• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

ترامپ: به توافق با فرانسه درباره ايران نزديك شده‌ايم

در بخش پرسش و پاسخ پس از سخنان اوليه، ترامپ و ماكرون به پرسش‌هايي درباره برجام پاسخ دادند. در اين بخش رييس‌جمهور امريكا ادعاهاي پيشين درباره برجام را تكرار كرده و گفت: هركجا كه برويد، به خصوص در خاورميانه، ايران را مي‌بينيد. هر كجايي كه مشكل باشد، يمن يا سوريه. همه جا ايران در پشت صحنه حضور دارد و متاسفانه اخيرا روسيه هم هر روز بيشتر در حال درگير شدن است. اما به نظر مي‌رسد كه ايران پشت مشكلاتي است كه در هرجايي وجود دارد... نمي‌توانيم اجازه دهيم برخي اتفاقي كه در جريان است، ادامه پيدا كند.

وي در ادامه افزود: توافق با ايران فاجعه است. آنها موشك‌هاي بالستيك آزمايش مي‌كنند. خوب اين توافق درباره چه بوده است؟ اين چه توافقي است كه آنها اجازه دارند همه‌جا موشك آزمايش كنند؟ اين چه توافقي است كه در آن درباره يمن صحبت نمي‌شود و تمام مسائل ديگري كه در ارتباط با ايران وجود دارد. به خصوص ببينيد آنها در عراق چه مي‌كنند يا هر جاي ديگري در خاورميانه كه آنها در پشت صحنه حضور دارند. خوب اين چه توافقي است؟ اين‌ مسائل و نگراني‌ها حتي مورد بحث هم قرار نگرفته‌اند.

به گزارش فارس، دونالد ترامپ سپس مقامات ارشد دولت سابق كشورش را به خاطر قبول مفاد برجام به باد انتقاد گرفت و گفت: «مي‌دانم كه «جان كري» [وزير خارجه سابق امريكا] گفته كه نمي‌خواسته در حالي كه در حال توافق بوده‌اند، درباره موضوعات ديگر بحث كند. آن هم با وجود آن همه پولي كه ما به آنها داديم. نمي‌خواستند درباره‌اش بحث كنند، چون بيش از حد پيچيده مي‌شده است. اينطور نمي‌شود [كه بگوييد] بيش از حد پيچيده است. اين‌طور شد كه اين توافق وحشتناك را بستيم.»

رييس‌جمهور امريكا در انتها به تهديد روزهاي اخير مقامات ايراني مبني بر بازگرداندن غني‌سازي به سطح قبل از اجراي برجام در صورت خروج امريكا از اين توافق اشاره كرد و در پاسخ به اين تهديد گفت: خواهيد ديد. آنها كار ساده‌اي براي احياي برنامه هسته‌اي‌شان نخواهند داشت. آنها نمي‌توانند چيزي را از سر بگيرند. اگر برنامه هسته‌اي خود را از سر بگيرند، با مشكلاتي مواجه خواهند شد كه تابه‌حال نمونه‌اش را شاهد نبوده‌اند.»

ترامپ پس از اولين دور مذاكره با ماكرون نيز درباره صحبت‌هاي ميان دو طرف پيرامون برجام گفت: فكر مي‌كنم گفت‌وگوهاي بسيار پرمحتوايي درباره ايران داشتيم. احتمالا بيش از هرچيزي ديگر و اميدواريم كه كاري انجام دهيم، اما اين كار بايد با قدرت انجام شود. ببينيم چه مي‌شود. مي‌توانيم خيلي زود دست‌كم بين خودمان به توافقي دست پيدا كنيم. فكر مي‌كنم به دستيابي به فهمي از يكديگر بسيار نزديك شده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون