• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5203 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ ارديبهشت

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با جمعي از كارگران:

همه كمك كنند برنامه‌هاي اقتصادي دولت به نتيجه برسد

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از كارگران با اعلام اينكه دولت برنامه‌هاي اقتصادي مهمي در پيش دارد، تاكيد كردند كه همه كمك كنند تا اين برنامه‌ها به نتيجه دست يابد. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار جمعي از كارگران، آنان را ستون اصلي خيمه توليد خواندند و با اشاره به سه موضوع اصلي «لزوم افزايش فرصت‌هاي شغلي»، «تنظيم عادلانه رابطه كار و سرمايه» و «تامين امنيت شغلي» كارگران گفتند: واردات بي‌رويه خنجري به قلب «توليد ملي» و «اشتغال كارگران» است، بنابراين بايد به ‌صورت جدي از آن جلوگيري شود و در داخل نيز ضمن توليد محصولات با كيفيت، مردم و دستگاه‌هاي دولتي مقيد به خريد توليدات داخلي باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به برنامه‌هاي مهم دولت در زمينه مسائل اقتصادي تاكيد كردند: همه قوا و دستگاه‌ها و مردم به دولت كمك كنند. رهبر انقلاب هدف از ديدار با كارگران را قدرشناسي و تشكر از آنان و تاكيد بر ارزش نفسِ كار برشمردند و با اشاره به نگاه اسلام به «كارگر» و موضوع «كار» گفتند: برخلاف نگاه استثماري نظام سرمايه‌داري و نگاه شعاري نظامِ فروپاشيده كمونيستي، نگاه اسلام به كارگر، قدرشناسانه و ارزش‌مدارانه است و بر همين اساس است كه پيامبر اسلام(ص) بر دستان كارگر بوسه مي‌زنند. ايشان با تاكيد بر لزوم فرهنگ‌سازي در جامعه درباره «ارزش كار»، مسوولان مربوط را به اهميت دادن به موضوع بسيار حياتي مهارت‌افزايي در كارگران توصيه كردند.
رهبر انقلاب با اشاره به انگيزه‌هاي ملي و درخشان كارگران در عرصه‌هاي نظامي، اقتصادي و سياسي، گفتند: نمونه بارز عرصه نظامي، تقديم ۱۴ هزار شهيد كارگر در دوران دفاع مقدس است و اگر بار ديگر نيز مساله نظامي پيش بيايد، جامعه كارگري قطعا جزو صفوف مقدم خواهد بود.
ايشان درخصوص انگيزه‌هاي ملي كارگران در عرصه اقتصادي افزودند: يكي از سياست‌هاي اصلي استكبار از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي از كار انداختن توليد كشور بود كه در سال‌هاي اخير و تشديد تحريم‌ها، اين هدف كاملا روشن شده است اما كارگران با ايستادگي خود مانع از تحقق اين هدف شدند و در اين عرصه ستون اصلي خيمه توليد بودند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تحريكات كارگري كه از ابتداي پيروزي انقلاب وجود داشته است، خاطرنشان كردند: هدف از اين تحريكات، تبديل جامعه كارگري به تابلو و نشانه اعتراضات مردمي بود اما كارگران در عرصه سياسي نيز بيني تحريك‌كنندگان را به خاك ماليدند و همواره در كنار نظام و انقلاب بوده و هستند.
ايشان افزودند: البته در مواردي همچون واگذاري‌هاي نادرست كارخانه‌ها، اعتراض كارگران به‌حق بوده است اما در همين موارد نيز كارگران مرز خود را با دشمنان مشخص كرده‌اند كه اين موضوع بسيار مهمي است و بايد از اين مجموعه آگاه، با بصيرت و متعهّد عميقا تشكر كرد. رهبر انقلاب با اشاره به مشكلات جامعه كارگري ابراز اميدواري كردند كه با سياست‌هاي دولت جديد، اين مشكلات به تدريج برطرف شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «افزايش فرصت‌هاي شغلي»، «تنظيم عادلانه رابطه كار و سرمايه» و «تامين امنيت شغلي» كارگران را سه موضوع اساسي در مسائل كارگري برشمردند و گفتند: مسوولان بايد تلاش كنند تا فرصت‌هاي شغلي را افزايش دهند و اين موضوع با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و مديريت صحيح دولت در هدايت سرمايه‌ها به سمت ظرفيت‌ها و احياي فرصت‌هاي شغلي، امكان‌پذير است. ايشان تاكيد كردند: يكي از مواردي كه مي‌تواند فرصت‌هاي شغلي را احيا و مشكل بيكاري دانش‌آموختگان را برطرف كند، افزايش شركت‌هاي دانش بنيان است البته اين شركت‌ها بايد به معني واقعي كلمه دانش‌بنيان باشند كه در اين صورت مي‌توان اشتغال را افزايش داد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، كارگر و كارآفرين را دو بال پرواز و دو نياز قطعي دانستند و گفتند: تنظيم عادلانه رابطه كار و سرمايه يا رابطه كارگر و كارآفرين، نيازمند فكر، تدبير، مجاهدت، شكيبايي و نرفتن به سمت كارهاي نسنجيده است.
«امنيت شغلي كارگران» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب درباره آن گفتند: مواردي همچون قراردادهاي موقت كار كه موجب ناامني شغلي است، به‌گونه‌اي اصلاح شود كه براساس قانوني عادلانه، هم كارگران آسوده‌خاطر باشند هم كارآفرينان قادر به برقراري‌ انضباط در محيط كار. ايشان، ناامني شغلي را منحصر در مساله قراردادهاي كار ندانستند و افزودند: با ضربه خوردن توليد ملي، كار و اشتغال كارگر نيز ضربه مي‌خورد و علت تاكيدهاي مكرر بر تقويت توليد ملي همين مساله است. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، قاچاق و واردات بي‌رويه كالاهايي را كه توليد داخلي و با كيفيت دارند، خنجري بر قلب توليد كشور خواندند و گفتند: براساس آمارهاي كارشنا سان، هر يك ميليارد دلار واردات از اجناس داراي توليد داخلي مانند كفش، پوشاك و لوازم خانگي، به تعطيلي ۱۰۰ هزار فرصت شغلي در كشور منجر مي‌شود. ايشان در اين زمينه افزودند: البته خودروسازها از اين حرف سوءاستفاده نكنند، زيرا وضع آنها تعريفي ندارد و مقصود، آن جاهايي است كه توليد خوب و با كيفيت دارند. رهبر انقلاب، ترجيح دادن جنس خارجي به جنس داخلي را ضربه زدن به كارگر داخلي به نفع كارگر خارجي دانستند و گفتند: بر اين اساس است كه از مردم مي‌خواهيم به خريد توليد داخلي مقيد باشند البته بزرگ‌ترين خريدار در كشور، دستگاه‌هاي دولتي هستند كه بايد سعي كنند هيچ جنس خارجي مصرف نكنند.
ايشان در ادامه اتقان و استحكام كار و زيبايي محصول را از جمله وظايف كارگران و كارآفرينان برشمردند و گفتند: نظام آموزشي كشور بايد هر چه بيشتر به حالت عملي و كاربردي نزديك شود و در بخش توليد نيز مهارت كارگران به‌گونه‌اي افزايش يابد كه با ابتكار و سليقه خوب، ارزش كار و محصول در چشم مشتريان بالاتر برود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تشكر مجدد از ايستادگي كارگران در مقابل تحريكات دشمنان، گفتند: مسوولان و مديران مرتبط با جامعه كارگري بايد به برنامه‌هاي خود طبق وعده‌هاي داده شده عمل كنند. رهبر انقلاب در پايان سخنان‌شان با اشاره به برنامه‌هاي اقتصادي دولت تاكيد كردند: كارهايي كه امروز دولت در زمينه اقتصاد در پيش دارد، كارهاي مهمي است و همه اعم از قوا و دستگاه‌هاي مختلف و آحاد مردم بايد كمك كنند كه ان‌شاءالله دولت بتواند به اين نتايج دست پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون