• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

سيد‌حسن خميني:

به فهم و باور مردم اعتماد كنيم

سيد‌حسن خميني در مراسم تجديد ميثاق وزير و جمعي از كاركنان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با آرمان‌هاي امام خميني(س) در حسينه جماران سخنراني كرد. او كه ميزبان كاركنان وزارتخانه‌اي بود كه جوان‌ترين وزير تاريخ جمهوري اسلامي ايران بر آن تكيه زده‌، صحبت‌هاي خود را نيز با جوانگرايي و باور امام به اين گزاره آغاز كرد. او در بخش ديگري از سخنان خود نيز تاكيد كرد كه بايد به فهم و باور مردم اعتماد داشت، اعتمادي كه به گفته سيد‌حسن خميني از مهم‌ترين اركان فكري امام بود.

سيد‌حسن خميني گفت: «با توجه به اينكه سن امام وقتي انقلاب كردند حدود 80 سال است، يكي از ويژگي‌هاي امام جوانگرايي بسيار عميق و باورمندي حقيقي به نيروي جوان است. تقريبا بدون استثنا نيروهاي انقلاب كه مسند مديريتي پيدا كردند، جنگ را اداره كردند و موارد ديگر زير 30 سال هستند.»

او همچنين تاكيد كرد: «اين اتكاي به نيروي جوان خصلت‌هاي بزرگي را پديد مي‌آورد. وقتي جوان را باور كنيم او هم خود را باور مي‌كند و وقتي او را باور نكرديم، او هم خود را باور نمي‌كند. البته هر جامعه براي حركت به دو بال توان جوانان و تجربه پيران نياز دارد؛ يكي از ويژگي‌هاي امام اين است كه توان جوانان را باور كردند.»

سيد‌حسن خميني يكي از علل انتقاد به برخي رفتارهاي جوانان را عدم باور به آنان عنوان كرد و گفت: «بعضا از نوعي رفتارهاي جوانان انتقاد داريم براي اين است كه به آنها باور نداريم و فضا و ميدان را براي آنها فراهم نمي‌كنيم.»

يادگار امام دومين نكته انديشه امام را اتكاي به فهم و قدرت مردم بيان كرد و گفت: «بر خلاف بسياري از حركت‌هايي كه در تاريخ انجام شده كه انقلاب نبوده و كودتا يا حركت‌هاي مسلحانه بوده، اگر بخواهيم بگوييم ركن انقلاب حركت اجتماعي مردم است، هيچ حركتي در دنيا به اندازه انقلاب ايران از اين مفهوم بهره‌مند نيست. لذا امام به اين نكته توجه مي‌كنند كه اين نظام متعلق به مردم است و هر كاري انجام مي‌دهيد بايد براي مردم باشد؛ اگر فكر مي‌كنيد كاري انجام مي‌دهيد كه نفعش به مردم نمي‌رسد، غلط است.»

او ادامه داد: «دومين نكته اين است كه بدانيد مردم مي‌فهمند و درست تشخيص مي‌دهند؛ به فهم مردم اعتماد كنيد؛ مردم خوبي‌ها و بدي‌ها را مي‌فهمند. البته ممكن است در كوتاه‌مدت برخي اشتباه كنند ولي تجربه نشان داده كه اشتباهات جمعي از اشتباهات فردي كمتر است. امام به فهم عمومي مردم باور داشتند؛ به همين جهت هم مي‌توانستند در مقابل همه زياده خواهي‌ها بايستند. امام اهل تسليم و سازش نبودند و عقب‌نشيني در برابر زياده‌خواهي‌ها را قبول نمي‌كردند؛ زيرا تكيه به كوه اعتماد ملي داشتند.»

يادگار امام با تاكيد بر باور و اعتماد متقابل مردم و مسوولان به همديگر، بيان كرد: «اعتماد مسوولان به مردم يكي از مهم‌ترين اجزا در انديشه امام است. بدون اتكا به خدا و همراهي اكثريت مردم، هر راهي هم هزينه زيادي دارد و هم به نتيجه نمي‌رسد.»

او همچنين افزود: «يكي از موارد اين است كه جامعه براي اينكه با شما همراه شود بايد ناهنجاري را ناهنجاري ببيند. اگر جامعه چيزي را ناهنجاري نداند شما هم دست به دست هم دهيد نمي‌شود و راه خودش را پيدا مي‌كند. براي مقابله با جرم اول بايد جرم را در چشم جامعه ناهنجاري كرد؛ آن وقت جامعه همدل و همراه مي‌شود.»

سيد‌حسن خميني در پايان نيز تاكيد كرد: «به باور مردم اعتماد كنيد؛ چنان كه اعتماد كردند و نتيجه گرفتند و هر كاري مي‌كنيد نيت‌تان خدمت بيشتر به طبقات محروم‌تر باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون