• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

منهاي سياست

دفاع از صالحي و انتقاد از هتاكان

«وطن‌فروش» وصله‌اي نيست كه به اين راحتي‌ها به علي‌اكبر صالحي بچسبد. از همين رو است كه خيلي‌ها درصدد پاسخگويي به شعاردهندگان روز جمعه برآمده‌اند. احتمالا عده‌اي كه از راهپيمايي روز قدس سوءاستفاده كرده تا بر عليه دولت و مشخصا رييس سازمان انرژي اتمي شعار دهند، فكر نمي‌كردند كه اين اقدام تا اين حد مورد انتقاد قرار گرفته و واكنش در پي داشته باشد. برخي از سياسيون مثل محسن غرويان ضمن انتقاد از اين حركت به صالحي توصيه كرده بودند كه به اين موضوع واكنش نشان نداده و اجازه ندهد كه اين نوع حاشيه‌سازي‌ها دولت را از مسير خود منحرف كند. رييس سازمان انرژي اتمي كه همان روز هم خيلي عصباني شده بود اما به اين توصيه توجه نكرده و ديروز در گفت‌وگويي به اين بداخلاقي‌ها واكنش نشان داد. او گفت: «بايد بدانيم كه انقلاب ما انقلابي اخلاقي بود، نه انقلابي اقتصادي. بنابراين انتظار است هر چه در زمان پيش مي‌رويم از اخلاقيات بيشتري برخوردار شويم... هر كسي در جايگاه خودش بايد از حرمت لازم برخوردار باشد. البته باب نقد و گفت‌وگو هم بايد باز باشد، اما نقد نبايد به مفهوم بي‌احترامي و بي‌حرمتي باشد. عباراتي كه به‌كار گرفته مي‌شود، عبارات سنگيني است. اينكه مي‌گويند وطن‌فروش، خائن، دروغگو و... اينها عباراتي نيست كه بگوييم در چارچوب نقد است. به هر حال اميدوارم تنبهي ايجاد شود. متاسفانه اين حادثه باعث شد تا بازتاب بيخودي در سطح بين‌المللي ايجاد شود كه هيچ ارزشي نداشت.

 

به هيچ‌وجه درست نبود

علي لاريجاني، رييس مجلس نيز صبح ديروز در نطق پيش از دستور خود با اشاره به راهپيمايي روز قدس گفت: «برخي توهين‌ها به رييس سازمان انرژي اتمي و افراد ديگر شد كه به هيچ‌وجه درست نبود. آقاي دكتر صالحي فردي دانشمند، مخلص و آگاه به مسائل هسته‌اي است كه بايد قدر ايشان را دانست. اصولا هم توهين به هر‌كس در چنين مجامع ملي خلاف عقل و اخلاق است.»

 

هتاكان بي‌غيرت با سلاح سيمان و تفكر گچ

اكبر تركان، مشاور رييس‌جمهور نيز با انتشار عكسي از خودش و صالحي طي يك پست اينستاگرامي از توهين به رييس سازمان انرژي اتمي انتقاد كرد و نوشت: «جناب آقاي دكتر علي‌اكبر صالحي سياستمدار برجسته، متدين، اخلاق‌مدار و مورد تاييد رهبر معظم انقلاب كه در مقاطع بحراني و حساس كشورمان شاهد مجاهدت و دلسوزي ايشان براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده‌ايم، متاسفانه براي چندمين بار از جانب عده‌اي خودباخته دلواپس، آن هم در روزي كه وحدت و همدلي‌مان را به رخ جهانيان مي‌كشيم، مورد هجمه و اتهام زني‌هاي بي‌ادبانه و نامنصفانه قرار گرفت كه بسيار باعث تاسف است. اينها همان هتاكان فاقد غيرتي هستند كه سلاح‌شان «سيمان» و تفكرشان از «گچ» است. خداوند هدايت‌شان فرمايد.»

 

شعار عليه مدير متخصص

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور نيز در حساب كاربري خود در اينستاگرام با اشاره به سردادن شعارهايي توهين‌آميز از سوي عده‌اي عليه رييس سازمان انرژي اتمي در راهپيمايي روز قدس نوشت: «دكتر علي‌اكبر صالحي دانشمند و مديري متخصص و متعهد است كه در هركجا و هر دولتي مسووليت پذيرفته مردم ايران نشان داده‌اند كه همواره قدردان خدمات و تلاش‌هاي خدمتگزاران صديق خود بوده و در روزهاي سخت پشتيبان آنها هستند.»

 

عناصر پشت پرده با هويت نظام مشكل دارند

مسيح مهاجري در سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي به حواشي راهپيمايي روز قدس و شعارهاي عليه صالحي پرداخت و با اشاره به اينكه «عوامل اجرايي اين توطئه دچار جهل مركب هستند» نوشت: «نكته بسيار مهم اين است كه آمران آنها از تمام جزييات پشت پرده خبر دارند و نه تنها دچار جهل نيستند بلكه مي‌دانند چه مي‌كنند و با علم و اطلاع از عواقب كاري كه انجام مي‌دهند، اين لشكر جهل را به راه مي‌اندازند تا به هدف شوم خود برسند... عناصر پشت‌پرده اين بازي‌ها از اين واقعيت‌ها كاملا مطلعند و به نظر مي‌رسد با هويت نظام جمهوري اسلامي مشكل دارند. آنها درصدد تهي كردن نظام از اين هويت هستند. درك اين واقعيت تلخ با توجه به طراحي‌هاي گردانندگان اين صحنه‌ها كه متاسفانه در اركان نظام نفوذ دارند، كار مشكلي نيست. آنها با قصه‌پردازي‌هاي خاص خود، وحدت جامعه را نشانه مي‌گيرند و با اجراي طرح‌هاي خود توسط عناصري كه دچار جهل مركب هستند، كارايي نظام را زير سوال مي‌برند. نظام جمهوري اسلامي اگر چنين مانعي را بر سر راه نداشته باشد مي‌تواند كارايي خود را به جهان اثبات كند. مسوولان براي رفع اين مانع، كافي است با قصه‌پردازان برخوردي قاطع كنند و ريشه قصه‌پردازي را در عصر ارتباطات بخشكانند.»

 

كارشان توجيه نداشت

سيد‌رضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز و مشاور فرهنگي وزير كشور اينكه 4 نفر يا 40 نفر در يك راهپيمايي عظيم نسبت به موضوعي معترض باشند را چندان حائز اهميت نمي‌داند و معتقد است كه «شعار بر عليه آقاي صالحي كار يك عده قليلي بوده كه اهميتي ندارد... ما در كشور آزادي بيان و آزادي قلم داريم اما بايد همه در محور قانون حركت كنيم. رفتار عده قليلي در روز قدس را قانوني نمي‌دانم. آنها نه مجوز گرفتند و نه كارشان توجيه داشت. اشكال كار ما اين است كه مسائل را براي مردم توضيح نمي‌دهيم. در مورد برجام انتخاب بين بد و بدتر كرديم ناگزير بوديم كه برجام را قبول كنيم و حالا كه انجام گرفته و دنيا هم پذيرفته بايد نسبت به آن وفادار باشيم و هر كسي آن را نقض كند بداند كه قانون را زير پا گذاشته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون