• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

7 نامزد نهايي سكانداري شهرداري پايتخت

سكان اداره پايتخت به دست چه كسي سپرده مي‌شود؟

حميدرضا خالدي

 

 

بالاخره بعد از دو هفته، گزينه‌هاي شهرداري تهران از سوي اعضا انتخاب شدند تا برنامه‌هاي‌شان را طي 2 هفته آينده به شورا ارايه دهند و درنهايت از بين گزينه‌هاي كنوني يك نفر سكان هدايت شهرداري را دردست گيرد. محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل يكي از اصلي‌ترين منتقدين شورا به ليست گزينه‌هاي شهرداري بود كه در پايان جلسه ديروز با انتقاد از گزينه‌هاي مطرح شده براي حضور در شهرداري تهران اظهار كرد: ليستي كه امروز مشخص شد، بايد به رأي اكثريت اعضاي شوراي شهر تهران احترام گذاشت؛ به هر حال اين نظر اكثريت آرا بود. اما شهردار آينده تهران بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد ؟ محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران درگفت‌وگو با «اعتماد» بر سه معيار و شرطي كه اعضاي شورا در مورد شهردار مد نظر دارند تاكيد كرد و گفت: يكي از مهم‌ترين ملاك‌هاي ما اين است كه شهردار آينده كارآيي لازم در كسوت شهرداري را داشته باشد. ضمن آنكه براي اعضاي شوراي شهر مهم است كه مسوولان نظام نسبت به شهردار نظر منفي نداشته باشند.

سومين شرط شورا به بيان هاشمي، التزام و اعتقاد به شورا و تبعيت از آن است: سومين فاكتوري كه مد نظر ماست اين است كه شهردارآينده تهران بايد فردي باشد كه به انسجام شورا و شهرداري اعتقاد داشته باشد و درحفظ آن تلاش كند و در همين راستا از نظرات شورا و اعضا استفاده كند و در كنار تمام اين موارد به كار كارشناسي كميسيون‌ها نيز اعتقاد و اعتماد داشته باشد. اما كداميك از گزينه‌هاي هفت‌گانه شهرداري تهران اين سه شرط را دارند و مي‌توانند گزينه مناسبي براي كليد‌داري بهشت باشند. نهادي كه برخلاف ادعاهاي مطرح شده، درباطن كاملا سياسي است و جنس فعاليت در آن شايد با تمامي نهادها و وزارتخانه‌هاي كشور متفاوت باشد و درست به همين دليل است كه بسياري از منتقدين شهرداري براين باورند كه شهردار تهران بدون شك بايد سياسي باشد و در عين حال با حال و هواي مديريت شهري نيز بيگانه نباشد. يكي از راه‌هاي بررسي توانمندي يك فرد مي‌تواند كارنامه كاري و اجرايي وي باشد.

اصلي‌ترين گزينه

افشاني شايد اصلي‌ترين گزينه مورد توافق اعضاي شورا براي شهرداري تهران باشد. از منظر سياسي نيز وي را سياستمداري اصلاح‌طلب مي‌دانند كه عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي نيز هست. وي چندين بار در طول سال‌هاي گذشته به عنوان استاندار و معاون استاندار در استان‌هاي مختلف منصوب شده است. استان‌هايي مانند استان كهگيلويه و بويراحمد، سمنان و فارس. افشاني اما دستي هم در سيستم آموزشي دارد و در گذشته معاون سابق وزير آموزش و پرورش، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور بوده است.

اين پشتوانه باعث شد تا وي در تابستان سال گذشته به عنوان يكي از 7 گزينه شهرداري تهران انتخاب شود. وي به همراه الهه كولايي و محسن مهرعليزاده گزينه‌هايي بودند كه به شورا برنامه‌هاي جامعي را ارايه دادند. گرچه در ميانه راه وي به نفع ساير گزينه‌ها، استعفاي خود را تقديم شورا كرد. حالا دوباره نام وي به عنوان يكي از 7 گزينه شهرداري مطرح شده و شنيده‌ها قرائن نيز حكايت از آن دارد كه وي يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي شهرداري تهران از منظر اعضاي شوراست.

تهران را اصولگرايان اداره كردند؟

تا پيش از سال 77، شهردارتهران توسط وزير كشور منصوب مي‌شد؛ شهرداري كه طبيعتا نزديك به خط مشي فكري و سياسي وزير كشور و هم طيفان وي بود.

بعد از سال 77 و با تغيير قانون، شوراها مسوول انتخاب شهرداران شدند. بدين‌ترتيب بعد از اين سال، انتخاب شهردار برعهده شورا گذاشته شد. براساس فهرست شهرداران پس از سال 77، در طول حدود 20 سال گذشته، 15 سال اصولگرايان و جريان‌هاي نزديك به آنها سكان شهر را برعهده داشتند و حدود 5 سال اصلاح‌طلبان.

خوش شانس‌هاي فهرست شهرداران

اعضاي شوراي شهر چندان رغبتي به اين ندارند كه به اين سوال كه بيشترين راي را كدام گزينه‌ها آورده‌اند، پاسخ دهند. اما اخبار موثق ما حكايت از آن دارد كه به ترتيب افشاني، مكارم و ميرزايي بيشترين راي را در بين 7 گزينه شهرداري داشته‌اند.

محسن هاشمي: با نگاه سياسي انتخاب نشدند

ديروز كرباسچي در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه ليست 7 نفره گزينه‌هاي شهرداري حاصل لابي‌گري‌هاي سياسي است. با اين وجود محسن هاشمي، رييس شورا با رد اين ادعا به «اعتماد» گفت: اين گزينه‌ها حاصل اتفاق نظر تمامي اعضاي شورا هستند و تحت فشار و لابي جريان‌هاي سياسي انتخاب نشده‌اند. در فرآيند انتخاب ليست، هر يك از اعضا گزينه‌هاي‌شان را مطرح كردند و شورا بعد از راي‌گيري اين 7 گزينه را انتخاب كرد. وي در مورد قرار نگرفتنش در ليست نامزدها نيزگفت: به هر حال به راي اعضاي شورا احترام مي‌گذارم و باجديت و به همان شيوه سابق به كارم ادامه مي‌دهم.

19 روز ديگر

قرار است 7 گزينه شهرداري در دو جلسه، برنامه‌هاي‌شان را براي اعضاي شورا تشريح كنند تا در نهايت 2 گزينه از بين آنها انتخاب شوند و درنهايت يك نفر به عنوان شهردار تهران در روز سه‌شنبه 23 ارديبهشت با راي اعضاي شورا انتخاب شود.

حالا نوبت ارزيابي است. ارزيابي براساس برنامه‌هايي كه گزينه‌هاي شهرداري تهران ارائه خواهند داد.

به هر تقدير شهرداري كه كليد شهرداري را تحويل مي‌گيرد بي‌شك تهراني ملتهب و پرچالش را از منظر مديريت شهري تحويل خواهد گرفت و معلوم نيست كه بتواند 3 سال باقيمانده را به پايان برساند يا خير؟

 

 

نام: سيدمحمدعلي افشاني

آخرين پست اجرايي: معاون عمراني وزير كشور و رييس سازمان شهرداري‌هاي كشور

تحصيلات: كارشناسي راه و ساختمان از دانشگاه شيراز، كارشناسي ارشد MBA از دانشگاه صنعتي شريف

سن: 58 سال

اهل: خوزستان

سوابق اجرايي: استاندار فارس در دولت يازدهم، معاون عمران وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در دولت اصلاحات ،معاون عمراني استانداري استان‌هاي خوزستان ، سمنان و كهگيلويه و بوير احمد

حامي سياسي: حزب اعتمادملي

 

نام: سميع‌الله حسيني مكارم

آخرين پست اجرايي: سرپرست شهرداري تهران

تحصيلات: كارشناسي ارشد اقتصاد نظري

سن: 57 سال

اهل: كاشان

سوابق اجرايي: تدريس در دانشگاه‌هاي علوم اقتصادي و دارايي و دانشگاه پيام نور

معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران، رياست شوراي پژوهش و تحقيقات پست بانك ايران، رييس شوراي برنامه‌ريزي پست بانك ايران

حامي سياسي: عضو هيچ جريان و حزب سياسي نيست

 

نام: حجت‌الله ميرزايي

آخرين پست اجرايي: معاون برنامه‌ريزي توسعه شهري و امور شورا شهرداري تهران

تحصيلات: دكترا در حوزه اقتصاد نظري، توسعه و برنامه‌ريزي و اقتصاد

سن: 52

اهل: شهركرد

سوابق اجرايي:

عضويت هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي، معاون امور اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، مديرعامل موسسه سياست پژوهي صبا وابسته به صندوق بازنشستگي كشوري

حامي سياسي: عضو هيچ جريان و حزب سياسي نيست

نام: محمود حجتي

آخرين پست اجرايي: وزير جهاد كشاورزي

تحصيلات: مهندسي عمران

سن: 62

اهل: نجف‌آباد - اصفهان

سوابق اجرايي: عضو شوراي مركزي جهاد سازندگي در سال 1364،در ۱۳۶۸ استاندار سيستان و بلوچستان ،۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ تصدي وزارت راه و ترابري

حامي سياسي: حزب اتحاد ملت

نام: سيد محمود حسيني

آخرين پست اجرايي: كارمند شركت ملي گاز

تحصيلات: كارشناسي ارشد فيزيك از دانشگاه اصفهان

سن: 63

اهل: خوراسگان اصفهان

سوابق اجرايي: كارمند شركت ملي گاز ايران ، عضو بنياد باران، استاندار سيستان و بلوچستان (1376 تا 1381) و اصفهان (1381 تا 1384)

حامي سياسي: حزب اتحاد ملت

نام: محمد ابراهيم انصاري لاري

آخرين پست اجرايي: مديرعامل و رييس هيات‌مديره سازمان منطقه آزاد كيش

تحصيلات: حقوق

سن: 62

اهل: لار- فارس

سوابق اجرايي: استاندار سابق بوشهرو فارس، رياست سازمان ثبت احوال كشور در دولت اصلاحات، كارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، معاون وزير كشور

حامي سياسي: حزب اتحاد ملت

 

نام: پيروز حناچي

آخرين پست اجرايي: معاون فني و عمراني شهرداري تهران

تحصيلات: دكتراي تخصصي معماري - مرمت شهري از دانشگاه تهران

سن: 55

اهل: تهران

سوابق اجرايي:

قائم مقام رياست دانشكده هنرهاي زيبا ، رييس مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي،معاون نظام مهندسي و اجراي ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي، دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور ،عضو شوراي عالي ترافيك

حامي سياسي: حزب اتحاد ملت

 

نام: پيروز حناچي

آخرين پست اجرايي: معاون فني و عمراني شهرداري تهران

تحصيلات: دكتراي تخصصي معماري - مرمت شهري از دانشگاه تهران

سن: 55

اهل: تهران

سوابق اجرايي:

قائم مقام رياست دانشكده هنرهاي زيبا ، رييس مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي،معاون نظام مهندسي و اجراي ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي، دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور ،عضو شوراي عالي ترافيك

حامي سياسي: حزب اتحاد ملت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون