• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4135 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير

سيدمحمد حسيني، ‌عضو شوراي مركزي جمنا:

منافقين و دشمن از تجمع اعتراضي سوءاستفاده مي‌كنند

‌ بعد از تصويب لايحه تعيين مكان‌هاي دوازده‌گانه آيا در شوراي مركزي جمنا بحثي در مورد درخواست مجوز اعتراض اتفاق افتاده است؟

درخواست مجوز براي اعتراض و همين‌طور اساسا اين مصوبه در دستور كار جلسات ما نبوده است. ضرورتي هم براي طرح اين موضوع وجود نداشته است. ما هر كجا كه خواسته‌ايم، ‌در سالن‌هاي اجتماع، مساجد، دانشگاه‌ها و... برنامه‌هاي تشكيلاتي را برگزار كرده‌ايم و مواضع تشكيلاتي خود را نيز بيان كرده‌ايم. در واقع ضرورتي وجود نداشته‌ كه براي موضوعي تجمع اعتراضي ترتيب بدهيم كه نيازمند اخذ مجوز باشيم. اعضاي شوراي مركزي و هيات رييسه برنامه‌هاي سخنراني خود را به‌طور معمول برگزار مي‌كنند. اگر نقدهايي هم به دولت داشته‌باشيم در مصاحبه‌ها، سخنراني‌ها و بيانيه‌ها اعلام كرده‌ايم.

‌تجمع اعتراضي براي شما موضوعيتي نداشته است؟

ما نقدهاي خود را از مجاري معمول به اطلاع مردم و مسوولان مي‌رسانيم. موردي نبوده كه نياز به تجمع اينچنيني داشته‌باشيم. تاكنون اعتراضات به اين سبك موضوعيتي نداشته؛ ضمن اينكه اعتراض را حق مردم مي‌دانيم، اقشار مختلف در تنگنا و سختي هستند اما با توجه به بهره‌برداري‌اي كه دشمن انجام مي‌دهد يا منافقين كه بسيج شده‌اند به نظام ضربه بزنند توصيه مي‌كنيم كه گروه‌ها و اقشار از طريق رسانه‌ها و مصاحبه‌ها يا سخنراني‌ها مطالبات و اعتراضات خود را بيان كنند به جاي اينكه بخواهند در مراكز عمومي دست به اعتراض بزنند تا دشمن نتواند روي موج اين اعتراض‌ها سوار شود و به درگيري و تخريب اموال عمومي و ايجاد مشكلات براي مردم منجر شود.

در جمنا درمورد تعيين مكان‌هاي اعتراض صحبتي صورت گرفته يا نقدي مطرح شده است؟

اين موضوع چندان اهميتي نداشته است كه در دستور كار قرار بگيرد اما از اين جهت كه اعتراضات نظم و ساماندهي داشته ‌باشد، بهتر است مكان‌هايي معين شودتاچنين اقداماتي درچارچوب قانون وضوابط صورت گيرد. در اين اماكن مردم حرف‌شان را مي‌زنند، رسانه‌ها و فعالان سياسي هم در جريان موضوعات مورد اعتراض قرار مي‌گيرند. در اغلب كشورها هم اين كار معمول است. نيروي انتظامي هم با اين شرايط امنيت را تامين كند چرا كه در خيابان ممكن است اعتراض منجر به درگيري يا زد و خورد بشود. برخي هم كه به دنبال اين هستند كه اجتماعات را به تنش بكشند.

چه موضوعي ممكن است جمنا را مجاب كند كه براي تجمع در اين مكان‌ها مجوز بگيرد؟

اگر موضوعاتي پيش بيايد كه مربوط به مصالح ملي باشد و مصالح و منافع ملي آسيب ببيند وازطرق معمول نتيجه حاصل نشود نيروهاي انقلاب دست به اعتراض خواهندزد. مثل مدتي پيش كه در قم شاهد تجمعي از سوي نيروهاي مومن بوديم كه نسبت به لوايح مرتبط با fatf اعتراض كردند. گرچه اين اعتراضات از سوي جمنا نبود اما اگر موضوعي مرتبط با مصالح ملي باشد و دولت يا مجلس بخواهند اقدامي مضر به منافع وامنيت ملي بكنند، ‌بعد از توصيه و نقد و نظر در صورت ادامه، راه چاره‌اي جز اجتماع نداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون