• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

يك پيشنهاد براي جلسات سران قوا

عبدالله ناصري

جلسه سران قوا اين‌بار به شكلي متفاوت برگزار شد؛ نشستي كه روز يكشنبه برپا شد با حضور جمع كثيري از نمايندگان مجلس و مديران ارشد اجرايي و قضايي بود و جلسه تنها به سران سه قوه ختم نشد. فرم جديد آخرين نشست سران قوا كه بسيار گسترده برگزار شد اين سوال را به وجود مي‌آورد كه آيا تغيير شكل و فرم نشست سران قوا و حضور رده‌هاي پايين‌تر سران سه قوه مي‌تواند به همدلي بيشتر بينجامد؟ آيا حضور قريب به اتفاق مديران ارشد از سه قوه مقننه، مجريه و قضاييه در روند هماهنگي و همدلي در راستاي منافع ملي تاثيري به مراتب بيشتر از جلسه‌اي صرفا سه نفره دارد؟ در وهله اول بايد ديد واقعا اراده‌اي براي حل مسائل داخلي كشور و همچنين منطقه‌اي و بين‌المللي وجود دارد كه در همين راستا همه قوا به هماهنگي دست يابند يا خير. با وجود همه موانع بين‌المللي و تمام مشكلات اقتصادي و مسائل و معضلات سرمايه‌گذاري قطعا يكي از بزرگ‌ترين معضلات اين سرزمين عدم هماهنگي ميان قوا است. البته نبايد ناديده گرفت كه در ايران منظور از قوا صرفا به قوه مقننه، ‌مجريه و قضاييه ختم نمي‌شود. از سويي به نظر مي‌رسد كه در ميان مردم و افكار عمومي نشست‌هاي اينچنيني كه به صورت سه جانبه و خصوصي برگزار مي‌شود يا حتما جلساتي نظير جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي چندان موثر نيست و اين‌گونه احساس مي‌شود كه اين جلسات خروجي ويژه‌ و كاربردي ندارند.

بنابراين با اين نگاه به طريق اولي حضور نمايندگان مجلس و مديران ارشد اجرايي و قضايي هم فضاي جلسه را رسمي‌تر كرده و صرفا محدود به بيان برخي مطالبات نه هماهنگي‌هايي در راستاي منافع ملي و در جهت تصميم‌گيري‌هاي كلان مي‌شود. گرچه اين نشست اخير به اين دليل با حضور نمايندگان برگزار شده كه مدت‌ها نمايندگان مجلس درخواست ديدار با رييس‌جمهوري را داشتند اما اين موضوع ميسر نشده‌بود و احتمالا اين نشست با چنين هدفي برگزار شد.

از همين روي مي‌توان اين پيشنهاد را مطرح كرد كه سران سه قوه با هماهنگي رهبري نمايندگاني كه بر اركان انتصابي (غير از قوه قضاييه كه رييس آن در جلسه حاضر است) تكيه زده‌اند نيز در جلسات سران قوا شركت كنند. بنابراين روساي قوه مقننه، ‌قضاييه و مجريه بايد اين پيشنهاد را به صورت جدي در دستور كار قرار دهند چرا كه با توجه به ساختار موجود حضور اين نمايندگان مي‌تواند در روند هماهنگي‌ها تاثير مثبتي داشته‌باشد. در واقع هماهنگي بايد ميان سران سه قوه و همچنين نمايندگان اركان ديگر حاكميت و كانون‌هاي قدرت ايجاد و اين مهم با برگزاري جلسات براي رسيدن به فهم مشترك و در راستاي منافع ملي محقق شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون