• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4978 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير

گلايه‌هاي رييس‌جمهور

در اسفند ماه تحريم بايد برداشته مي‌شد

روحاني : كاش همه ما روي  اصل ۶۰ قانون اساسي تاكيد مي‌كرديم و به اصل ۱۱۳ احترام مي‌گذاشتيم

در 6 ماهه آخر سال ۹۴ هم تورم تك‌رقمي بود و در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ و حتي فصل اول سال ۹۷ باز هم تك‌رقمي بود

رييس‌جمهوري صبح ديروز در نشست هيات دولت با تاكيد بر اينكه 23 تيرماه در تقويم به عنوان «روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان» ثبت شده، اعلام كرد: «پس از اقدامات دولت يازدهم براي از بين بردن تحريم ظالمانه و احقاق حقوق ملت، ما در ۲۳ تير ۹۴ به توافق رسيديم و به اين دليل اين روز نامگذاري شد.» حسن روحاني در بخش ديگري از سخنانش از دو نگرش متفاوت در بحث هسته‌اي گفت و تاكيد كرد كه «يك روش اين است كه از طريق گفت‌وگو و تعامل سازنده مي‌توان مسائل مهم و پيچيده كشور ما با كشورهاي بزرگ يا سازمان‌هاي بين‌المللي را حل و فصل كرد. يك فكر هم اين بود كه با مذاكره حل نمي‌شود و آخر بايد زورآزمايي كنيم و با ميز و حرف نه PMD حل مي‌شود نه ايران به حق غني‌سازي مي‌رسد و نه تحريم برداشته مي‌شود، ولي همه اينها شد. هرچه هم شلوغ‌بازي كردند كه اينها فقط كاغذ است ولي شد و مردم ديدند كه فروش نفت و ميعانات ما در زمان كوتاهي به 2 ميليون و ۷۰۰ هزار بشكه رسيد.» روحاني اضافه كرد: «هر تانك، توپ، موشك، هواپيما و هليكوپتري كه به تناسب جنگ اقتصادي، همان پتروشيمي، فرآورده و مواد و صنايع معدني و تحركات در بخش‌هاي ديگر است را توانستيم در همين مدت سال‌هاي ۹۴، ۹۵ و ۹۶ انجام دهيم كه مي‌گفتيم هم چرخ سانتريفيوژ بچرخد و هم چرخ زندگي مردم بعضي مي‌گفتند اينها شعار است، اما ديديد كه در سال ۹۵ تورم ما تك‌رقمي شد.» او گفت: «در 6 ماهه آخر سال ۹۴ هم تورم تك‌رقمي بود و در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ و حتي فصل اول سال ۹۷ باز هم تك‌رقمي بود. در يك دوران بزرگ اين همه فصل تك رقمي بودن تورم در تاريخ از اول انقلاب سابقه نداشته كه بتوانيم 3 سال پشت سر هم تورم تك‌رقمي داشته باشيم. از آن طرف رشد اقتصادي را از سال ۹۳ تقريبا مثبت كرديم كه از همان سه ماهه اول سال ۹۳ مثبت شد و در سال ۹۵ رشد اقتصادي ما در دنيا اول شد و با آن حركت بزرگ رشد اقتصادي دو رقمي صورت گرفت. اين حركت بزرگ در سايه مذاكره ايجاد شد و هر كسي هر حرف ديگري بزند، دروغ است؛ مذاكره بود كه ما را به آن نقطه رساند.» 
رييس دولت دوازدهم در ادامه تاكيد كرد: «اينكه ما چه كنيم موضوع ديگري است. كاش همه ما روي اصل ۶۰ قانون اساسي تاكيد مي‌كرديم و به اصل ۱۱۳ احترام مي‌گذاشتيم. در آن صورت شرايط‌مان شرايط ديگري بود و در اسفندماه مذاكره ما تقريبا به همين نتيجه‌اي مي‌رسيد كه اخيرا وزير امور خارجه در گزارش خوبي كه در ۴۴ صفحه درباره برجام و مذاكره و مقاومت ما تشريح كرده است.» او ادامه داد: «البته ممكن است كسي بگويد اين نقطه صد در صد نبوده و مثلا ۹۰ درصد بوده، بله خب آنچه خواست آدم است در مذاكرات صد درصد نيست. مثل فوتبال كه اگر سه بر يك ببريم برخي‌ها مي‌گويند كم بود و كاش سه بر صفر مي‌شد. بله اين بهتر است ولي به هر حال ما پيروزيم و پيروزي قطعي داريم. اگر نتيجه سه بر يك باشد شما پيروزي بالايي داريد. يك زمان نتيجه سر مرز يا در پنالتي مشخص مي‌شود اما يك زمان سه گل مي‌زنيد كه اين پيروزي بزرگي است.» روحاني در ادامه تصريح كرد: «چرا وقتي تيم ملي ما در مذاكرات پيروز مي‌شود، سخت‌مان است كف بزنيم و آفرين بگوييم و آنها را در برابر بازيگران صحنه بين‌الملل تشويق كنيم. در حالي كه بايد اين كار را انجام دهيم و اين كار براي اين خط و آن خط و اين جناح و آن جناح نيست و اين دولت و آن دولت ندارد.» رييس‌جمهور در ادامه عنوان كرد: «اگر اصل ۶۰ قانون اساسي مورد احترام بود و در اوايل آذر لطمه نمي‌خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتيم در اسفندماه تحريم مردم برداشته شده بود و امروز مردم مي‌ديدند چه شرايطي بر كشور حاكم بود و فروردين و ارديبهشت و خرداد و تير ديگري را مي‌ديديم، به هر حال آنقدري كه مقدور بوده، دولت و وزارت خارجه و بخش‌هاي ديگر تلاش كرده‌اند و امروز يك سفره آماده است كه بايد در باز شود و مردم بيايند كنار اين سفره بنشينند.» اصل 60 قانون اساسي تصريح دارد كه اعمال قوه مجريه به جز در اموري كه در اين قانون مستقيماً برعهده رهبري گذاشته شده، از طريق رييس‌جمهوري و وزراء دنبال مي‌شود و بر اين اساس، تاكيد رييس‌جمهوري بر اين اصل قانون اساسي، اشاره‌اي است به حدود اختيارات رييس‌جمهوري و روحاني بر اين پايه مي‌خواهد بگويد كه اگر به اين اصل عمل مي‌شد، در آذرماه تحريم‌ها عليه ايران برداشته مي‌شد. 
اين در حالي بود كه حسينعلي اميري معاون امور مجلس رييس‌جمهوري نيز درباره اين سخنان رييس‌جمهوري به خبرنگاران توضيح داد و گفت: «برجام موضوعي اجرايي است و تقنيني نيست؛ اگر اصل ۶۰ قانون اساسي به‌صورت تمام و كمال انجام مي‌شد و امور اجرايي كاملاً به رييس‌جمهوري و وزرا واگذار مي‌شد، برجام به نتيجه رسيده و تحريم‌ها برداشته شده بود و امروز شاهد مسائل و مشكلاتي كه درباره برجام مواجهيم، نبوديم.» رييس‌جمهوري همچنين گفت: «ما با همين تعامل سازنده در FATF به نتيجه رسيديم و ايران را از ليست سياه خارج كرديم؛ البته بعد از آن ناشي‌گري‌هايي در داخل شد كه بحث ديگري است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون