• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4121 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۷ تير

رهبر انقلاب خطاب به مسوولان قوه قضاييه:

لزوم قاطعيت مقابل بدخواهان تواضع ، دلسوزي محبت و تفاهم با مردم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه در ديدار رييس و مسوولان قوه قضاييه با اشاره به مسووليت‌هاي سنگين و حاكميتي دستگاه قضا تاكيد كردند: قوه قضاييه بايد «مظهر عدالت» و «ملجأ مورد اطمينان و پناهگاه آرامش بخش مردم» براي احقاق حقوق فردي و عمومي باشد و اعتماد افكار عمومي را با تبليغ درست يعني انعكاس هنرمندانه و موثر واقعيات و عملكرد دستگاه قضايي و نيز حركت و تحول مستمر دروني به دست آورد. رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود، ضمن تبريك روز و هفته قوه قضاييه و همچنين تشكر از گزارش جامع و كامل آيت‌الله آملي‌لاريجاني درخصوص عملكرد اين قوه، نامگذاري هفته‌اي به نام دستگاه قضايي را در سالروز شهادت آيت‌الله بهشتي همانند بسياري از مناسبت‌هاي تقويمي نظام اسلامي، شهادت‌بنيان و بر پايه فداكاري در راه خدا خواندند و گفتند: اين موضوع، وظايف و انتظارات از قوه قضاييه را از يك مجموعه اداري صرف فراتر مي‌برد و جهاد همه‌جانبه و ايثار و از خود گذشتگي براي رسيدن به اهداف عالي را سرلوحه اين دستگاه قرار مي‌دهد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با قدرداني از رييس، مسوولان و بدنه قوه قضاييه، وظيفه اين قوه را حاكميتي و بسيار حساس دانستند و افزودند: اگر دستگاه قضايي در اداي وظايف خود يعني «قضاوت، پايان دادن به اختلاف‌ها و نزاع‌ها و مجازات متخلفان از قانون» به‌خوبي عمل كند، مردم از حاكميت، خرسند و راضي خواهند بود و اگر وظايف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاكميت، ناخرسند خواهند شد. ايشان اجراي صحيح و قاطعانه وظايف دستگاه قضايي را در زندگي مردم داراي تاثيرات فراوان برشمردند و خاطرنشان كردند: همان‌گونه كه بارها تاكيد شده، قوه قضاييه بايد مظهر عدالت و پناهگاه ملت باشد و مردم اطمينان خاطر داشته باشند كه هر جا با مظلمه يا تخلفي از قانون مواجه شدند، با مراجعه به دستگاه قضايي مي‌توانند حق خود را با آسودگي خاطر بگيرند. رهبر انقلاب اسلامي، ورود دستگاه قضايي در موضوعات مرتبط با حقوق عامه و مسائل زندگي روزمره مردم را از وظايف مهم اين دستگاه دانستند و گفتند: بايد در مردم اين اطمينان به وجود آيد كه در موارد مربوط به حقوق عامه، اگر به مراجع قضايي مراجعه كنند، حقوق آنها احيا خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين لازمه تحول در دستگاه قضايي را تعيين شاخص‌هاي دقيق و زمان‌بندي دانستند و تاكيد كردند: تحول، به‌صورت تدريجي امكان‌پذير نيست و بايد، سريع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد. ايشان با اشاره به موضوع مهم افكار عمومي و لزوم جلب اعتماد مردم و ضعف قوه قضاييه در اين بخش، افزودند: ما بايد در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعيت عمل كنيم اما در مقابلِ مردم بايد با تواضع و دلسوزي و محبت وارد شد و با آنان تفاهم كرد تا بتوان اعتماد افكار عمومي را جلب كرد.

رهبر انقلاب اسلامي، جلب افكار عمومي و اعتمادسازي را از كارهاي اساسي همه دستگاه‌ها به‌ويژه دستگاه قضايي و ضابطان آن دانستند و گفتند: اعتمادسازي نيازمند دو ركن اصلي است، يكي كار عملي و ديگري تبليغات. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص ضرورت تبليغات صحيح افزودند: امروز قوه قضاييه از جانب دشمنان خارجي و غافلين داخلي، آماج شديدترين فشارهاي تبليغي و رسانه‌اي است به‌گونه‌اي كه در اين تبليغات، يك قاتل بي‌رحم كه چند جوان حافظ امنيت را به قتل رسانده و در يك فرآيند قانوني و منصفانه چند ماهه به جرم وي رسيدگي و محكوم شده است، مظلوم جلوه داده مي‌شود و قوه قضاييه دلسوز و پيگير حقوق مظلومين، ظالم و متجاوز معرفي مي‌شود. ايشان تاكيد كردند: كار تبليغي موثر در دستگاه قضايي و مقابله با چنين عمليات رسانه‌اي سنگين، نيازمند يك تيم قوي رسانه‌اي و هنرمند است. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه تبليغات و كار رسانه‌اي بايد به‌گونه‌اي باشد كه به دل مخاطب بنشيند و نه آنكه فقط به گوش وي رسانده شود، افزودند: بايد با شيوه‌هاي حرفه‌اي و هنري، و به صورت مستمر، طراحي‌هاي مختلف انجام گيرد و حقايق و واقعيات باورپذير و محسوس به افكار عمومي ارايه شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: امروز در دنيا با پروپاگاندا و شيوه‌هاي پيچيده تبليغاتي، سياه را سفيد و باطلِ مطلق را حق جلوه مي‌دهند اما متاسفانه بسياري از دستگاه‌هاي ما كارهاي رسانه‌اي دقيق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومي را دست‌كم گرفته‌اند. ايشان در ادامه به لزوم استفاده از شيوه‌هاي مختلف و مناسب جهت رسيدگي به شكايات مردم در دادسراها و مراجع قضايي اشاره كردند و گفتند: در قوه قضاييه بايد قضات كوشا، صادق و قانع، به مردم معرفي شوند تا اين سبك كار ترويج شود و از طرف ديگر بايد افراد متخلف و خيانت كار اعم از قاضي يا ديگر عوامل نيز به مردم معرفي شوند. رهبر انقلاب اسلامي بر لزوم استمرار اصلاح دروني دستگاه قضايي تاكيد كردند و افزودند: هر پرونده مهمي كه در قوه قضاييه، به حكم عادلانه منجر مي‌شود، در واقع يك صدقه جاريه و يك عمل خير است و بايد به صورت صحيح به اطلاع مردم برسد. رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان‌شان نقش دستگاه قضا را در مبارزه با مفاسد اقتصادي مهم خواندند و خاطرنشان كردند: در مديريت مساله اساسي كشور يعني اقتصاد، قوه مجريه نقش اول را دارد اما قواي مقننه و قضاييه نيز موثر و نقش آفرينند. ايشان ايجاد امنيت در فضاي اقتصادي را از جمله وظايف دستگاه قضا برشمردند و افزودند: فضاي كسب و كار و زندگي و معيشت مردم بايد امن باشد و دستگاه قضا بايد با مختل‌كنندگان امنيت اقتصادي برخورد كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مبارزه قاطع و صريح با مفاسد و مفسدان اقتصادي را از ديگر وظايف مهم قوه قضاييه خواندند و افزودند: بايد واضح و موثر در اين مقوله ورود كنيد و فعال باشيد. ايشان با انتقاد از سخناني كه مستقيم يا غيرمستقيم تصور فساد فراگير در همه دستگاه‌ها را به افكار عمومي القا مي‌كنند، افزودند: در برخي «دستگاه‌هاي حاكميتي، مردمي و محيط كسب و كار»، فساد وجود دارد اما «فساد عمومي» واقعيت نيست و نبايد اين تلقي غلط را در اذهان عمومي به وجود آورد. رهبر انقلاب اسلامي، اقناع افكار عمومي را در برخورد دستگاه قضا با مصاديق فساد اقتصادي ضروري خواندند و تاكيد كردند: وقتي مفسدي را محاكمه و مجازات كرديد، روشن و مستدل و هنرمندانه براي مردم تبيين كنيد تا مردم صحت عملكرد شما را احساس كنند و تهديدات به فرصت تبديل شود. همكاري با دولت در حل مشكلات اقتصادي ديگر توصيه ايشان به مسوولان دستگاه قضا بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با ابراز خرسندي از فعاليت‌هاي قوه قضاييه براي احقاق حقوق ملت ايران در مقابل زورگويي‌هاي دشمنان و نيز مقابله با مدعيان حقوق بشرگفتند: در مقوله حقوق بشر جمهوري اسلامي در مقابل مدعيان جنايتكار غربي، طلبكار و مطالبه‌گر است. ايشان با اشاره به فجايع حقوق بشري امريكا در مناطق مختلف جهان و نيز جنايات فرانسوي‌ها و انگليسي‌ها در قاره آفريقا و شبه قاره هند در دهه‌هاي گذشته خاطرنشان كردند: در همين سال‌ها نيز عملكرد غربي‌ها در حمايت از داعش و در سوريه، ميانمار و مناطق ديگر نشان‌دهنده دروغ‌هاي مكرر مدعيان وقيح حمايت از حقوق بشر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون