• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از معلمان:

به مسائل معيشتي معلمان توجه ويژه شود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار صدها تن از معلمان و فرهنگيان، آموزش ‌و پرورش را تربيت‌كننده نسلي تمدن‌ساز خواندند و با تجليل از تلاش‌هاي معلمان به‌ويژه در دوران كرونا و تاكيد بر بهبود مسائل معيشتي آنان گفتند: نسل نوجوان و جوان، بايد داراي هويت ملي و اسلامي-ايراني، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از انديشه‌هاي امام و آرمان‌ها، دانشمند و كارآمد پرورش يابد. ايشان معلمان را مفتخرين به هدايت نسل‌هاي آينده خواندند و افزودند: هدف از ديدار با معلمان برجسته شدن نقش آنان و تثبيت و ماندگار شدن ارزش معلمي در افكار عمومي است تا هم معلم و خانواده‌اش به شغل او افتخار كنند، هم جامعه به معلم به چشم يك فرد مفتخر نگاه كند.
رهبر انقلاب با تشكر از نكات خوب سخنان وزير آموزش ‌و پرورش افزودند: كشور از لحاظ قانون، سند و تصميمات خوب، هيچ چيز كم ندارد، مهم اين است كه اين تصميمات و قوانين با كار جدي و مجاهدانه پيگيري و اجرا شوند. ايشان در تبيين دو كاربرد مفهوم معلمي گفتند: معلم به معناي تعليم‌دهندگي، ارزش بسيار بزرگي است زيرا خداوند به استناد آيات قرآن، تعليم‌دهنده است و پيامبر و همه حكما، علما، دانشمندان و شخصيت‌هاي برجسته نظير استاد شهيد مطهري نيز داراي اين ارزش بسيار والاي معلمي هستند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در كاربرد دوم كه منطبق با كار آموزش ‌و پرورش است، علاوه بر تعليم‌دهندگي، ارزش بالاتري نيز وجود دارد، زيرا مخاطب اين تعليم در بهترين سنين تاثيرپذيري و تربيت‌پذيري هستند و تعليم آنها، تاثيرگذاري بسيار بيشتري از تعليم ديگر قشرها دارد. ايشان با اشاره به هدف بلندمدت ايجاد تمدن نوين و شكوفاي اسلامي گفتند: منابع انساني، زيرساخت هر تمدني به شمار مي‌رود و برپاكنندگان تمدن نوين اسلامي نسلي هستند كه اكنون دراختيار معلمان قرار دارند، بنابراين اهميت و ارزش كار معلمي را بايد از اين زاويه درك كرد.رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اين نسل با اين هدف بسيار بزرگ بايد داراي هويت ايراني-اسلامي، اعتقادات محكم و عميق، داراي اعتماد به نفس، خودساخته، هوشيار در برابر تمدن‌هاي منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و كارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظيم را شكل دهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تربيت عناصر برجسته در آموزش ‌و پرورشِ بعد از انقلاب افزودند: به بركت تلاش معلمان در چهار دهه اخير، عناصري كارآمد در عرصه‌هاي مختلف رشد يافته‌اند اما كافي نيست و براي آن تمدن شكوفا، بايد اين‌گونه پرورش‌ها فراگير شود.ايشان فرصت دوازده ساله آموزش ‌و پرورش را براي تربيت چنين نسلي، بي‌نظير برشمردند و گفتند: سازمانِ گسترده آموزش‌ و پرورش در همه شهرها و روستاها، زمينه مناسبي دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب را به ‌درستي به دل‌ها و گوش‌هاي آماده فرزندان ملت منتقل و هويت اسلامي-ايراني را در آنها نهادينه كند. رهبر انقلاب، وزارت آموزش ‌و پرورش را دستگاهي بسيار پرعظمت و آينده‌ساز خواندند و افزودند: از امروزِ آموزش ‌و پرورش مي‌توانيم فرداي كشور را حدس بزنيم. ايشان با تاكيد بر تمجيد واقعي از زحمات معلمان افزودند: البته براي رسيدن به وضع مطلوب، مشكلات موجود بايد با تدبير، دانايي، همت، مجاهدت و شكيبايي حل شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح مسائل لازم براي حل مشكلات، به تدوين متن‌هاي مناسب آموزشي و تامين كمّي معلمِ موردنياز آموزش‌ و پرورش اشاره كردند و افزودند: كيفيت معلم و تدين، اخلاق و مهارت‌هاي او بسيار مهم است و نبايد به ‌گونه‌اي باشد كه رتبه‌هاي پايين كنكور سراغ معلمي بروند، البته امروز هم مثل برهه‌هاي مختلف معلمان متعهد و دلسوز كم نداريم. رهبر انقلاب در بيان چند نكته درباره آموزش‌ و پرورش گفتند: دانش‌آموز بايد داراي هويت ملي باشد و در كنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هويت ملي و پرافتخار اسلامي ايراني» را هم به اهتزار در آورد.ايشان با انتقاد از ناآشنايي دانش‌آموزان با افتخارات كشور از جمله عناصر پرتلاش بعد از انقلاب، بي‌اطلاعي آنان از افكار راهگشاي امام خميني(ره) و آرمان‌هاي سرنوشت‌ساز انقلاب و ناآگاهي آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه كردن نسل نوجوان و جوان، بايد اين‌گونه مسائل را با دل و جان آنان آميخته سازند.ايشان درك ارزش ايستادگي و مقاوم بودن را از ديگر نيازهاي دانش‌آموزان دانستند و افزودند: در جهاني كه هر كس، چه شرق چه غرب، زور مي‌گويد نسل آينده بايد ارزش و اهميت ايستادگي را از هم‌اكنون بياموزد تا در پرتو اين آموزه‌ها تمدن‌ساز شود و ملت و كشور را عزتمند سازد. رهبر انقلاب، وزارت آموزش ‌و پرورش را به تفكيك «علم نافع» از «علم غيرنافع» در برنامه درسي دانش‌آموزان توصيه كردند و گفتند: علم نافع علمي است كه استعدادهاي نوجوان و جوان را شكوفا مي‌كند و با سرمايه‌سازي براي آينده او، موجب پيشرفت و تعالي كشور مي‌شود.ايشان در اين زمينه افزودند: بعضي مطالب در برنامه درسي كنوني، صرفا محفوظاتي است كه بدون هيچ سودي براي حال يا آينده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازير مي‌شود كه بايد اين موارد شناسايي و از آموزش‌ها حذف شود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اختصاص ساعاتي به آموزش‌هاي مهارتي به جاي مطالب غيرنافع گفتند: مسائلي همچون سبك زندگي اسلامي، تعاون و همكاري اجتماعي، مطالعه و تحقيق، فعاليت‌هاي جهادي، مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي و نظم و قانون‌گرايي از جمله مهارت‌هايي است كه بايد در مدرسه آموزش داده و از دوران كودكي و نوجواني در افراد نهادينه شود. ايشان ميزان تحقق سند تحول آموزش ‌و پرورش را خرسند‌كننده ندانستند و گفتند: با گذشت بيش از ۱۰ سال از تنظيم سند و رفت‌ و آمد وزيران متعدد كه البته اين تعدد مديريت‌ها نيز نوعي آسيب و آفت است، به اين سند به عنوان يك مجموعه كامل و به‌هم پيوسته عمل نشده است.رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر سند نياز به اصلاح و تكميل دارد، مسوولان اين كار را انجام دهند، ضمن اينكه براي سنجش پيشرفت سند نيز بايد شاخص‌هاي كمّي معين شود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس در بيان چند نكته درباره مسائل معلمان، سنگيني بار اجراي مسائل مهم نظام تعليم و تربيت را بيش از همه بر دوش معلمان دانستند و گفتند: معلمان عزيز كه در مقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سياسي با نقش‌آفريني درست خود، نوجوانان و جوانان را هدايت مي‌كردند امروز نيز بايد بيش از هميشه متوجه نقش مهم و مسووليت بزرگ‌شان باشند و مسائلي همچون مشكلات معيشتي نبايد موجب خسته و ملول شدن يا تحقير و كوچك ‌انگاشتن كار بزرگ آنها شود.ايشان، نوجوانان و جوانان را دُردانه‌هاي كشور و امانت‌هايي بزرگ در دست معلمان خواندند و افزودند: اين امانت‌هاي گران‌سنگ بايد در اثر تربيت معلمانِ دين‌باور و دين‌مدار، به افرادي با ارزش‌افزوده بالاترِ علمي، اخلاقي و رفتاري تبديل شوند. رهبر انقلاب دانشگاه فرهنگيان و همه مراكز تربيت معلم را داراي وظايف سنگين و نيازمند تقويت همه‌جانبه دانستند و گفتند: اين مراكز بايد از لحاظ امكانات سخت‌افزاري، مديريت، اساتيد، متون آموزشي و فعاليت‌هاي تربيتي به‌گونه‌اي تقويت شوند كه بتوانند «معلم مطلوب» تربيت كنند.ايشان با توصيه به هماهنگي رشته تحصيلي معلمان با تدريس آنها تا حدّ امكان، به دشواري‌هاي آموزش در دوره كرونا و زحمات معلمان نيز اشاره و خاطرنشان كردند: در اين دوره، زحمات معلمان مضاعف شد كه در اين خصوص بايد صميمانه از همه معلمان تشكر كنيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر سفارش هميشگي خود به بهبود معيشت معلمان، افزودند: با وجود مشكلاتِ امكانات دولتي، اما به مسائل معيشتي، بيمه، بازنشستگي و درمان معلمان توجه ويژه شود. ايشان در پايان سخنان‌شان، به معلمان توصيه كردند با وجود انتظارات زيادي كه از وزارت آموزش ‌و پرورش براي عمل به وظايفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند و با ابتكارهاي شخصي و روحيه خيرخواهي و دلسوزي خود، برنامه‌هاي تربيتي دانش‌آموزان و كارهاي بزرگ را پيش ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون