• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

هادي غفاري در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

مهم‌ترين نياز كشور؛ وحدت و توجه به مستضعفين

خروج امريكا از برجام و شكل‌گيري آرايش جديد سياسي در كشور موجب نگراني بسياري از بزرگان سپهر سياسي ايران شده است. برخي مخالفين دولت كه تا ديروز مخالف برجام بودند، بلافاصله پس از خروج امريكا از برجام بارديگر هجمه‌هاي بي‌رحمانه خود را در جهت تخريب دولت آغاز كردند از همين رو فعالين سياسي اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا معتقدند كه وحدت مهم‌ترين نياز امروز كشور براي مقابله با تهديدات خارجي است. هادي غفاري، فعال سياسي اصلاح‌طلب در كنار وحدت، توجه به مستضعفين را يكي از مهم‌ترين نياز‌هاي امروز كشور مي‌داند.

 

با توجه به اتفاقات رخ داده در چند وقت اخير به نظر شما وظيفه بزرگان و دلسوزان نظام چيست؟

شرايط كشور شرايط پيچيده‌اي است به نحوي كه افراد در اين برهه زماني بايد منفعت شخصي را رها كرده و منافع كشور را مد نظر قرار دهند. اگر كسي اين موضوع را مراعات نكند بي‌توجهي آن به خطرات جدي‌اي تبديل خواهد شد. به نظر من تنها راه حفظ اقتدار ملي آن است كه مردم نبايد به زندگي با اكراه و زور عادت كنند. اگر ما با روحيه غير مردمسالار يا به تعبير امروزي‌ها با روحيه‌اي هم افزايي با يكديگر زندگي كنيم مي‌توانيم در برابر بيگانگان و مشكلات داخلي پيروز شويم.

چرا جريان اصلاح‌طلب خود را به انديشه‌هاي امام خميني بسيار نزديك مي‌داند؟

اصلاح‌طلبان معتقدند تمام مردم در سرنوشت كشور دخيل هستند و اين حرف دقيقا حرف اول و اصلي حضرت امام است. اينكه امروز شاهد هستيم تنها نداي وحدت مي‌شنويم و اثر عملي نيست به آن دليل است كه برخي متصور هستند وحدت تنها در كنار آنها معنا مي‌شود. وحدت يعني اتحاد ميان اقشار مختلف مردم كه همان حرف اصلي جريان اصلاحات است. اين رويه در جريان اصلاحات از دوم خرداد 1376 آغاز شد و تا امروز ادامه پيدا كرده است.

مهم‌ترين نياز امروز كشور چيست؟

موضوع حضور تمام مردم در صحنه براي دفاع از نظام و حمايت از اقشار مستضعف كه همواره مورد عنايت حضرت امام قرار داشتند، مهم‌ترين نياز امروز كشور است. امروز در قانونگذاري و اجرا نيازمند توجه به افراد ضعيف هستيم. من معتقدم كشور ما امروز در كنار توجه به مستضعفان، همان طور كه اشاره كردم به وحدت نيز نياز دارد. ادا كردن كلمه وحدت كار آساني است اما اجراي آن بسيار دشوار است. بايد شرايطي فراهم شود كه تمام گروه‌ها با هر عقيده و گرايشي بتوانند انتقادات و مطالب مد نظر خود را در سطح جامعه مطرح كنند. ايجاد دو قطبي‌سازي كار درستي نيست. همه مردم شهروند اين كشور هستند بنابراين بايد از حقوق برابر برخوردار باشند. در صورتي كه اين اتفاق رخ دهد، ما شاهد يك همدلي خواهيم بود كه كشور را از تمامي آسيب‌ها نجات خواهد داد.

در صحبت‌هاي خود به موضوع برابري و برخورداري از حقوق مساوي ميان شهروندان اشاره كرديد. لازمه اين اتفاق چيست؟

يك اصل در تمام نقاط دنيا درباره برابري مردم وجود دارد و آن اصل اين است كه آزادي براي همه مردم تضمين شود. تعريف ما از آزادي به عنوان يك آخوند قطعا فساد نيست. اين نگرش كه هرگاه اسم آزادي مطرح مي‌شود به دنبال آن عده‌اي موضوع فساد را مطرح مي‌كنند بايد اصلاح شود.

با توجه به وضعيت كنوني دولت و شرايط اصلاح‌طلبان، آيا عدم موفقيت دولت به معناي شكست اصلاحات است ؟

زمين خوردن روحاني زمين خوردن نظام نيست بلكه اين اتفاق به پررويي بيش از پيش اصولگرايان و اعتماد به نفس كاذب آنان منجر خواهد شد. بيش از 70 در صد از بدنه راي اين دولت متعلق به جريان اصلاحات است. اگر دولت روحاني موفق نشود، اين اتفاق ضربه بزرگي به جريان اصلاحات خواهد زد اما بايد توجه داشت كه اصلاح‌طلبي يك انديشه است كه متكي به فرد نيست بنابر اين ممكن است ضربه بخورد اما زمين نخواهد خورد. ذات مردم ميل به اصلاح‌طلبي دارد زيرا اين جريان خواستگاه احقاق حقوق حقه تمام مردم ايران است.

وظيفه جريان اصلاحات در برابر دولت چيست؟

مهم‌ترين وظيفه جريان اصلاحات امروز در برابر روحاني مطالبه‌گري است. ما هيچگاه به وضع موجود راضي نمي‌شويم.

 


مهم‌ترين وظيفه اصلاحات امروز در برابر روحاني مطالبه‌گري است.

زمين خوردن روحاني زمين خوردن نظام نيست. اين اتفاق به پررويي اصولگرايان منجر خواهد شد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون