• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5402 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ دي

ديدار اميرعبداللهيان با بشار اسد

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه ايران كه در سفر منطقه‌اي به لبنان رفته بود، روز گذشته از بيروت عازم دمشق شد. او در ابتداي برنامه‌هاي سفرش به دمشق به كاخ رياست‌جمهوري سوريه رفت و با بشار اسد ديدار و رايزني كرد.
به گزارش ايسنا، حسين امير عبداللهيان پس از ورود در فرودگاه دمشق مورد استقبال فيصل المقداد همتاي سوري خود قرار گرفت.
امير عبداللهيان بعد از ورود به سوريه به همراه فيصل المقداد راهي كاخ رياست‌جمهوري سوريه شد و با بشار اسد ديدار و رايزني كرد.
در ديدار امير عبداللهيان با بشار اسد، علي‌اصغر خاجي مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي، ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه، مهدي شوشتري دستيار وزير امور خارجه حضور داشتند.
وزير امور خارجه ايران گفت: در جريان ديدار با مقامات سوريه در دمشق در مورد اهميت گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو كشور در بخش خصوصي و دولتي رايزني و بر تحقق و پيشبرد آن تاكيد كرديم.
حسين اميرعبداللهيان همچنين در نشست خبري مشترك با فيصل المقداد، وزير امور خارجه سوريه در دمشق با اشاره به ديدارش با بشار اسد رييس‌جمهوري سوريه گفت: در اين ديدار آقاي بشار اسد بار ديگر بر دعوت خود از آقاي رييسي براي سفر به سوريه تاكيد كردند و ما تلاش مي‌كنيم كه مقدمات انجام اين سفر را فراهم كنيم تا اين سفر در آينده انجام شود.
وزير امور خارجه ايران گفت: روابط تهران و دمشق در بهترين شرايط خود قرار دارد و اراده رهبران دو كشور بر توسعه هر چه بيشتر روابط است.
اميرعبداللهيان افزود: در جريان رايزني با آقاي فيصل المقداد وزير امور خارجه سوريه توافق كرديم كه سند همكاري بلندمدت راهبردي بين دو كشور را آماده كنيم تا در آينده نزديك به امضا برسانيم.
اين ديپلمات ايراني همچنين تاكيد كرد: بايد سطح روابط دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي و تجاري به سطح همكاري‌هاي دو كشور در حوزه سياسي برسد.
اميرعبداللهيان با بيان اينكه بين دو كشور جهت گسترش همكاري‌ها، اسناد و توافقات زيادي امضا شده است و اجراي آنها از سوي دو كشور در حال پيگيري است، تاكيد كرد: بين دو كشور اختلاف‌نظري وجود ندارد كه اين اختلاف‌نظر منجر به عدم امضاي سندي بين دو كشور شده باشد.
وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سوالي در مورد روابط تركيه و سوريه و همچنين نگاه ايران به اقدام احتمالي تركيه براي حمله به شمال سوريه گفت: تركيه و سوريه دوكشور مهم در منطقه هستند و تهران با هر دو كشور روابط مهمي دارد. ما وقتي در جريان قرار گرفتيم كه احتمال حمله نظامي تركيه به شمال سوريه وجود دارد، وارد اين عرصه براي جلوگيري از وقوع يك جنگ و تجاوز جديد شديم و خرسنديم كه تلاش‌هاي ديپلماتيك ايران و گفت‌وگوهاي صورت گرفته بين روساي جمهور ايران، تركيه و روسيه منجر به اين شد كه گفت‌وگو جايگزين جنگ شود.
وزير امور خارجه ايران با تاكيد بر اينكه معتقديم كه حاكميت ارضي كشورها بايد مورد احترام قرار بگيرد، افزود: ما به تلاش‌هاي ديپلماتيك خود براي نزديكي آنكارا و دمشق و حل مشكلات بين اين دو كشور ادامه مي‌دهيم. او همچنين پاسخ به سوالي در مورد همكاري‌هاي دو كشور در حوزه انرژي نيز گفت: همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مختلف از جمله انرژي در جريان است.
وي با بيان اينكه بين وزيران نيروي ايران و سوريه گفت‌وگوهايي براي ايجاد نيروگاه برق در سوريه انجام شده است.  اميرعبداللهيان در همين ارتباط گفت: سوريه از ظرفيت‌هاي زيادي برخوردار است. ايران و سوريه از امكانات بالايي برخوردار هستند و يكي از حوزه‌هاي همكاري جدي بين دو كشور حوزه انرژي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون