• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5408 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن

سد چم‌شير و سخنان استاندار كهگيلويه و بويراحمد

هادي شيرواني‌شيري

عدم توجه به هشدارهاي كارشناسان  باعث شكل‌گيري ابربحران‌ها مي‌شود

سال‌ها پيش آيت‌الله حسني امام جمعه فقيد اروميه در واكنش به مخالفان احداث سد در حوضه آبريز درياچه اروميه گفت: «مخالفان بروند پرندگان درياچه را جمع‌آوري كرده و آنها را به پشت سدها منتقل كنند تا در آب سد ادامه حيات داده و از آب گواراي آن استفاده كنند.» نتيجه بي‌توجهي به درياچه موجب بحراني شده است كه هيچ دولتي توان حل آن را ندارد و ادامه بحران منجر به غير قابل سكونت شدن چندين استان شمال غرب كشور و حتي استان‌هاي مركزي خواهد شد.  در ماجراي معدن آهن منطقه بختگان فارس و زيستگاه گورخر ايراني استاندار وقت فارس (مهندس صادق عابدين) در اظهاراتي غيركارشناسي و عجيب و در واكنش به مخالفت محيط زيست با فعاليت معدن در منطقه گفت: «اهالي ني‌ريز حاضرند سيصد راس گورخر منطقه بهرام گور را به خانه ببرند و از آنها نگهداري كنند تا محيط زيست مجوز فعاليت معدن آهن را در اين منطقه صادر كند.» و در نتيجه فعاليت معادن در سال‌هاي گذشته آيت‌الله فقيه امام جمعه ني‌ريز اظهار داشت كه اگر كار معادن در شهرستان ني‌ريز ادامه يابد در سال‌هاي نه چندان دور زندگي در اين منطقه غيرقابل تحمل خواهد شد.  و اما در ماجراي سد گتوند و با وجود هشدارهاي دلسوزان محيط زيست سد آبگيري شد و پتوي رسي كه با ميلياردها تومان پول بيت‌المال ايجاد شده و قرار بود جلوگير حل شدن نمك در آب باشد، دوام نياورد و شكسته شد و محمود احمدي‌نژاد در سال ۹۰ در خصوص گزارش تخصصي سازمان بازرسي كل كشور خطاب به پورمحمدي در رابطه با سد گتوند خوزستان گفت كه «يك آدم بي‌سوادي وارد كارهاي تخصصي مي‌شود و به ما نامه رسمي زده مي‌زند كه شما اين سد را در اين نقطه نسازيد و در جاي ديگري احداث كنيد. به تو چه ارتباطي دارد؟ اصلا تو مي‌فهمي سد يعني چه؟‌ چه كسي به تو اين اجازه را داده است كه چنين كاري را انجام دهي؟ من كه خودم مهندس عمران هستم در اين باره اظهارنظر نمي‌كنم، چراكه احداث يك سد مطالعات زمين‌شناسي و هيدرولوژيكي فراواني را مي‌طلبد... 

 در انتهاي نامه هم تهديد مي‌كنند كه اگر اين كار را انجام ندهيد با شما برخورد مي‌كنيم.» و حال مي‌بينيم فاجعه سد گتوند را و از كار افتادن توربين‌هاي نيروگاه بر اثر آب ‌نمك تا نابودي مزارع و نخلستان‌هاي پايين‌دست و فاجعه‌اي كه متاسفانه راه برگشت و جبراني براي آن وجود ندارد. 

اما سال گذشته و در ماجراي احداث پتروشيمي در جوار تالاب بي‌مثال ميانكاله كه بوي متعفن رانت، فساد و زمين‌خواري در آن مشام همه را آزرده بود و دلسوزان ايران زمين به مخالفت شديد برخاسته بودند، امام جمعه بهشهر و استاندار مازندران به محيط زيست و فعالان اين حوزه تاختند كه آنها مخالف نظام و دشمن مردمند.  
جناب احمدزاده استاندار محترم! استان كهگيلويه و بويراحمد با اين همه جاذبه طبيعي كه در جهان كه اگر نشود گفت بي‌نظير اما قطعا مي‌توان گفت كم‌نظير و داشتن استعداد بالقوه در گسترش صنعت گردشگري به عنوان صنعت سبز و پايدار پس هيچ دليل عقلي جهت اجراي پروژه‌هاي اينچنيني و تخريب منابع طبيعي وجود ندارد. جناب استاندار! اجازه ندهيد كه طبيعت بكر و بي‌مثال كهگيلويه بر اثر طرح‌هاي بدون ارزيابي زيست محيطي نابود شود. 
جناب استاندار! خدا مي‌داند دوستداران محيط زيست دشمن نظام و مردم و بي‌سواد نيستند ولي از تكرار فجايع جبران‌ناپذيري مانند سد گتوند نگرانند و در نهايت جناب استاندار عزيز، در مسووليت‌پذيري و دلسوزي شما شكي نيست پس اجازه ندهيد نام‌تان مانند موارد ذكر شده، در تاريخ ثبت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون