• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

خضري، نماينده مجلس در اعتراض به بستن مرزها:

همه با منطقه آزاد موافقند ولي اجرايش نمي‌‌كنند

شغل نخواستيم، هفت ميليون نفر را بيكار نكنيد

ثمر فاطمي

 

 

بعد از حدود يك ماه از بسته شدن مرزهاي شهرهاي غربي كشور و تعطيلي طولاني مدت بازار بانه و كوتاه‌مدت بازار شهرهاي غربي ديگر كشور، بالاخره نمايندگان مجلس طرح حمايت از كولبران را به‌طور جدي پيگيري و براي رفع مشكل آنها قدم برمي‌دارند. «رسول خضري» نماينده دوره نهم و دهم مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه پيرانشهر و سردشت در استان آذربايجان غربي در گفت‌وگو با «اعتماد» از مسوولان فقط صداقت مي‌خواهد. خضري مي‌گويد: «مردمان اين منطقه سال‌هاي زيادي از مرزهاي ما دفاع كرده‌اند. اين مردم زحمتكش براي تامين معاش و گذران زندگي دست به انتخاب «كولبري» به عنوان شغل زده‌اند. آنها از مسوولان حمايت و صداقت مي‌خواهند.» اين نماينده مجلس به نمايندگي از مردم اين منطقه و خطاب به مسوولان تاكيد مي‌كند: «ما شغل نخواستيم، هفت ميليون نفر را بيكار نكنيد.» او تصميم غيركارشناسي بستن مرزها را نامردي در حق مردم اين منطقه مي‌داند و مدعي است كه مدت‌هاست براي رفع مشكل آنها تلاش مي‌كند اما متاسفانه با وجود اينكه در حرف از حل مشكلات اين مردم زياد سخن مي‌گويند، اراده‌اي عملي براي حل مشكل آنها وجود نداشته است.

 

طرح حمايت از كولبران در سه كميسيون‌ مجلس به تصويب رسيده. ادامه اين روند چقدر زمان مي‌برد؟

اين طرح را خيلي وقت است كه دنبال مي‌كنيم. الان ۱۴۱ امضا از نمايندگان مجلس براي اين طرح گرفته‌ايم. از قبل از تعطيلات هفته گذشته مجلس، اين پيگيري‌ها را داشتيم. سه كميسيون اجتماعي، بهداشت و درمان و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خوشبختانه مواد مربوطه را مصوب كردند. قرار است دفاعيات‌مان را در كميسيون شوراها هم ارايه كنيم. كميسيون اقتصادي مي‌ماند كه جلسه آن هفته آينده برگزار مي‌شود.

مواد اين طرح چيست؟

اين طرح ۹ماده است كه در خصوص ساماندهي معابر كولبري تنظيم شده است. اين طرح مشكلات و مسائلي كه در سه چهار استاني كه مرز كولبري وجود دارد و هم بحث‌هاي «ته لنجي» را مد نظر قرار داده است و بيشتر حول اين قضيه است كه ما بتوانيم مرزها و كولبران را به روش درست ساماندهي كنيم. به اين موضوع كه كولبران بارهاي سنگيني برمي‌داشتند يا اينكه درآمدهاي ناشي از اين معابر به كجا مي‌رفته. افرادي كه مشغول به اين كار هستند بايد مرزنشين و عضو شهرهاي مرزي باشند نه اينكه كساني از جاهاي ديگري بيايند و به نوعي سوء‌استفاده شود. بايد بتوان با ايجاد شغل مناسب اين عزيزان را ساماندهي كرد. به واسطه اينكه اشتغالزايي در مرزهاي ما ناقص و كم است، دولت بايد تمهيداتي بينديشد و ما هم به دولت كمك كنيم تا براي اين افراد شغل و درآمد مناسب ايجاد شود. بايد برنامه‌ريزي‌اي صورت بگيرد كه هر سال 10 درصد از اين افراد ساماندهي شوند نه اينكه دولت به شكل چكشي معابر را ببندد و باعث اين سطح از اعتراضات و اتفاقات در مرزهاي غربي كشور شود كه معلوم نيست به كجا كشيده شود. به نظرم استان‌هاي شمال و جنوب غربي و شرقي و هم خود جنوب، به نوعي با اين مصوبه اشتباه و نسنجيده و ن‍پخته دولت متاسفانه دچار مشكل بسيار جدي شده‌اند.

بحث منطقه آزاد شدن برخي شهرهاي مرزي غرب كشور مدت‌هاست كه مطرح شده و خود مرزنشينان هم بسيار از اين طرح استقبال مي‌كنند.

بله. يكي از مواد همين است كه اگر دولت مي‌خواهد تمام معابر كولبري را به صورت درست ساماندهي كند، مي‌تواند مناطق آزاد تجاري - صنعتي را به اين مناطق كه واقعا صادرات محور هم هستند، بياورد. يكي از فلسفه‌هاي وجودي منطقه آزاد در اصل اين بوده كه صادرات‌محور باشند و ارز‌آوري داشته باشند و بتوانند سرمايه‌گذار خارجي جذب كرده و بازارهاي مشترك ايجاد كنند. هفته قبل چهار-پنج روز در كنفرانسي در كردستان عراق بوديم و خيلي از مسوولان در آن كنفرانس حضور داشتند. در آنجا هم از بحث منطقه آزاد صنعتي شدن بعضي از اين شهرها استقبال شد. خصوصا سردشت و پيرانشهر كه منتهي‌اليه مرزهاي ما با استان عراق هستند. اين بحث از طرف دولت اقليم كردستان هم بسيار مورد استقبال واقع شد. درباره بحث كولبري هم مطرح كردند كه به همان اندازه كه اين طرف بيكاري داري، آن طرف هم مشكل بيكاري و معيشت ايجاد شده است. يكي از مواد اصلي اين طرح هم همين است. دولت چرا به اين همه جاهايي كه پتانسيل صادرات محور و ارزآوري دارد، مناطق آزاد نمي‌دهد ولي به جاهايي منطقه آزاد مي‌دهدكه واردات محور هستند و كمر توليد داخلي را مي‌شكند؟

فكر مي‌كنيد اراده‌اي براي تبديل آن مناطق به منطقه آزاد وجود دارد؟

معاون اول رييس‌جمهور، آقاي جهانگيري به اين مناطق سر زدند و خيلي از منطقه آزاد شدن‌شان استقبال كردند. آقاي لاريجاني هم سه بار به اين مناطق آمدند. تمام وزراي اقتصادي؛ صنعت و معدن، جهاد و كشاورزي، اقتصاد، به اين منطقه آمدند و اذعان كردند كه بهترين مرز براي منطقه آزاد تجاري شدن است اما نمي‌دانم چرا در عمل عكس اين عمل مي‌كنند.

شرايط اين طرح در مجلس به چه صورت است؟ نمايندگان با تصويب اين طرح موافقند؟

در دولت قبل هم به اين دليل كه مناطقي كه لازم بود كم ديده شده بود، اين طرح رد شد. من براي تبديل سردشت و پيرانشهر به منطقه آزاد خيلي اصرار كردم، بازديد هم صورت گرفت اما نگذاشتند. 85 درصد از مردم آن منطقه به آقاي روحاني راي دادند اما او خلاف وعده‌هايش به اين مردم حركت مي‌كند. اين تصميم باعث شده 8-7 ميليون مرزنشين بيكار شوند. اين شعارهاي ايجاد شغل فراگير را فراموش كنيد، نون اين همه آدم را نبريد.


اگر دولت مي‌خواهد تمام معابر كولبري را به صورت درست ساماندهي كند، مي‌تواند مناطق آزاد تجاري - صنعتي را به اين مناطق كه واقعا صادرات محور هم هستند، بياورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون