• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

لطف‌الله فروزنده از جبهه مردمي نيروهاي انقلاب استعفا داد

خداحافظي‌هاي مشكوك

هنوز به دوسالگي نرسيده است كه همراهانش يك به يك سفره‌شان را جدا مي‌كنند و راهي ديگر در پيش مي‌گيرند. جمنا، نوپديد راست سياسي، دي ماه امسال دو سال است كه تلاش دارد همه اصولگرايان را زير يك سقف بنشاند؛ تجربه‌اي تاريخي كه يك بار ديگر رخ داد و جمنا هم همچون جبهه متحد اصولگرايان، سلف خود اين تجربه را تكرار كرد؛ تجربه در نيمه راه مانده يك تشكيلات كه تلاش كرد به پاستور برسد اما صندوق‌هاي راي با آن همراه نبود. آخرين خبرها هم از جمنا حكايت از انشقاق دارد.

باشگاه خبرنگاران حوالي ظهر ديروز خبر داد كه لطف‌الله فروزنده، عضو شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي از ادامه همكاري با اين جبهه انصراف داد. اين خبر از سوي فروزنده نيز تاييد شد اما او هم دلايل استعفاي خود را رسانه‌اي نكرد.

پس از انتشار خبر استعفاي فروزنده، ‌مهدي چمران نايب‌رييس شوراي مركزي جمنا در گفت‌وگو با مهر موضوع را به شكلي ديگر مطرح كرد و گفت: «آقايان فروزنده و فدايي چندين ماه است كه در جلسات جبهه مردمي شركت نمي‌كنند كه دليل آن تصدي مسووليت در دفتر مقام معظم رهبري است. در كنار اين دو چهره، آقاي محمدصالح جوكار پس از تصدي مسووليت معاونت پارلماني فرمانده كل سپاه پاسداران، از تركيب جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كنار رفت.»

چمران البته تاكيد كرد كه تاكنون هيچ يك از اعضاي جمنا استعفا نداده‌اند و اگر مساله‌اي بوده به دليل تصدي سمت‌هايي در نهادهاي ديگر بوده است.

در اين ميان سخنگوي جمنا گويي از اين رفت‌وآمدها بي‌خبر باشد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين از استعفاي فروزنده ابراز بي‌اطلاعي كرد و گفت: «از اين موضوع خبر ندارد» و اين خبر را همين الان از خبرنگار شنيده است.

 

پوست‌اندازي يا انشعاب

چند ماه پس از انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري صحبت از پوست‌اندازي و آسيب‌شناسي در جمنا آغاز شد، جبهه‌اي كه در اولين گام شكست را تجربه كرد. محمدحسن رحيميان، رييس شوراي مركزي جمنا تير سال گذشته از برگزاري جلسات منظم و فشرده جبهه مردمي با هدف آسيب‌شناسي، بازسازي و تدوين استراتژي جديد عمل سياسي و تشكيلاتي خبر داد. با اين حال هر چقدر فضاي انتخابات فروكش كرد انتقادات اصولگرايان از اين جبهه تازه تاسيس بالا گرفت. باهنر گفت مشخص نيست كه محوريت اصولگرايان با جمنا باشد، آصفري گفت كه جمنا نتوانسته نيروهاي انقلاب را جمع كند. حسن بيادي معتقد بود كه جمنا باندي بود كه باعث شكست اصولگرايان بود. محمدعلي پورمختار تاكيد داشت اين جبهه حتي باعث قهر برخي اصولگرايان با صندوق راي شد و سردار طلايي جمنا را مسبب دوقطبي‌سازي انقلابي و غيرانقلابي دانست. حتي عزت‌الله ضرغامي هم با طعنه جمنايي‌ها را خطاب قرار داد كه بايد دوره كارآموزي‌شان را در كنار حزب‌الله لبنان بگذرانند. در اين ميان دلخوري قاليباف بعد از انتخابات و دوري گزيني رييسي از جمنايي‌ها و البته رويگرداني بسياري از اصولگرايان اسم و رسم‌دار همچون علي لاريجاني از اين تشكيلات مشكلات آنها را افزون كرد.

بعد از انتقادات البته بحث مشكلات مالي هم مطرح شد. جبهه‌اي كه به گفته آل‌اسحاق اسپانسر مالي ندارد موضوعي كه غلامعلي حدادعادل هم به آن اشاره كرده‌بود. با اين حال باز هم برخي اعضا از گسترش جمنا سخن مي‌گفتند.

حالا هم كه اخبار استعفا يكي پس از ديگري به گوش مي‌رسد. در اين ميان از يكي از مهم‌ترين نيروهاي جمنا خبري نيست. هنوز مشخص نيست كه محمدباقر ذوالقدر، كه مسووليت كميته اجرايي براي انتخابات را بر عهده داشت و اتفاقا خبرهايي از تامين مالي جمنا از سوي او شنيده مي‌شد تمايلي دارد با جمنا همراه شود يا نه. او جمنا را تشكيلاتي فراتر از انتخابات مي‌دانست، با اين حال همه اين حرف و حديث‌ها چند ماه بعد از انتخابات به فراموشي سپرده شد. سكوت او اين سوال را به وجود مي‌آورد كه آيا ذوالقدر هم از جمنا رفته است كه اعضا تا اين حد از مشكلات مالي جبهه گلايه دارند؟

 


سخنگوي جمنا گويي از اين رفت‌وآمدها بي‌خبر باشد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين از استعفاي فروزنده ابراز بي‌اطلاعي كرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون