• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5440 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۳ اسفند

جنگ اقتصادي و كاركرد دعا و اشك؟

سيدعطاءالله مهاجراني

آيا با دعا مي‌توان  از جنگ اقتصادي عبور كرد؟

حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي، امام جمعه موقت تهران و رييس حوزه علميه امام خميني در منطقه اُزگل تهران، فرموده‌اند: « با دعا مي‌توان از جنگ اقتصادي كشور گذر كرد. در خلوت اشك بريزيد و مشكلات كشور را با دعا حل كنيد.» (خبر‌گذاري فارس) 
درباره داوري و پيشنهاد حضرت آقاي صديقي چند نكته قابل تامل به نظرم مي‌رسد: 
يكم: ايشان در دولت قبل همه نابساماني‌ها را به سوءعملكرد دولت و شخص رييس‌جمهور نسبت مي‌دادند و پيشنهاد مي‌كردند كه دعا كنيد از اين دولت نجات پيدا كنيم! فيلم توصيه ايشان در هنگام زيارت در مسجد جمكران موجود است.
دوم: خداوند متعال در جنگ نظامي، توصيه به كسب «اقتدار» و «وسائل» مناسب براي پيروزي كرده‌اند. اين آيه در حقيقت رهنمودي براي ديگر جنگ‌ها از جمله جنگ اقتصادي و تبليغاتي و رواني و سياسي نيز هست.
وأعِدُّوا لهُم مّا اسْتطعْتُم مِّن قُوّةٍ ومِن رِّباطِ الْخيْلِ تُرْهِبُون بِهِ عدُوّ‌الله وعدُوّكُمْ وآخرِين مِن دُونِهِمْ لا تعْلمُونهُمُ‌الله يعْلمُهُمْ (سوره انفال/ ۶۰) 
«و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاي آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات‌] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‌] ديگري را جز ايشان - كه شما نمي‌شناسيدشان و خدا آنان را مي‌شناسد - بترسانيد.»
«نيرو» در حقيقت همان موضوع كانوني آيه است كه اسبان آماده در كارزار، نشانه‌اي از نيرومندي سپاه به شمار مي‌رفته است. بديهي است كه ايمان‌هاي صيقل خورده و اراده‌هاي پولادين سرچشمه نيرومندي است. وقتي ارتش امريكا، قهرمان ملي مقاومت و ملت ايران سردار قاسم سليماني را شهيد كرد، زدن پايگاه عين‌الاسد، در استان انبار در عراق در ۱۸ دي ماه ۱۳۹۸ در ساعت يك و 20 دقيقه بامداد، درست در همان ساعتي كه  ارتش امريكا در فرودگاه بغداد، قاسم سليماني و ابومهدي مهندس و همراهان را شهيد كرده بود، انجام شد. چنان عملياتي بدون نيرو و بدون امكانات و آمادگي ميسر نبود. ما ننشستيم و دعا كنيم و امريكا را نفرين كنيم كه سردار سليماني و ابومهدي مهندس را شهيد كرده است. اقدامي كه صورت گرفت در واقع تحقق رهنمود قرآني است و دستاورد آن هم ترس و واهمه امريكا بود. ترامپ نتوانست نگراني و واهمه خود را از حمله به عين‌الاسد در مصاحبه مطبوعاتي‌اش پنهان كند.
 تهديد زدن ۵۳ نقطه در ايران ياوه بود. «نيرو» همان توانايي و اقتدار موشكي ايران بود و اسبان آماده به تعبير قرآن مجيد همان موشك‌هايي كه به عين‌الاسد اصابت كرد. به روايت زمخشري در تفسير گرانقدر كشّاف، عقبة بن عامر از پيامبر اسلام روايت كرده است كه در تفسير « قوّه» فرموده بود: «ألا إنّ القُوّة الرّمي» تواناني، قدرت تيراندازي است.
 در روزگار پيامبر تير و كمان مصداق نيرومندي بوده است، امروزه توانايي و دفاع موشكي چنان كاربردي دارد.
سوم: جنگ اقتصادي هم همين است؛ نياز به برنامه‌ريزي و تعقل و استفاده از تجارب ديگران و بهره‌گيري از كارشناسان و دانشمندان دارد. همان‌گونه كه در جنگ نظامي ‌بايد به نيرومندي و وسائل تكيه كرد، در جنگ اقتصادي نيز توانايي و وسائل نياز است. اقتصاد مقاومتي كه مكرر از سوي رهبري تاكيد شده ، در واقع تدارك و تحقق براي مقابله در جنگ اقتصادي است.
چهارم: كتاب اصول كافي، مهم‌ترين كتاب از كتب اربعه شيعه با «كتاب العقل و الجهل» آغاز شده است نه با كتاب دعا! پس از كتاب العقل و الجهل هم «كتاب العلم» است، به نظرم حكيم فردوسي كه شاهنامه را با بيت بسيار درخشنده: 
به نام خداوند جان و خرد
كزين بر‌تر انديشه بر نگذرد
آغاز كرده، به همين مضمون توجه داشته است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون