• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5217 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ خرداد

ديدار معاون نخست‌وزير روسيه با معاون اول رييس‌جمهور

محمد مخبر: توسعه مناسبات با مسكو سياست‌ راهبردي تهران است

نواك : روسيه آماده توسعه سرمايه‌گذاري در ايران است

دكتر محمد مخبر عصر امروز (چهارشنبه) در ديدار «الكساندر نواك»، معاون نخست‌وزير روسيه و رييس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور بر ضرورت تعيين هدف‌گذاري براي توسعه روابط فيمابين تاكيد كرد و از كميسيون مشترك همكاري‌هاي ايران و روسيه خواست با جديت براي تحقق اين هدف‌گذاري تلاش كنند.
وي ارتقاي سطح روابط ميان ايران و روسيه را نيازمند فراهم شدن بسترهاي لازم براي گسترش همكاري‌هاي فيمابين دانست و افزود: ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي همكاري متعددي ميان دو كشور وجود دارد كه اگر بتوانيم اين ظرفيت‌ها را فعال كنيم، شاهد جهش و تحول جدي در روابط دو كشور خواهيم بود.
دكتر مخبر با اشاره به اينكه سطح روابط تجاري ايران و روسيه در مقايسه با سطح روابط سياسي دو كشور ناچيز است، تصريح كرد: در ايران اراده‌اي جدي براي توسعه روابط تجاري با روسيه وجود دارد و اگر مسكو نيز در اين زمينه مصمم باشد، شاهد رشد و تحول جدي در مناسبات اقتصادي و تجاري فيمابين خواهيم بود.
معاون اول رييس‌جمهور حمل و نقل و ترانزيت را از جمله زمينه‌هاي همكاري مشترك ميان ايران و روسيه برشمرد و گفت: حمل و نقل از مولفه‌هاي جدي در توسعه روابط است و ايران آمادگي دارد سطح همكاري‌هاي خود را با روسيه در اين زمينه ارتقا دهد.
دكتر مخبر همچنين با اشاره به همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف از جمله نفت و گاز خاطرنشان كرد: خوشبختانه موانع پيش روي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك ميان دو كشور برطرف شده و ملاقات اخير روساي جمهوري دو كشور بسترهاي لازم را براي توسعه همكاري‌ها مهيا كرده است.
وي مسائل بانكي را از موانع پيش روي توسعه همكاري‌هاي دو كشور برشمرد و بر لزوم تلاش در جهت رفع اين موانع و حتي‌المقدور استفاده از ارز ملي دو طرف در مبادلات تجاري تاكيد كرد.
الكساندر نواك، معاون نخست وزير روسيه نيز در اين ديدار از جمهوري اسلامي ايران به عنوان دوست ديرين و شريك مطمئن براي روسيه ياد كرد و گفت: مسكو همواره اهميت فراواني براي توسعه روابط با تهران قائل است.
وي با بيان اينكه ايران و روسيه در بسياري از مسائل از رويكرد و مواضع مشترك برخوردار هستند، مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات و موضوعات بين‌الملل را سنجيده ارزيابي كرد و از اراده جدي كشورش براي توسعه مناسبات با ايران خبر داد.
معاون نخست وزير روسيه با اشاره به افزايش تبادل هيات‌هاي سياسي و تجاري ميان دو كشور خاطرنشان كرد: در اين سفر مذاكرات مثبت و سازنده‌اي ميان هيات روس و همتايان ايراني انجام شد و زمينه‌هاي همكاري مشترك در بخش‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت.
وي از آمادگي روسيه براي استفاده از ارز ملي دو كشور در مبادلات تجاري فيمابين خبر داد و گفت: مسكو آمادگي دارد سرمايه‌گذاري‌هاي خود را در ايران در بخش‌هاي مختلف گسترش دهد.
الكساندر نواك تكميل كريدور حمل و نقل شمال-جنوب را لازمه توسعه همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي فيمابين دانست و با اشاره به امضاي چهار سند ميان دو كشور براي تكميل زيرساخت‌هاي حمل و نقل افزود: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند به هاب راهبردي حمل و نقل براي روسيه و منطقه تبديل شود.
وي همچنين ضمن تسليت و ابراز همدردي به خاطر حادثه تلخ ريزش ساختمان در آبادان و جان‌باختن تعدادي از هموطنان ايراني در اين سانحه، براي آسيب‌ديدگان اين حادثه آرزوي سلامتي كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون