• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4135 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير

پرونده جام 2018 بسته شد

شب فرانسوي

سامان سعادت

 

 

جام جهاني هم تمام شد. در لحظات پاياني بازي فقط هواداران فرانسوي بودند كه دوست داشتند داور آرژانتيني سوت پايان بازي را بزند وگرنه كروات‌ها به همراه همه مردم دنيا آرزو مي‌كردند كه داور حتي شده براي چند ثانيه ديرتر پايان بازي را اعلام كند، چرا كه فوتبال‌دوستان مي‌دانستند براي جام بعدي و تجربه‌اي چنين لذت‌بخش و جنون‌آميز، نه چهار سال، بلكه چهار سال و نيم بايد صبر كنند. جام جهاني تمام شد و حالا هم بايد منظر بمانيم براي دوره بعدي؛ دوره‌اي كه قرار است در پاييز برگزار شود. اما ديدار فينال جام جهاني ماكت كوچكي بود از كل مسابقات. همه آنچه در مسابقات محل مناقشه شده بود و به عنوان نقطه تمايز اين جام با دور‌ه‌هاي قبل شمرده مي‌شد، در ديدار فينال هم اتفاق افتاد تا به قول ادبياتي‌ها جام جهاني حسابي فرمال شود. گل به خودي، VAR و تعداد گل زياد از جمله اين موارد بود.

 

گل به‌خودي: آقاي گل جام

اولين گل بازي فينال روي سانتر تماشايي گريزمان و اشتباه عجيب مانژوكيچ به ثمر رسيد. مانژو با يك ضربه سر رو به عقب، دروازه تيم خودي را باز كرد تا تيمش همان ابتداي كار با يك گل عقب بيفتد. مهاجم كروات‌ها كه در بازي نيمه نهايي آن گل حياتي را مقابل انگليس زد و تبديل به قهرمان مردمش شد، اين‌بار موجي از غم را به مردم كشورش هديه داد. به هر حال دوازدهمين گل به‌خودي جام جهاني روسيه در بازي فينال زده شد تا جام بيستم از اين حيث ركوردي دست نيافتني‌تر داشته باشد.

 

مردي كه تازه موتورش گرم شده بود

اما كرواسي كه تا فينال جام جهاني نشان داده بود قصد عقب‌نشيني ندارد، در اين بازي هم نشان داد قصد خالي كردن ميدان را ندارد. كروات‌ها خيلي زود روي يك ضربه شروع مجدد و در يك رفت و برگشت، با شوت تماشايي پرشيچ موفق شدند بازي را به تساوي بكشانند. پرشيچ كه در بازي نيمه نهايي هم با يك گل و يك پاس گل بهترين بازيكن ميدان شده بود، در فينال هم موفق شد تيمش را به مسابقه برگرداند. هرچند اين مسابقه خواب‌هاي تلخي براي او ديده بود.

 

VARو پنالتي

يكي ديگر از مواردي كه در اين جام خيلي در موردش حرف زده شد، بحث كمك داور ويدئويي بود. خيلي از كارشناسان آن را به نفع فوتبال دانستند و خيلي‌ها هم آن را مانع جذابيت مسابقات معرفي كردند. اما همين تكنولوژي باعث شد يكي از مهم‌ترين گل‌هاي فرانسوي‌ها در اين جام زده شود. گل پيروزي بخش در نيمه اول. روي كرنري كه از سمت چپ دروازه كرواسي ارسال شد، توپ به دست پرشيچ برخورد كرد، داور ابتدا اعتقادي به پنالتي نداشت، اما با ديدن صحنه آهسته تصميمش را برگرداند و نقطه پنالتي را به نفع فرانسوي‌ها نشان داد. پرشيچ كه تيمش را با يك سوپر گل جلو انداخته بود، با اشتباه خودش باعث گل دوم تيم حريف شد. گريزمان پنالتي را گل كرد.

 

نيمه دوم: فروپاشي

نيمه دوم بازي در شرايطي شروع شد كه در نيمه اول همه‌چيز به نفع كرواسي بود، غير از نتيجه. آنها در مالكيت توپ، تعداد شوت به دروازه، تعداد پاس و سانتر از حريف بهتر بودند، اما فرانسه نتيجه را در اختيار داشت. همه تصور مي‌كردند با توجه به روند نيمه اول اين كرواسي باشد كه با كمي فشار بيشتر بازي را به تساوي بكشاند، اما ماجرا به شكل ديگري پيش رفت. بازي عادي دنبال مي‌شد كه جيمي جامپ‌ها اجازه ندادند مسابقات بدون حضور آنها به پايان برسد. اتفاقي كه در طول مسابقات هرگز ديده نشده بود، در مهم‌ترين بازي جام رخ داد تا از اين حيث ميزبان نمره منفي بگيرد. اما بعد از جيمي جامپ‌ها كه بازي را از ريتم انداختند، بازيكنان دوباره به شرايط عادي برگشتند. امباپه كه با فرارهاي خودش مدافعين خسته كرواسي را حسابي به ستوه آورده بود، روي يك فرار و پاس توي عرض گريزمان را صاحب توپ كرد و او هم با يك پاس رو به عقب به پوگبا پايه‌گذار گل سوم فرانسه شد. ضربه پاي چپ پوگبا، گرچه نه شدت و نه زاويه مناسبي داشت، به خاطر عدم جايگيري مناسب سوباشيچ وارد دروازه شد تا اختلاف به دو گل برسد و كار براي شاگردان داليچ سخت‌تر شود. پوگبا با گلزني در فينال اولين منچستري گلزن در فينال ادوار جام جهاني لقب گرفت. چند دقيقه بعد اين خود امباپه بود كه با يك ضربه پاي راست آرام از پشت محوطه گل چهارم را زد تا روياي مردم بالكان تبديل به كابوس شود. سوباشيچ كه قهرمان كروات‌ها در بازي‌هاي قبل بود، با گرفتن پنالتي‌هاي حساس، در بازي فينال بسيار شكننده ظاهر شد و روي دو گل آخر تيم حريف كاملا مقصر بود. امباپه با گلي كه به ثمر رساند بعد از پله 1958 عنوان جوان‌ترين بازيكني كه در فينال جام جهاني گل زده را در اختيار گرفت. دقيقه 65 بازي مردم فرانسه خوشحال‌ترين مردم دنيا بودند و مردم كرواسي نااميدترين.

 

هوگو لوريس مغرور

در حالي كه همه فكر مي‌كردند با توجه به فروپاشي روحي كرواسي، آنها گل‌هاي بعدي را هم دريافت خواهند كرد، هوگو لوريس تصميم مي‌گيرد كه در محوطه جريمه خودي مانژوكيچ را دريبل بزند كه حركت او منجر به گل دوم كرواسي شد. مانژوكيچ گرچه نتوانست تيمش را به موفقيت برساند، اما از اشتباه لوريس بهترين استفاده را برد تا لااقل اشتباه نيمه اول خودش را جبران كند. گل دوم كرواسي باعث شد فينال در قامت يك مسابقه جدي بماند و حالتي يك‌طرفه به خود نگيرد.

 

كرواسي خسته، فرانسه قهرمان

بيست دقيقه آخر بازي خيلي ساده‌تر از آنچه تصور مي‌شد براي فرانسوي‌ها گذشت. خستگي و نااميدي در ساق‌هاي بازيكنان كرواسي مشهود بود. آنها سه تا 120 دقيقه كامل را قبل فينال بازي كرده بودند و بالاخره يك جا كم آوردند؛ در فينال. اما فرانسه كه همه بازي‌هايش را در وقت عادي برده بود، خيلي راحت بازي را اداره كرد و در نهايت با سوت پايان بازي براي دومين بار بعد از بيست سال، توانست قهرماني جام جهاني را به دست آورد و مردم كشورش را به يك جشن بزرگ فرا بخواند؛ جشني كه بعد از بازي قرار بود در خيابان‌هاي شهرهاي فرانسه تا پاسي از صبح ادامه داشته باشد.

 

عناوين فردي جام جهاني روسيه

در پايان جام عناوين فردي در كنار عناوين تيمي به برنده‌ها اهدا شد. امباپه بهترين بازيكن جوان جام شد، هري كين با شش گل زده بهترين گلزن مسابقات شد، تيبو كورتوآ عنوان بهترين دروازه‌بان جام را از آن خود كرد و در نهايت رهبر تيم كرواسي، يعني لوكا مودريچ دوست داشتني بهترين بازيكن جام جهاني 2018 لقب گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون