• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5180 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۸ فروردين

رييس سازمان انرژي اتمي تاييد كرد

ظرفيت غني‌سازي فعال بود

ابهامات آژانس درباره يكي از اماكن ايران برطرف شده است

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي در دولت ابراهيم رييسي، روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي خود به صراحت به يكي از انتقادات منتقدان سياست‌هاي هسته‌اي دولت حسن روحاني پاسخ داده و اين انتقادات را رد كرد. 
در دولت حسن روحاني و پس از امضاي برجام بسياري از منتقدان اصولگراي روحاني و به خصوص برخي چهره‌هاي دخيل در مذاكرات هسته‌اي در دولت محمود احمدي‌نژاد، معتقد بودند كه تيم مذكراتي جواد ظريف و همراهان با پذيرش برجام، برنامه هسته‌اي ايران را به كنار گذاشته و ظرفيت غني‌سازي ايران را از ميان بردند. استدلال‌هاي اعضاي تيم مذاكره‌كننده دولت حسن روحاني، به خصوص علي‌اكبر صالحي، رييس وقت سازمان انرژي اتمي در اين خصوص كه ايران به هيچ عنوان ظرفيت غني‌سازي خود را از دست نداده و اگر بخواهد ظرف مدت كوتاهي مي‌تواند توان غني‌سازي خود را دوباره به كار اندازد، منتقدان اصولگرايي دولت روحاني را قانع نكرد.
حالا كه دولت در اختيار اصولگرايان است و برخي از همان اصولگرايان منتقد حالا رويكرد دفاع از مذاكرات هسته‌اي تحت مديريت دولت رييسي را در پيش گرفته‌اند، محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي مي‌گويد كه ظرفيت غني‌سازي ايران از بين نرفته است و همان سخنان علي‌اكبر صالحي را تكرار مي‌كند. 
روز گذشته، خبرنگاري در كنفرانس مطبوعاتي محمد اسلامي از او پرسيد: «در دولت قبل و رياست قبلي سازمان انتقادهاي زيادي از سوي مخالفان و منتقدان برجام مي‌شد كه برجام صنعت هسته‌اي به ويژه در حوزه غني‌سازي را متوقف كرده است، امروز شما بعد از چندين ماه كه مسووليت اين سازمان را بر عهده داريد نظرتان چيست؟ آيا كم‌كاري يا خسارتي در اين حوزه وارد شده است؟» محمد اسلامي نيز در پاسخ گفت: «سازمان انرژي اتمي در بحث غني‌سازي هيچ كوتاهي نكرده و همواره مسير رو به رشدي را طي كرده است. نقطه قابل اعتماد قانون اقدام راهبردي مجلس است كه سازمان تمام و كمال آن را اجرا كرد. اگر ظرفيت غني‌سازي كشور از بين رفته بود هرگز با اين سرعت نمي‌توانست برگردد ماشين‌هاي جديد و به ويژه نسل IR6 و IR2m را توليد و نصب كند و اينها به بركت تلاش و كوشش همكاران ما اتفاق افتاد.» به اين ترتيب يك مقام هسته‌اي دولت ابراهيم رييسي تاييد مي‌كند كه در دولت حسن روحاني ظرفيت‌هاي هسته‌اي بالقوه ايران به هيچ عنوان از دست نرفته است.
مساله‌اي كه علي‌اكبر صالحي در جريان تبيينش در مجلس وقت با حمله شديد برخي از نمايندگان اصولگراي منتقد دولت روحاني مواجه شد و حتي او را تهديد به مرگ نيز كردند. 
محمد اسلامي در كنفرانس مطبوعاتي روز گذشته خود به توافقات سازمان انرژي اتمي و آژانس درخصوص رفع برخي ابهامات نيز اشاره كرد و گفت: «در بحث روابط بين‌الملل و تعامل با آژانس توانستيم به شكلي در اين چند ماه گذشته روابط را پيش ببريم كه با شرايط نرمال و منطقي تبادلات دو طرفه پيش رود و اميدواريم روز به روز اين روند بهبود يابد تا ما بتوانيم از مزاياي طبيعي عضويت در آژانس بيشتر بهره‌مند شويم و بيش از اين با استانداردهاي دوگانه مواجه نشويم.
 سازمان انرژي اتمي شايد اولين دستگاه اجرايي باشد كه بر مبناي سند تحول دولت، سند جامع راهبردي توسعه انرژي اتمي را تبيين كرده است كه اميدواريم بر اساس آن يك انضباط فكري و رفتاري را داشته باشيم.» 
وي‌ درباره مذاكرات احياي برجام گفت: مذاكرات توسط تيم ايران انجام شده و مراحل خودش را طي مي‌كند. مساله مهم اراده ايران است كه اعتمادسازي كند ولي هيچ موقع حرف زور را نمي‌پذيرد. ما براي حسن‌نيت خودمان عينا آن‌طوركه برجام گفته عمل كرديم اما طرف‌هاي ديگر عمل‌ 
نكردند. الان كه اراده كردند برگردند اقدامات و تعهدات متناظر است كه از جنس راستي‌آزمايي است و هم پشتوانه‌اي كه بتوان گام بعدي را محقق كرد.
وي درباره ارايه اسنادي از سوي ايران درباره برخي اماكن مورد نظرآژانس تصريح كرد: مادامي كه رژيم صهيونيستي توليد اسناد جعلي مي‌كند، خرابكاري مي‌كند و عمليات تروريستي انجام مي‌دهد و اين يك جرياني است كه نه محكوم مي‌شود نه سركوب مي‌شود و كسي با آن مقابله نمي‌كند طبيعي است كه اين يك نبرد است بين دو جريان حق و باطل. ما در اين راستا اهدافي كه داريم طي مي‌كنيم و اسير اين نوع غوغاسالاري‌ها نمي‌شويم. در يكي از اسنادي كه ادعا شده به اورانيومي اشاره شده كه اصلا در ايران وجود ندارد.
ما اميدواريم با توافقي كه با آژانس داشتيم و مراحلي كه تعيين شده است پيش رويم. الان يك مكان مورد نظر آژانس ابهاماتش رفع شده است و سه مكان ديگر مذاكراتش در حال بررسي است و بايد تا پايان خرداد پايان دهند. آنها (آژانس) خودشان هم مي‌دانند كه اين اسناد جعلي است و پايه و اساسي ندارد.
وي‌ تصريح كرد كه ما اسنادي را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستاديم و آنها را بررسي كردند و نمايندگان آژانس احتمالا بايد به ايران بيايند تا جمع‌بندي نهايي شود.
وي‌ درباره مذاكرات با روس اتم براي تبادل مواد هسته‌اي در صورت توافق در وين گفت: اين مذاكرات نوعي آماده‌سازي است چون طبق توافق بايد ترتيبات و هماهنگي براي مبادله مواد را انجام دهيم و مذاكرات با روس اتم بيشتر فني است و درباره مقدار و چگونگي ‌حمل‌ مواد و مابه‌ازايي كه بايد دريافت كنيم، است. اين مذاكرات ادامه دارد و در حال پيشرفت است. اسلامي در پاسخ به اينكه آيا ايران مقداري از اورانيوم ۶۰ درصدش را در چارچوب مذاكرات وين نگه مي‌دارد، گفت: بله. اين انجام شده است.
امروز مقدار مورد نظر اورانيوم ۶۰ درصدي به عنوان تارگت تبديل شده كه حدودا دو و نيم كيلوست و ظرفيتي براي توليد راديوداروست. وي درباره ميزان ذخاير سه و نيم درصدي و ۲۰ درصدي و ۶۰ درصدي اظهار كرد: مواد ما همان است كه در رسانه‌ها اعلام شده است.
رييس سازمان انرژي اتمي درباره روند تحقيق و توسعه در برجام و مذاكرات احياي برجام گفت: در اين رابطه همه تمركز ما روي سانتريفيوژها بوده است و آنچه در برجام است براساس نظر سازمان انرژي اتمي است و اميدواريم متناظر با تعهدات طرف مقابل محقق شود. اسلامي در ادامه تاكيد كرد: ضمن اينكه آنها (مذاكره‌كنندگان در وين) چهار سال مدت محدوديت در بخش تحقيق و توسعه را كاهش دادند و از ۱۵ سال به ۱۱ سال كاهش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون