• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5451 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۸ اسفند

آغاز فصل اميدواري‌ها و روشنی‌ها

الیاس حضرتی

آرزو مي‌كنم در سال آينده تحمل مطالب رسانه‌ها از سوي اركان مربوطه بيشتر شود

«نوبهار است در آن كوش كه خوشدل باشي/ كه بسي گُل بدمد باز و تو در گِل باشي/ گر چه راهيست پر از بيم ز ما تا بر دوست/ رفتن راحت بود ار واقف منزل باشي»
به روزهاي پاياني سال 1401 نزديك مي‌شويم و براساس يك رسم  ديرينه در پايان سال، همه اشخاص شامل مسوولان، مديران، هنرمندان و نويسندگان و... تلاش مي‌كنند نگاهي به مسير طي شده بيندازند تا بر حجم خوبي‌ها و دستاوردها و فرصت‌ها بيفزايند و از مشكلات و بدي‌ها و اشتباهات بكاهند. در روايتی دلنشين پيامبر خدا (ص)به ابوذر غفاري فرموده‌است -  « اي ابوذر! پيش از آنكه حسابرسي شوي، تو خود به حساب خويش برس كه اين كار حسابرسي فرداي [قيامت] تو را آسان مي‌سازد و پيش از آنكه اعمالت سنجيده شود، خود اعمالت را بسنج و براي آن حسابرسي بزرگ، آماده شو، روزي كه اعمالت بررسي مي‌شود و هيچ امر پوشيده‌اي بر خداوند پوشيده نيست.» بنابراين بايد به حساب هر ساله رسيد، قبل از آنكه حسابرسي‌ها آغاز شود. واقع آن است كه سال 1401 سال نسبتا تلخي بود؛ در اين سال، مشكلات فراواني در حوزه‌هاي مختلف ظهور و بروز پيدا كردند كه با كمي تدبير مي‌‌شد اساسا شكل نگيرند. بي‌تدبيري‌هاي فراواني از طرف مسوولان به كار گرفته شد  در نتیجه آستانه تحمل مردم در بخش‌هايي از سال پايين آمد و ناآرامي‌هايي ايجاد شد. نتيجه اين ناآرامي‌ها، اما تلخي‌هايي را شكل داد و مشكلاتي را ايجاد كرد. چشم‌هايي را پر اشك ساخت و دل‌هايي را غمگين كرد. در اين سال اما اوج سوءاستفاده رسانه‌هاي بيگانه، دشمنان مردم و تماميت ارضي كشور و بدخواهان استقلال و آزادي كشور مشاهده شد. در اين سال مجموعه‌اي از تندروي‌هاي داخلي، فشارهاي اقتصادي، رشد فقر و نااميدي از آينده متجلي شد و همين دو عامل ميدان تاخت و تازي براي بدخواهان بین‌المللی به وجود آورد تا از رسانه‌هاي خود براي تاثيرگذاري بر افكار عمومي ايران سوءاستفاده كنند. ناگفته پيداست بستر اين اثرگذاري‌ها را بي‌تدبيري‌هاي داخلي ايجاد كرد.
1) ديپلماسي: در سال 1401 در حوزه روابط بين‌الملل، علي‌رغم همه تلاش‌هاي دولت آقاي رييسي براي توسعه مناسبات ارتباطي با كشورهاي همسايه و عادي‌سازي در سطح جهاني، در زمينه احياي برجام توفيقي كسب نشد. تيم مذاكره‌كننده ايران در نحوه ورود به مذاكرات و نهايتا احياي برجام كارنامه قابل توجه‌ای کسب نکرد. در ارتباط با كشورهاي اروپايي  و  اتهاماتي كه آنان درخصوص ماجراي پهپادها در جنگ روسيه و اوكراين عليه ايران مطرح كردند، روند روبه‌رشدي براي بي‌اثر ساختن اتهامات طي نشد. فشار كشورهاي اروپايي و افكار عمومي در اروپا و همين‌طور نهادهاي بين‌المللي مستقر در اروپا، به ايران افزايش پيدا كرد و مواجهه مدبرانه‌اي با اين فشارها صورت نگرفت.
2) اقتصاد: بررسي كارنامه دولت در حوزه اقتصاد هم با اما و اگرهاي فراواني همراه است. درخصوص شاخص‌هايي چون؛ تورم، حجم نقدينگي، اشتغالزايي و مقابله با بيكاري، كمك به معيشت مردم و بهبود نظامات يارانه‌اي، حل مشكل مستاجران و... دستاوردهاي قابل اعتنايي كسب نشد. دولت پس از بحراني‌تر شدن مشكلات تلاش كرد از طريق تغيير رييس كل بانك مركزي و تغيير راهبردها، وضعيت را بهبود بخشد اما در نهایت سرنخ حل معضلات اقتصادي پيدا نشد. علي‌رغم تلاش‌هايي كه دولت، وزرا و شخص رييس‌جمهور به ويژه محمد مخبر معاون اول رييس‌جمهور براي حل مشكلات داشتند، از آنجا كه از مشاوران باتجربه و كارآمد استفاده نشد، توفيقات مهمي ثبت نشد. بخش قابل‌توجهي از وقت دولت و معاون اول محترم صرف كنترل قيمت اقلامي چون گوشت و مرغ و ميوه و... شد.
3) دستاوردها: در كنار اين مصايب البته دولت اقدامات اميدبخش و مثبتي هم صورت داد. ادامه سركشي‌ها و بازديدهاي به‌موقع رييس‌جمهوري و معاون اول ايشان از مناطق آسيب‌ديده، سيل‌زده و زلزله‌زده در كمترين زمان ممكن از نظر من اقدامي بسيار مثبت و سازنده است. 

در ادامه اين سفرها بحث احياي درياچه اروميه، حل مشكل آب كرمانشاه و بوشهر، اتصال آب كانال بزرگ آبرساني خليج‌فارس به فلات مركزي و استان‌هاي اصفهان، يزد و... از جمله بزرگ‌ترين اقدامات دولت در جريان سفرهاي استاني بود. اساسا يكي از ويژگي‌هاي مثبت دولت سيزدهم تلاش براي اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام است و دولت بنا ندارد پروژه‌هاي جديد اما بدون پشتوانه را آغاز كند.
4) عفو عمومي: در كنار اقدامات مثبت دولت نبايد از حركت قوه قضاييه در بحث آزادي زندانيان چشم‌پوشي كرد. آزادي حدود 80 هزار زنداني كه با مجوز مقام معظم رهبري صورت گرفت يك قدم سازنده و روبه جلو بود. تعداد بسياري از افراد بازداشت شده بودند كه آزاد شدند، تعداد بي‌شمار ديگري در آستانه بازداشت شدن بودند كه پرونده همگي حل و فصل شد. مهم اينكه، براي اين افراد سوءسابقه شكل نگرفت و اميدواري‌هاي فراواني شكل گرفت. در كل اقدامات آقاي محسني اژه‌اي قابل‌توجه و مايه افتخار است. علي‌رغم برخي تلخي‌ها در سال گذشته به خصوص درگيري‌هاي پاييز 1401، نهايتا واقعيتي كه باعث شد سال با خوشحالي و اميدواري به پايان برسد، اقداماتي است كه طي يك ماه و نيم گذشته شكل گرفته است. از آزادي زندانيان گرفته تا رويكردهاي نويني كه در حوزه سياست خارجي 
به كار گرفته شدند. باز كردن گره ميان ايران و آژانس و فرو نشاندن التهابات سنگيني كه مي‌توانست منشا دردسرهاي فراواني شود، رويكرد عاقلانه‌اي است كه نشان مي‌دهد ديدگاه‌هاي افراطي در نظام تصميم‌سازي جاي خود را به رويكردهاي معتدل و معقول داده است.
5) حل معضلات ميان ايران و عربستان در چين، اقدام بسيار اميدواركننده‌اي بود كه عقلانيت را در حوزه سياست خارجي كشور متجلي ساخت. انتخاب شخصيتي مانند علي شمخاني كه من ايشان را از دوران جنگ مي‌شناسم و با توانمندي‌ها، مديريت، خوش فكري و نگاه استراتژيك ايشان آشنايي دارم، نشان‌دهنده تصميم درست مجموعه نظام در اين زمان حساس است. سفر علي شمخاني به امارات و دوبي همراه با يك تيم سياسي، امنيتي و اقتصادي متخصص و كاربلد اميدوار‌كننده بود. در ادامه هم پیش‌بینی می کنم  سفر ايشان به عراق همراه با دستاوردهاي فراواني خواهد بود و قفل‌هاي ناگشوده بسياري را باز خواهد كرد. 
همه اميدواريم اگرچه در ابتداي سال تلخي‌ها و نگراني‌هايي شكل گرفت، پايان سال همراه با اميدواري و دلخوشي باشد. همه آرزو مي‌كنيم اين حسن ختام اميدوار‌كننده (توسعه مناسبات ارتباطي با جهان پيراموني)، پايه اصلي و بن‌مايه اساسي شروع سال جديد باشد، به گونه‌اي كه همه سال نكو را از بهارش احساس كنند و بگويند سالي كه نكوست از بهارش پيداست. در واقع سال 1402 بايد سال حل مشكلات در عرصه نظام بين‌الملل باشد، مشكلاتي كه بخشي از آنها مربوط به خود ماست و بخشي ديگر مربوط به دشمني‌ها و بدخواهي‌هاي دشمنان.
6) علاوه بر آثار مثبتي كه بهبود شاخص‌هاي اقتصادي از رهگذر حل مسائل بين‌المللي مي‌تواند در زندگي مردم ايجاد كند، بايد به ضرورت‌هاي حوزه سياست داخلي هم توجه كرد. اين گزاره در كنار اقتصاد و ديپلماسي مي‌تواند تصوير درستي از آينده روشن به مردم ما بدهد و نظام تصميم‌سازي‌هاي مدبرانه را در بهترين شرايط قرار دهد. ما به عنوان مجموعه رسانه‌اي «اعتماد» در اين گرداب‌هاي سنگين اجتماعي و سياسي تمام فشارها و تذكرات را تحمل كرديم. خوب است مخاطبان «اعتماد» بدانند در سال 1401 بيش از 10 تذكر، توبيخ و جريمه شامل حال مجموعه اعتماد شده است. ده‌ها شكايت نيز در دادسرا و دادگاه‌ها عليه «اعتماد» ثبت شد. مجموعه رسانه‌اي اعتماد در عين حال كه براندازان را قبول نداشته، با آنها مرزبندي دارد و در برابر هرگونه تجزيه‌طلبي و تماميت‌خواهي خارجي ايستاده است و همچنين با جريانات افراطي داخل كشور و سياست‌هاي آنان كه منجر به مشكلات فعلي شده، نقدهاي جدي دارد، اما همچنان معتقد به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي برآمده از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي است. رويكردي كه با سيره، خط و انديشه امام(ره) همخواني داشته باشد. معتقديم هر جا مشكلي وجود دارد بخش قابل‌توجهي از آن به دليل فاصله از خط‌مشي انقلاب و سيره امام(ره) بوده است. براي حل مشكلات هم چاره‌اي جز برگشت به گفتمان انقلاب اسلامي كه همه مردم در آن مشاركت داشته‌اند، نداريم.
6) امروز كه آخرين شماره روزنامه اعتماد در پيشگاه مخاطبان فرهيخته قرار مي‌گيرد، آخرين تذكر به دفتر روزنامه ارسال شده است. تذكري كه به دليل گفت‌وگو با دكتر اسدي لاري و خانواده ايشان در ماجراي سقوط هواپيماي اوكرايني با تيتر «به ادامه دادخواهي مصر هستيم» داده شد. تذكر جدي هيات نظارت بر مطبوعات به خاطر تهيه اين مصاحبه از خانواده‌اي كه فرزند خود را از دست داده بودند، به دفتر روزنامه ارسال شد. 
از صميم قلب آرزو مي‌كنم كه در سال آينده تحمل مطالب رسانه‌ها از سوي اركان مربوطه مانند هيات نظارت و نهادهاي امنيتي بيشتر شود. گرچه اين همراهي از سوي نهادهاي مسوول به نسبت سال‌هاي قبل بسيار بيشتر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها