• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

خروج آهسته و پيوسته

آذري جهرمي: تنها يك ميليون كاربر از تلگرام خارج شده‌اند

زهير موسوي|«امروز مسووليت فيلترينگ تلگرام را قوه قضاييه پذيرفته و انتساب آن به رهبري معظم انقلاب به هيچ‌وجه صحيح نيست.» محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور در جمع اساتيد و نخبگان بسيجي حوزه علميه قم اعلام كرد كه مسووليت فيلترينگ تلگرام با قوه قضاييه است.

اكنون نزديك به 10 روز است كه تلگرام فيلتر شده و همچنان واكنش‌ها به اين موضوع ادامه دارد. برخي مسبب اين فيلترينگ را دولت مي‌دانستند و برخي ديگر قوه قضاييه. حسن روحاني، رييس‌جمهور شامگاه 5 شنبه با انتشار عكسي در اينستاگرام خود از مخالفت دولت با فيلترينگ تلگرام خبر داد و اعلام كرد كه دولت هيچ نقشي در تصميم و اجراي اين فيلترينگ نداشته است. دادستان كل كشور نيز در جلسه ديروز با تاييد اين ادعاي رييس‌جمهور، گفت: «حدود يك سال و نيم پيش بحث اين پيام‌رسان در شوراي عالي فضاي مجازي مطرح بود و گاهي هم حتي به جدال و دعواي لفظي مي‌رسيد، اكثر اعضا موافق بستن بودند اما بعضي خير و رييس شورا «رييس‌جمهور» هم به دلايلي موافق انسداد نبود.»

ديروز محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات در ديدار با فراكسيون مستقلين مجلس گفت از 45 ميليون كاربر عضو تلگرام، تنها 1 ميليون كاربر از اين پيام‌رسان خارج شده‌اند. خروج تنها يك ميليون كاربر از «تلگرام» حاكي از آن است كه با گذشت نزديك به 10 روز از آغاز فيلترينگ، اين پروژه شكست خورده است. واقعيت آن است كه با آغاز فيلترينگ تلگرام بازار فروش فيلترشكن بسيار داغ شد. هرچند تلاش‌هايي براي از كار انداختن فيلتر شكن‌ها انجام شد اما اين اقدامات بي‌فايده بود و امروز كمتر كسي را مي‌بينيد كه بر روي تلفن همراه خود فيلتر شكن نصب نكرده باشد. شاهد اين ادعا حرف‌هاي وزير ارتباطات است كه گفته 44 ميليون كاربر در تلگرام مانده‌اند. اما نكته جالب توجه، عدم هماهنگي معاون وزير ارتباطات با رييس خود است. رسول سراييان، معاون وزير ارتباطات با اشاره به تعداد نصب پيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: پيام‌رسان‌هاي داخلي تاكنون ۲۲ ميليون بار نصب شده‌ و از اين تعداد حدود 8.5 ميليون كاربر فعال هستند. بنابر گفته جهرمي هنوز 44 ميليون كاربر در تلگرام حضور دارند، حال آنكه به صورت همزمان هم 8.5 ميليون نفر در پيام‌رسان‌هاي داخلي فعاليت دارند كه اين عدد قابل تامل به نظر مي‌رسد.

معاون وزير ارتباطات همچنين تلويحا به شكست فيلترينگ تلگرام نيز اشاره كرده وبه ايسنا گفته است: «با فيلترشدن تلگرام، شاهد مهاجرت معنادار به سمت ساير پيام‌رسان‌هاي خارجي نيز نبوديم. »

با توجه به صحبت‌هاي وزير و معاون وزير ارتباطات، به نظر مي‌آيد كه پروژه فيلترينگ تلگرام براي رسيدن به هدف نهايي خود راه طولاني‌اي در پيش دارد و براي خروج كامل مردم از تلگرام و كوچ آنان به پيام‌رسان‌هاي داخلي به سياستگذاري‌هاي جديدي نياز است. البته بايد توجه داشت كه در سال‌هاي گذشته قرعه فيلترينگ به نام وي چت افتاد. اين اتفاق موجب كوچ مردم به وايبر شد. سپس وايبر فيلتر شد و مردم در نهايت به تلگرام كوچ كردند. حالا بايد به انتظار نشست و ديد آيا تلگرام به سرنوشت وي‌چت و وايبر دچار خواهد شد؟


آذري‌جهرمي: از 45 ميليون كاربر عضو تلگرام، تنها 1 ميليون كاربر از اين پيام‌رسان خارج شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون