• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4871 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند

واكنش هنرمندان به اولويت‌شان در واكسيناسيون كرونا

مگر ما تافته جدا بافته‌ايم؟

گروه هنر و ادبيات

اخيرا نامه‌اي از سوي سازمان نظام پزشكي به وزارت بهداشت منتشر شده كه در آن خواسته شده با توجه به فعاليت هنرمندان در عرصه فيلمسازي و سريال‌سازي براي توليد برنامه‌هاي هنري با هدف دعوت مردم به ماندن در خانه، ترتيبي اتخاذ شود تا سهميه لازم براي اولويت واكسيناسيون هنرمندان همپاي كادر درمان درنظر گرفته شود.
اين نامه كه از سوي حسين كرمانپور، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام پزشكي خطاب به كيانوش جهانپور، رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نوشته شده در يكي، دو روز گذشته با واكنش‌ها و انتقادهاي مختلفي همراه بوده است. هنرمنداني نظير پرويز پرستويي، آزيتا موگويي، نويد محمدزاده، حبيب رضايي، بابك كريمي، پدرام شريفي، هانيه توسلي، افشين هاشمي و... با انتشار متن‌هايي تند و صريح، با اين نامه مخالفت كردند و اعلام كردند كه اگر هم قرار است در اين شرايط واكسني به هنرمندان داده شود، آنها به نشانه اعتراض از دريافتش اجتناب خواهند كرد. با اين همه گويا بعضي از سينماگران، متن نامه اخير سازمان نظام پزشكي را امضا كرده بودند. منيژه حكمت به كانال سينمايي كات با توضيح اينكه نامه‌اي كه به امضاي ما منتشر شده، به هيچ عنوان معني‌اش آن نبود و نيست كه ما خواستار واكسيناسيونِ هنرمندان در شرايط كنوني و خارج از قوانين بهداشت جهاني هستيم، گفت: «مگر خون ما رنگين‌تر از مردم است كه بخواهيم زودتر از آنها واكسن بزنيم؟ كل ماجرا اين است كه اين روزها تعدادي فيلم در حال توليد است و عوامل اندكي سر اين فيلم‌ها در حال فعاليتند‌. همه‌شان روي هم به هزار نفر نمي‌رسند‌. طبيعتا بخشي از اين عوامل (بازيگران) نمي‌توانند و اجازه ندارند جلوي دوربين ماسك بزنند يا فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت كنند، چون شرايط ساختِ فيلم بهشان اين اجازه را نمي‌دهد. ما از وزارت بهداشت درخواست كرديم كه به آن دسته از سينماگراني كه اكنون سر پروژه‌ها هستند و در حال توليد آثار سينمايي‌اند، واكسن بزنيد تا مبادا هنرمندان ديگري را به دليل كرونا از دست بدهيم و بعد بنشينيم براي‌شان گريه و زاري كنيم. اينكه مي‌گويند منظورِ آن نامه اين بود كه به كل ۵ هزار نفر اعضاي خانه سينما سريعا واكسن بزنيد يا كل كاركنان صداوسيما را زودتر از وقتِ مشخصش واكسينه كنيد، كاملا جعل و دروغ است. به ‌هيچ عنوان درخواست ما چنين نبود و نيست. چرا سينماگري كه اكنون در خانه‌اش نشسته بايد سريعا واكسينه شود؟ مگر ما تافته جدا بافته‌ايم؟»
 فاطمه معتمدآريا در ياداشتي كه در اختيار ايسنا قرار داده، تاكيد كرده كه همراهي و فعاليتي در ارتباط با اين درخواست نداشته و گفته «با وجود از دست رفتن بسياري از هنرمندان تكرار ناشدني سينما به دليل ابتلا به كرونا، اولويت را شروع واكسيناسيون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ايران مي‌دانم.» فرشته طائرپور، رييس انجمن كارفرمايي تهيه‌كنندگان (اكت) هم اعلام كرد كه اعضاي اين تشكل صنفي سينما، هيچ‌گونه مطالبه خارج از نوبتي براي دريافت واكسن كرونا ندارد: «با سپاس از مواضع حاميانه نويسنده نامه نسبت به فيلمسازان فعال كشور و توضيح نقش موثر آنان در مديريت رواني جامعه در ايام شيوع كرونا، نظر به اينكه طبقه‌بندي منصفانه و مسوولانه انجام شده براي تعيين اولويت دريافت واكسن، داراي توجيه و استدلال كافي و كارشناسي شده است، بدينوسيله اعلام مي‌دارم كه تهيه‌كنندگان عضو اين صنف، هيچ‌گونه مطالبه‌اي جهت قرار گرفتن در شمار استثنائات و خارج از نوبت نداشته و بي‌شك جامعه درمانگر كشور، سالمندان و اقشار در خطر را نسبت به خود در اولويت بيشتري مي‌دانند.» همچنين مجيد مظفري، بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون در گفت‌وگو با آنا گفته: «كادر پزشكي در تهران و شهرستان‌ها را دريابيم. هنرمندان هم مثل عموم مردم هستند و من نسبت به چنين موضع‌گيري‌هايي انتقاد دارم. اقداماتي كه هنرمندان را روبه‌روي مردم قرار مي‌دهد اصلا جالب نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون