• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5446 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ اسفند

وزير خارجه ايران خبر از توافق اوليه براي تبادل زندانيان داد

تاييد و تكذيب خبر توافق جديد ايران و امريكا

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در گفت‌وگويي درباره توافق ايران و ايالات متحده درباره تبادل زندانيان گفت: در موضوع تبادل زندانيان موجود بين ايران و امريكا به توافقي در روزهاي اخير دست يافتيم و اگر همه‌ چيز از طرف امريكايي خوب پيش برود، فكر مي‌كنم در كوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانيان نيز خواهيم بود.
وزير خارجه با بيان اينكه ما اين پرونده را يك پرونده كاملا انساني مي‌دانيم، افزود: از مارس سال گذشته در اين رابطه يك سندي بين ما و امريكا به صورت غيرمستقيم به امضا و تاييد رسيد، اما زمينه اجراي آن اكنون فراهم شده است. از نظر ما همه‌ چيز آماده است، طرف امريكايي در حال آخرين هماهنگي‌هاي فني خود قرار دارد. 

تكذيب امريكا 
ساعتي پس از اين سخنان وزير خارجه، ندپرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا سخنان حسين اميرعبداللهيان را رد كرد. ند پرايس در اين باره گفت: سخنان مقامات ايران مبني بر به دست آمدن توافق در بحث تبادل زنداني، دروغ بي‌رحمانه ديگري است كه فقط بر رنج‌هاي خانواده‌هاي آنها مي‌افزايد. ما بدون وقفه در حال تلاش براي آزادي سه امريكايي بازداشت شده در ايران هستيم. ما از پا نخواهيم ايستاد تا زماني كه آنها به آغوش عزيزان‌شان بازگردند. 
 
جمع‌بندي گفت‌وگو براي رفع تحريم‌ها در دسترس است
به گزارش ايسنا، وزير خارجه درباره آخرين وضعيت مذاكرات احياي برجام نيز گفت: معتقد هستيم جمع‌بندي گفت‌وگو براي رفع تحريم‌ها در دسترس است. براي ما رفع اتهام بي‌اساس از ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي يك مساله مهم و يكي از خطوط قرمز ما قلمداد مي‌شود. در سفر اخير آقاي رافائل گروسي به تهران پيشرفت خوبي حاصل شد و الان يك همكاري نيرومندي بين سازمان انرژي اتمي و آژانس جريان دارد كه نتيجه اين همكاري تاثير خيلي خوبي در جمع‌بندي مذاكرات خواهد داشت. من به عنوان مسوول دستگاه ديپلماسي در ارسال پيام‌ها به مقامات امريكايي گفتم كه مقامات امريكايي در اتخاذ تصميم نهايي جرات و جسارت لازم را تاكنون نتوانسته‌اند از خودشان به نمايش بگذارند. در حالي كه طرف ايراني با عقلانيت، ابتكار و شجاعت خيلي شفاف و روشن در ميز مذاكره غيرمستقيم ايده‌هاي رو به جلو را مطرح كرده است. با توجه به آنچه گذشته زمينه خوبي براي رسيدن به جمع‌بندي گفت‌وگوهاي طولاني ماه‌هاي گذشته وجود دارد. در مسير ديپلماسي و مذاكره به خوبي قرار داريم و اميدواريم هر چه زودتر نتيجه‌اي كه مطلوب است با رعايت كامل منافع ملت‌مان حاصل شود.

توافق ايران و عربستان عليه كشور مسلمان ديگري نيست
وزير خارجه در بخش‌هاي ديگري از اين گفت‌وگو درباره از سرگيري روابط ديپلماتيك تهران - رياض با ميانجيگري پكن گفت: خوشبختانه مذاكرات در سطح مشاوران امنيت ملي عربستان و دبير شوراي عالي امنيت ملي ما منجر به توافقي شد كه اولا در چارچوب اين توافق از زمان انتشار بيانيه سه جانبه ايران، چين و عربستان سعودي، بازگشت روابط به حالت طبيعي اعلام شود و براي اين موضوع هيچ يك از طرفين منتظر زمان نباشند و ثانيا در سقف زماني حداكثر ۲ ماه وزراي خارجه ايران و عربستان با هم ديدار و نسبت به بازگشايي سفارتخانه‌ها و تبادل سفرا و بازگشايي سركنسولگري‌ها در جده و مشهد و انتصاب سركنسول‌ها اقدام لازم به عمل بيايد.
اميرعبداللهيان افزود: اين توافق در راستاي مصالح و منافع دو ملت و صلح و امنيت و توسعه پايدار منطقه انجام مي‌شود و عليه هيچ يك از كشورهاي مسلمان در منطقه شكل نخواهد گرفت. موضوعاتي در منطقه وجود دارد از جمله موضوع يمن، مسائل مربوط به سوريه و افغانستان و حتي مربوط به منازعه در اوكراين هر كدام سازوكار دوجانبه خود را دارد. در مورد يمن بالطبع اين طرف‌هاي يمني هستند كه نسبت به آينده كشورشان تصميم خواهند گرفت، اما جمهوري اسلامي ايران مثل هميشه گفت‌وگو و مذاكره را در اين چالش‌ها و منازعات منطقه‌اي محور اصلي مي‌داند و معتقديم تداوم جنگ چه در اوكراين، چه در يمن و چه در ديگر حوزه‌ها در منطقه غرب آسيا راه‌حل نيست، بلكه شرايط را پيچيده‌تر مي‌كند. اميدواريم در چارچوب توافقي كه انجام شده علاوه بر دو ملت همه كشورهاي مسلمان در منطقه از مواهب آن برخوردار شوند. بالطبع كشورها در راستاي منافع خودشان اقدام خواهند كرد و اين گونه نيست كه در اين توافق تصميمات كشورها، تصميمات نيروهاي مقاومت منطقه در مقابل تجاوزگري‌ها و تهديدات رژيم صهيونيستي ناديده گرفته شود. هر موضوعي در جاي طبيعي خودش قرار دارد و بازگشت روابط ايران و عربستان به حالت طبيعي در چارچوب اين گفت‌وگوها و مذاكرات انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون