• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

سينماي ايران در شانگهاي و اعلام اكران فيلم‌هاي عيد فطر

نشان شواليه براي خالق «بازمانده روز»

خوشبختانه اين روزها خبرهاي خوبي از هنر روي خروجي سايت‌ها منتشر مي‌شود، از‌جمله نشان شواليه براي كازوئو ايشي‌گورو، درخشش سينماگران ايراني در فستيوال فيلم شانگهاي نمونه‌اي از اين دست خبرهاست.

 

درخشش سينماگران ايراني در جشنواره شانگهاي

بيست‌ويكمين جشنواره فيلم شانگهاي چين ميزبان آثار سينماگران ايراني در بخش‌هاي مختلف اين رويداد سينمايي است.

به گزارش ايسنا، فيلم «هت‌‌تريك» ساخته رامتين لوافي‌پور در بخش رقابتي اصلي جشنواره فيلم شانگهاي ۲۰۱۸ در كشور چين براي كسب جايزه جام طلايي بهترين فيلم حضور خواهد داشت و «درساژ» به كارگرداني پويا بادكوبه نيز در بخش رقابتي «استعدادهاي جديد آسيايي» اين رويداد سينمايي به روي پرده مي‌رود.

«هت‌‌تريك» با بازي امير جديدي، پريناز ايزديار، ماهور الوند و صابر ابر كه اولين نمايش خود را در جشنواره جهاني فيلم فجر تجربه كرد در بخش رقابتي اصلي جشنواره شانگهاي با آثاري از كشورهاي كانادا، امريكا، لهستان، چين، سوييس، دانمارك، ايتاليا، روسيه، ژاپن، فرانسه و هلند رقابت خواهد داشت.

فيلم «درساژ» نيز در بخش استعدادهاي جديد آسيايي در كنار آثار از كشورهاي ژاپن، مالزي، چين، فيليپين و تايوان به رقابت خواهد پرداخت. در بخش غيررقابتي «طيف» اين رويداد سينمايي نيز فيلم «هجوم» به كارگرداني شهرام مكري، «لرد» ساخته محمد رسول‌اُف، «دلربا» ساخته ميلاد اعلامي و محصول سوئد و دانمارك، «آيه‌هاي فراموشي» ساخته عليرضا خاتمي و محصول فرانسه، آلمان، شيلي و هلند، «در جست‌وجوي ‌ام‌كلثوم» ساخته شيرين نشاط و محصول آلمان، اتريش، ايتاليا، مراكش و لبنان و «وقتي زندگي مي‌كنيم» ساخته مهدي آواز و محصول دانمارك به روي پرده خواهند رفت.

فيلم «رهايي از بهشت» ساخته علي نوري اسكويي در بخش انيميشن، فيلم «آپانديس» ساخته حسين نمازي در بخش «هفته فيلم جاده ابريشم»، فيلم «آن‌سوي ابرها» ساخته مجيد مجيدي در بخش «هفته فيلم هند» و «مثل بچه آدم» ساخته آرين وزير‌دفتري و «نگاه» ساخته فرنوش صمدي در بخش «فيلم‌هاي كوتاه» جشنواره شانگهاي حضور دارند.

بيست‌ويكمين جشنواره فيلم شانگهاي از تاريخ ۱۶ تا ۲۵ ژوئن (۲۶ خرداد تا ششم تير) در كشور چين برگزار مي‌شود.

 

معرفي فيلم‌هاي عيد فطر

به گزارش ايلنا، فيلم‌هاي سينمايي «دشمن زن» به كارگرداني كريم اميني، «داركوب» به كارگرداني بهروز شعيبي، «در وجه حامل» به كارگرداني بهمن كاميار، «شماره ۱۷ سهيلا» به كارگرداني محمود غفاري، «خاله قورباغه» به كارگرداني افشين هاشمي، «لازانيا» به كارگرداني حسين قناعت و «دلم مي‌خواد» به كارگرداني بهمن فرمان‌آرا از عيد سعيد فطر روي پرده سينماها مي‌روند.

فيلم‌هاي داركوب، در وجه حامل و سهيلا شماره ۱۷ فيلم‌هاي اجتماعي هستند و دو فيلم لازانيا و دشمن زن در گونه فيلم‌هاي كمدي و فيلم خاله‌قورباغه در گونه فيلم‌هاي كودك قرار دارند. فيلم دلم مي‌خواد نيز هرچند يك فيلم اجتماعي است اما فضاي طنز و شاد دارد.

 

كازوئو ايشي‌گورو نشان شواليه مي‌گيرد

كازوئو ايشي‌گورو، برنده نوبل ادبيات در فهرست اهداي نشان ملكه اليزابت در سال ۲۰۱۸ جاي گرفت. به گزارش مهر و به نقل از آسوشيتدپرس، كازوئو ايشي‌گورو با دريافت نشان شواليه براي خدماتش به ادبيات تجليل مي‌شود. اين نويسنده كه سال پيش جايزه نوبل ادبيات را دريافت كرد خالق رمان‌هايي است كه با اقتباس از آنها فيلم‌هاي سينمايي موفقي ساخته‌شده‌اند. وي كه متولد ژاپن است، از ۵ سالگي در بريتانيا بزرگ‌شده است. اين نويسنده گفت عميقا از دريافت اين افتخار تحت تاثير قرار گرفته و از ملتي كه او را به عنوان يك پسر كوچك خارجي پذيرا شدند سپاسگزار است. وي نويسندگي را با «منظر پريده‌رنگ تپه‌ها» در سال ۱۹۸۲ شروع كرد و با «هنرمند دنياي شناور» كه سال ۱۹۸۶ منتشر شد و داستان آن درباره ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم بود، به ليست نهايي رمان‌هاي نامزد دريافت جايزه بوكر راه يافت. «بازمانده روز» نوشته سال ۱۹۸۹ موفق به كسب جايزه من‌بوكر شد و «وقتي يتيم بوديم» در سال ۲۰۰۰ دوباره به ليست نهايي نامزدهاي دريافت جايزه من‌بوكر راه يافت. «هرگز رهايم مكن» نوشته سال ۲۰۰۵ رمان علمي _‌ تخيلي پادآرمان‌گرا از شناخته‌شده‌ترين آثار ايشي گورو است كه در فهرست نهايي بوكر، جايزه آرتور سي. كلارك و جايزه حلقه منتقدان كتاب ملي قرار گرفت و مجله تايم آن را بهترين رمان سال خواند. «غول دفن شده» جديدترين رمان اين نويسنده سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

 

تست گريم فاطمه معتمدآريا در فيلم جان‌دار

اولين عكس از گريم متفاوت فاطمه معتمدآريا در فيلم سينمايي «جان‌دار» به كارگرداني حسين اميري دوماروي و پدرام پوراميري منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي فيلم؛ فاطمه معتمدآريا به عنوان يكي از نقش‌هاي اصلي فيلم سينمايي «جان‌دار» به تهيه‌كنندگي كامران مجيدي و كارگرداني حسين اميري دوماروي و پدرام پوراميري، با گريمي متفاوت نقش‌آفريني خواهد كرد.

فهرست بازيگران و عوامل «جان‌دار» تكميل‌شده و اين پروژه در روزهاي پاياني پيش‌توليد به سر مي‌برد و در هفته جاري در تهران كليد خواهد خورد.

فاطمه معتمدآريا، حامد بهداد، باران كوثري، جواد عزتي، مسعود كرامتي، علي شادمان، گيتي قاسمي، محمدعلي محمدي، امير احمد قزويني، بازيگران «جان‌دار» هستند كه قرار است براي حضور در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر آماده شود. كامران مجيدي پس از «لاك قرمز» و «زرد» براي سومين بار تهيه‌كنندگي يك فيلم اول را برعهده‌گرفته است.

 

شخصيت زن «جيمز باند» درگذشت

«يونيس گيسون» كه در دو فيلم از مجموعه «جيمز باند» در نقش مقابل «شان كانري» بازي كرده بود در سن ۹۰ سالگي درگذشت.

به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، «گيسون» در دو فيلم «دكتر نو» (۱۹۶۲) و «از روسيه با عشق» (۱۹۶۳) در نقش «سيلوي ترنچ» زن مقابل جيمز باند با بازي «شان كانري» به ايفاي نقش پرداخته بود.

«مايكل جي ويلسون» و «باربارا براكلي» تهيه‌كنندگان مجموعه فيلم‌هاي «جيمز باند» در پيام‌هاي جداگانه‌اي به درگذشت اين بازيگر انگليسي واكنش نشان دادند؛ «گيسون» هيچ‌وقت با صداي خودش در اين مجموعه بازي نكرد و «نيكي ون‌در زيل» صداپيشه نقش او بود.

«يونيس گيسون» در سال ۱۹۲۸ در شهر ساري انگلستان متولد شد و در طول دوران فعاليت سينمايي خود علاوه بر بازي در مجموعه جيمز‌باند در فيلم‌هاي ديگري چون «انتقام فرانكشتاين» (۱۹۵۸) و «انتقام‌جويان» از ساخته‌هاي «هامر هارور» نيز بازي كرده بود. جديدترين فيلم از مجموعه «جيمز باند» قرار است به كارگرداني «دني بويل» و با بازي مجدد «دنيل كريگ» در نقش اصلي مقابل دوربين برود.

سري فيلم‌هاي «جيمز باند» با فروش جهاني بيش از پنج ميليارد دلار در جايگاه دوم پرفروش‌ترين سري فيلم‌هاي ادامه‌دار بعد از مجموعه «هري پاتر» قرار دارد.

 

اكران اينترنتي مستند «توران خانم»

به گزارش ايلنا، همزمان با زادروز توران ميرهادي، اكران اينترنتي مستند «توران خانم» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد و مجتبي ميرتهماسب آغاز مي‌شود. رخشان بني‌اعتماد و مجتبي ميرتهماسب از مهرماه سال ١٣٩١ تا آبان‌ماه ١٣٩٥ و آخرين روزهاي حيات خانم ميرهادي همراه او بودند و لحظات زندگي و تلاش‌هايش براي انتشار فرهنگنامه كودكان و نوجوانان را ثبت كردند. ماحصل اين كار، مستند «توران خانم» است كه به عنوان هفتمين فيلم از مجموعه فيلم‌هاي مستند «كارستان» آماده نمايش شده است.

مستند «توران خانم» همزمان با روز تولد توران ميرهادي از ساعت 7 بعدازظهر روز 26 خردادماه فقط به مدت 48 ساعت در شبكه اينترنتي هاشورهمزمان در داخل و خارج از كشور اكران مي‌شود و تمام درآمد حاصل از فروش بليت اين اكران در اختيار «شوراي كتاب كودك» و «فرهنگنامه كودكان و نوجوانان» قرار مي‌گيرد. تهيه بليت از طريق سايت‌هاي هاشور، تيوال و سينماتيكت مقدور است.

پيش از «توران خانم»، رخشان بني‌اعتماد و مجتبي مير تهماسب در يك همكاري مشترك ديگر مجموعه فيلم‌هاي مستند «كارستان» را طراحي و تهيه‌كرده‌اند كه شامل شش فيلم مستند از سرگذشت كارآفرينان و ارزش‌آفرينان ايراني در حوزه‌هاي مختلف كار و تلاش است كه هر فيلم توسط يك مستندساز ديگر ساخته‌شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون