوهاي هواشناسي، به نظر مي‌رسد بارش‌ها در فصل بهار امسال درحد نرمال و در برخي موارد زير نرمال باشد و بعيد است كه بتواند جبران كاهش بارش در زمستان را بكند.

وظيفه در ادامه با اشاره به وضعيت مناطق مختلف در چند روز آينده نيز گفت: با توجه به ورود سامانه‌اي جدي از سمت غرب به كشور پيش بيني مي‌شود كه امروز بخش‌هاي مركزي و استان‌هاي مانند قزوين و تهران نيز تحت‌تاثير اين سيستم قوي قرار گيرند و امروز شاهد بارش‌هاي نسبتا شديدي در تهران باشيم.

مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور در مورد احتمال بارش برف در تهران نيز گفت: برعكس تصور عامه، برفي كه ديروز باريد چيز استثنايي و جديدي نبود، بلكه در سال‌هاي قبل
هم چنين بارش‌هايي را داشته‌ايم. ولي نكته حايز اهميت اين است كه امروز هم شهروندان تهراني مي‌توانند شاهد بارش برف در ارتفاعات تهران باشند كه در عين زيبايي ممكن است براي شهروندان و شهر مشكلاتي را به همراه داشته باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به كاهش دما در يكي – دو روز آينده اشاره كرده و گفت: با حضور سامانه جديد انتظار داريم امروز شاهد كاهش 6-5 درجه‌اي دما در تهران و بسياري ديگر از شهرهاي كشور باشيم كه نتيجه بارش‌ها در اين مناطق است.

اما اين‌ بارش‌ها تا چه زماني ادامه خواهد داشت؟ سوالي كه وظيفه در پاسخ به آن گفت: برمبناي تجزيه و تحليل نقشه‌ها، سامانه پرفشار ياد شده روز سه‌شنبه به تدريج از شرق و شمال شرق تهران خارج شده و همزمان شاهد افزايش دما در نقاط مختلف كشور خواهيم بود. گرچه اميدواريم در بهار امسال شاهد ورود سامانه‌هاي بارش‌زاي ديگري هم باشيم تا هم حجم خشكسالي و كمبود آب در كشور كاهش پيدا كند و هم هموطنان از زيبايي و طراوت اين ‌بارش‌ها لذت ببرند.

بارش‌هاي اخير در حالي چهره تهران و استان‌هاي كشور را بهاري كرد كه در همين فاصله دو شهر «زاهدان» و «يزد» با قطع آب مواجه بودند. قطع آب يزد موجب شد استاندار اين استان در تهران حاضر شود و در جلسه مسوولان امنيتي حضور يابد. خبرها از سيستان و بلوچستان نيز حكايت از آن دارد كه در حالي كه آبرساني با تانكر جريان دارد تلاش براي حل معضل پيش آمده در انتقال آب از زابل به زاهدان در جريان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون