• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

يك «سياست خارجي» داريم

شخصا موافق تصويب اين لايحه بودم و اتفاقا در جايگاه موافق نيز در صحن نطق كردم. فارغ از آن‌چه عملا در صحن رخ داد، شاهد بوديم كه پيامك‌هايي طي روزهاي گذشته خطاب به نمايندگان مختلف ارسال مي‌شد و از آنها مي‌خواستند كه به اين لايحه راي مثبت ندهند. در اين رابطه بايد بگويم كه نمايندگان بايد بنابر ديدگاه خود و براساس مطالعه دقيق امور تصميم‌گيري كنند.

در حال حاضر باتوجه به اين تعويق 2ماهه و در شرايطي كه زمان چنداني به مهلت FATF براي خروج ايران از فهرست تعليقي نمانده، نمي‌توان چندان نسبت به آينده اين لايحه اميدوار بود. در عين حال بايد همچنان در ميدان مذاكره تلاش كنيم تا مگر راه‌حلي براي خروج از بحران پيدا شود.

نكته حايز اهميت در اين باره آن است كه تشكيلات بين‌المللي منتظر ما نمي‌ماند و هم‌اكنون ما در حالي از پيوستن به اين كنوانسيون بين‌المللي طفره رفته و خودداري مي‌كنيم كه عملا دو، سه كشور مهجور هنوز به اين كنوانسيون نپيوسته‌اند و جالب آنكه حتي روسيه، لبنان و سوريه نيز عضو اين كنوانسيون هستند.امروز در شرايطي كه با خروج امريكا از برجام، جامعه جهاني از ما به‌خاطر پايبندي به تعهدات بين‌المللي‌مان در چارچوب برجام قدرداني مي‌كند و شاهديم كه كشورهاي اروپايي و ديگر كشورهاي جهان، ايالات متحده را به‌خاطر اين رفتار غيرعقلاني سرزنش مي‌كنند، بايد با دقت و هوشياري بيشتري در عرصه مناسبات بين‌المللي گام برداشته و از تك‌تك فرصت‌هاي پيش‌رو به نفع منافع ملي بهره ببريم.

امروز امريكا به عنوان ناقض بزرگ تحولات بين‌المللي شناخته شد و حتي در جي8 نيز انتقاداتي جدي نسبت به اين رفتار نامتعارف امريكا صورت گرفت. بنابراين ما بايد از فرصت استفاده كنيم و به هيچ‌عنوان به دست دشمنان بهانه ندهيم. ما تمامي شرايط پيوستن به اين كنوانسيون را مطابق منافع ملي و اقتضائات سياست خارجي كشورمان سنجيده و در متن لايحه لحاظ كرديم و حتي ترتيبات خروج از اين كنوانسيون را نيز در متن آن جا داديم تا هر زمان كه احساس كرديم در اين كنوانسيون عليه منافع ما تصميمي اتخاذ شود، از آن خارج شويم.

ما بايد توجه داشته باشيم كه در كشور تنها يك سياست خارجي داريم كه برآيند تصميم همه نظام است و وزارت امور خارجه مجري اين ديدگاه و رويكرد سياست خارجي است. بنابراين سياست خارجي نبايد مستمسك مسائل داخلي قرار گيرد. البته اين مساله منافاتي با اظهارنظر مخالفان و منتقدان ندارد اما وقتي تصميمي در سطح كلان اتخاذ شد، ديگر همه بايد مطيع باشيم. با اين حال همواره شاهديم كه عده‌اي سعي مي‌كنند اين مباحث را مستمسك قرار دهند.

هم‌اكنون نيز اين اتفاق افتاده و بعضي دوستان به‌دنبال مقاصد جناحي و موضوعات داخلي، مسائل سياست خارجي را بازيچه قرار دادند و كار را براي كشور دشوار ساختند اما شخصا به توانايي، قدرت و دانش همكارانم در وزارت امور خارجه ايمان دارم و مطمئنم آنها دلسوز انقلاب، مردم و كشور هستند و همه سواد، معلومات و تجربه‌شان را به كار خواهند بست تا از سد اين مشكل نيز عبور كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون