• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

حميرا اسدي، رييس دپارتمان بين‌الملل فدراسيون فوتبال:

امروز درباره يونان تصميم مي‌گيريم

براي بازي دوستانه ايران با يونان و كوزوو، تفاهمنامه‌ يا قراردادي بين طرفين امضا شده بود و حالا كه اين دو ديدار لغو شده، فدراسيون فوتبال چه كار مي‌خواهد بكند؟

ما با يونان قرارداد داشتيم و متن قرارداد هم در سايت فدراسيون فوتبال منتشر شده ولي با كوزوو قراردادي نداشتيم. الان هم درباره لغو شدن بازي با يونان مي‌توانيم تصميم بگيريم كه واكنشي بايد نشان دهيم. چون با يونان قرارداد امضاشده داشتيم و تعهدات مندرج در اين قرارداد اجرا نشد، فقط عليه يونان مي‌توانيم اقامه دعوا كنيم. امروز هم تيم حقوقي فدراسيون راجع به اين موضوع جلسه دارد و مدارك و مستندات را بررسي مي‌كند و تصميم حقوقي لازم را اتخاذ مي‌كند و بعد هم مطابق با آن اقدام مي‌شود.

پس فدراسيون تصميم ندارد به لغو بازي ايران و كوزوو واكنش حقوقي نشان دهد.

نه، آقاي ساكت به ما دستور داده‌اند فقط مدارك لغو بازي ايران و يونان را بررسي كنيم.

و ممكن است از يونان شكايت كنيم و شايد هم اين كار را نكنيم، بله؟

بله، اينكه فدراسيون نهايتا چه تصميمي مي‌گيرد فردا مشخص مي‌شود.

در خبرها دلايل لغو بازي ايران و يونان منتشر شده ولي بد نيست روايت شما را هم از جزييات اين ماجرا داشته باشيم.

ما طبق روال قانوني پيش رفتيم. اول قرارداد را منعقد كرديم، بعد تيم يونان نتوانست به تركيه بيايد و شرايط عوض شد، سپس بر اساس شرايط جديد قرار شد ما به يونان برويم و با اين تيم بازي كنيم و به همين منوال كليه مكاتبات اداري انجام شد تا اينكه در آخرين روزهاي قبل از بازي، اين زمزمه مطرح شد كه يونان نمي‌خواهد بازي كند. ما تا چهارشنبه ظهر از اين تصميم يونان اطلاعي نداشتيم. فدراسيون يونان هم مستقيما به ما اطلاع نداد. به فيفا نامه زده و فيفا به ما ابلاغ كرد كه يونان با ايران بازي نمي‌كند.

چرا يونان مستقيما به فدراسيون ايران اطلاع نداد؟

براي اينكه مطابق قرارداد مي‌تواند جرايم و مجازات‌هايي شامل حالش شود، ترجيح داده فيفا به ما رسما ابلاغ كند كه بازي لغو شده است.

آن خبر كه ايران حق پخش تلويزيوني بازي را خواسته ولي يونان با اين درخواست موافقت نكرده، درست است؟

من سند مكتوبي در اين زمينه ندارم. ممكن است در مذاكرات شفاهي چنين چيزي مطرح شده باشد.

اصل اختلاف بر سر تبليغات يكي دو شركت آبجوفروشي يا مشروب‌فروشي در اطراف زمين بازي بود؟

نه، اين اختلاف حل شده بود و قرار شد تدبيري در اين زمينه انديشيده شود و طرفين هم بر سر آن به توافق رسيدند. راجع به حق پخش تلويزيوني بازي هم مشكلي بين فدراسيون دو كشور باقي نمانده بود. بنابراين ما منتظر پروازمان بوديم. بليت‌هاي بچه‌هاي تيم ملي را هم رزرو كرده بوديم.

اگر حق پخش تلويزيوني و مساله تبليغ مشروبات الكلي حل شده بود پس كدام مشكل باعث شد يونان بازي را لغو كند؟

خود كارگزار يا هماهنگ‌كننده بازي هم كه همه كارهاي انجام اين مسابقه را پيگيري كرده بود، دايما مي‌گفت ما اصلا متعجبيم كه مشكل چيست و چرا يوناني‌ها به ما جواب نمي‌دهند.

پس الان فدراسيون فوتبال ايران نمي‌داند يونان چرا اين بازي را لغو كرده است.

بله، دليل اين امر براي خود ما هم نامعلوم است. ما تا آخرين لحظه پيگير اعزام تيم ملي به يونان بوديم تا اينكه چهارشنبه ابلاغيه فيفا آمد.

بازي با كوزوو چرا لغو شد؟

من در جريان اين موضوع نيستم چون مكاتبات خاصي انجام نشد. فقط مذاكرات اوليه صورت گرفت و مقامات فدراسيون فوتبال كوزوو تاييديه دادند و ما هم در حال پيگيري اخذ تاييديه از AFC بوديم كه ناگهان خبر لغو اين بازي هم آمد. من دليل اين الغا را نمي‌دانم چون در جريان مذاكرات شفاهي مقامات فدراسيون‌هاي ايران و كوزوو در خارج از كشور نيستم. ظاهرا مقامات وزارت خارجه هم ملاحظاتي نسبت به بازي با كوزوو داشتند. شايد اين موضوع هم در لغو بازي ايران و كوزوو موثر بوده باشد.

به غير از بازي با ليتواني، در روزهاي آينده تيم ملي ايران بازي ديگري براي جبران بازي از دست رفته با يونان خواهد داشت؟

فعلا كه خبري نيست.

ظاهرا اصل مشكل به اين تحريم‌ها و جو بين‌المللي نامطلوب بازمي‌گردد.

همه اين چيزها تاثير دارد. فرآيند سياسي حاكم بر جهان بر فوتبال هم تاثير مي‌گذارد. ما وقتي با فضاي سياسي بازتري در دنيا مواجه باشيم، راحت‌تر مي‌توانيم بازي‌هاي دوستانه را براي تيم ملي كشورمان فراهم كنيم. وقتي شرايط بين‌المللي براي ما سخت مي‌شود، آثار اين سختي كم‌وبيش دامنگير فوتبال‌مان هم مي‌شود.

يكي از آثار اين وضع هم ظاهرا مخالفت شركت نايك با استفاده كفش‌هاي اين شركت از سوي بازيكنان ما در جام جهاني بوده.

بله، ما تحت تحريم هستيم و فدراسيون فوتبال ايران اصلا از نايك نمي‌توانست چيزي بخرد. لباس‌هاي تيم ملي متعلق به شركت آديداس است. اين كفش‌هايي هم كه بچه‌هاي ما خريده‌اند، خريد شخصي خودشان بوده ولي نايك با همين هم مخالفت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون