• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

از فيلم تختي تا نقاشي‌هاي احمدرضا احمدي

ساخت فيلمي درباره زندگي جهان‌پهلوان تختي، روايت احمدرضا احمدي از اولين نمايشگاه نقاشي‌هايش و برگزاري دوره پيشرفته هنر مفهومي از مهم‌ترين رويدادهاي هنري در روزهاي اخير است.

 

جهان‌پهلوان در قاب تصوير

زندگي شخصيت‌هاي تاثيرگذار در هر جامعه‌اي براي مردم آن كشور جذاب و كنجكاوي‌برانگيز است. ضمن اينكه پرداختن به اين زندگينامه‌ها و تدوين تاريخچه شفاهي، جزو ضروريات هر جامعه‌اي است. جهان پهلوان تختي نيز جزو شخصيت‌هاي مهم و تاثيرگذار در كشور ما است كه همواره مورد احترام و ستايش مردم بوده است. در اين ميان برخي از فيلمسازان نيز براي ساخت فيلم زندگينامه او پيشقدم شده‌اند و زنده‌ياد علي حاتمي نخستين هنرمندي بود كه براي ساخت چنين فيلمي مهيا شد اما درگذشت ناگهاني او، اين فيلم را نيمه‌كاره گذاشت و مدتي بعد بهروز افخمي ساخت آن را ادامه داد. هرچند نتوانست موفقيت چشمگيري در اين زمينه به دست آورد.

به تازگي اعلام شده كه دو هنرمند ديگر يعني سعيد ملكان و بهرام توكلي فيلم زندگي جهان پهلوان را جلوي دوربين خواهند برد. اين دو هنرمند پيش‌تر با ساخت فيلم «تنگه ابوقريب» همكاري خوبي در زمينه ساخت فيلم جنگي به دست آوردند اما با توجه به حساسيتي كه مردم نسبت به تختي دارند و نيز با در نظر گرفتن اين نكته مهم كه منابع موثق زيادي درباره مرگ رازآلود اين قهرمان وجود ندارد، ساخت اين فيلم مي‌تواند چالشي بزرگ براي گروه سازنده باشد. اين فيلم تازه نيز «زندگي جهان پهلوان تختي» نام دارد كه بر اساس اعلام روابط عمومي پروژه، به تازگي نگارش فيلمنامه آن به پايان رسيده است.

 

روايت احمدرضا احمدي از نقاشي‌هايش

شايد تعدادي زيادي از دوستداران احمدرضا احمدي كه او را با شعرهايش مي‌شناسند، ‌ندانند كه او تنها براي نوشتن شعر دست به قلم نمي‌شود و گاهي هم براي نقاشي دست به قلم شده است. هرچند آقاي شاعر در اين سال‌ها با بيماري دست به گريبان بوده اما اين شرايط او را از خلق اثر هنري دور نكرده و اين گونه است كه جمعه آينده يعني 7 ارديبهشت ماه، نمايشگاهي از نقاشي‌هاي او برپا مي‌شود؛ نمايشگاهي با نام ««هزار اقاقيا در چشمان تو هيچ بود» نامي كه پيش‌تر بر يكي از مجموعه‌هاي شعرش گذاشته بود. او به بهانه همين نمايشگاه، در گپ و گفتي كوتاه با ايسنا از چگونگي ورودش به هنر نقاشي گفته است: «نقاشي كردن، خيلي تصميم ناگهاني‌اي بود؛ به عمرم اين كار را انجام نداده بودم. روزهاي افسردگي من بود كه هيچ كاري نمي‌كردم و غمگين بودم. دوستي دارم به نام ابوالفضل همتي‌آهويي كه نقاش است و نقاشي يكي از كتاب‌هاي من را بر عهده داشت، در آن دوران او از من خواست به آتليه‌اش بروم. همين‌طور شوخي شوخي به آتليه او مي‌رفتم بعد از من خواست قلم‌مو و رنگ و كاغذ بخرم. او به من ياد داد براي نقاشي چه كار بايد انجام بدهم كه بعد كم‌كم اين كار برايم جدي شد تا جايي كه 5۰- 4۰ اثر كشيدم.» او كه در كارنامه هنري‌اش سابقه نوشتن نمايشنامه و رمان هم دارد، با بازگشت به گذشته، يادآوري مي‌كند: «رمان نوشتن من نيز اين گونه آغاز شد. يعني ناگهان تصميم گرفتم اين كار را انجام بدهم. منتظرم ببينم عكس‌العمل نسبت به اين آثار نقاشي چيست. البته من ديگر نقاشي كشيدن را ادامه ندادم و به نوشتن يك كتاب شعر مشغول شدم. اگر به نقاشي‌ها نگاه كنيد آنها را خيلي ساده مي‌بينيد. كار عجيب و غريبي در آنها انجام ندادم. اين آثار مانند نقاشي‌هاي من ساده هستند. مي‌خواستم اين تجربه را نيز داشته باشم. من خيلي زحمت كشيدم تا به سادگي رسيدم و زندگي ساده و بي‌حاشيه‌اي دارم. كار ساده كردن، سخت است.» اين نمايشگاه ساعت ۱۷ روز جمعه ۷ ارديبهشت در گالري كاما افتتاح مي‌شود.

 

دوره پيشرفته هنر مفهومي

فصلنامه عكاسي با حضور آيدين آغداشلو، آزاده اخلاقي، رامين اعتمادي‌بزرگ، مجيد برزگر، عليرضا سميع‌آذر، محمدباقر ضيايي، كيارنگ علايي، عليرضا فاني، اميرعلي قاسمي، آناهيتا قباييان، محمود كلاري و اِشا صدر دوره ۴۰ساعته پيشرفته هنر مفهومي را برگزار مي‌كند.

اين دوره در ۱۴ جلسه ۴ساعته به صورت گفتمان بينارشته‌اي به گردانندگي اِشا صدر و مديريت سيوا شهباز برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان به شركت در اين دوره مي‌توانند تا ۱۰ ارديبهشت نمونه كارهاي خود را به ايميل akasi.plus@gmail.com ارسال كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون