• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4141 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد

رييس‌جمهور در همايش روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور:

آقاي ترامپ با دم شيربازي نكن

حسن روحاني، رييس دولت دوازدهم روز گذشته با شركت در همايش روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور درباره موضوعاتي چون اوضاع منطقه، تصميمات اخير دولت امريكا، سياست خارجي و شرايط اقتصادي كشور صحبت كرد. رييس‌جمهور در اين همايش كه با محوريت گسترش هدفمند ديپلماسي و ارتباطات خارجي در محل مركز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: سياست خارجي بعد از امنيت ملي مهم‌ترين مساله هر كشوري است.

روحاني سياست خارجي را مظهر حاكميت ملي دانست و اظهارداشت: اگر براي حاكميت ملي دو محل ظهور و بروز در نظر بگيريم، دموكراسي و آراي مردم در پاي صندوق‌هاي راي، مظهر داخلي حاكميت ملي هستند و سياست خارجي مظهر حاكميت ملي هر نظام سياسي در دنياي بيروني و عرصه بين‌المللي است.

رييس‌جمهور بزرگ‌ترين مسووليت سفرا و مسوولان نمايندگي‌هاي كشورمان در خارج را حفاظت و حراست از امنيت و منافع ملي ايران برشمرد و تاكيد كرد: شرايط امروز جهان و ايران با ديروز متفاوت است. پس از يك دوره فراز و نشيب كه يك ابرقدرت سعي داشت فضايي تك‌‌قطبي در جهان ايجاد كند، امروز كسي در امريكا سر كار آمده كه نه‌تنها مي‌خواهد با دولت پيش از خود مرتب بجنگد بلكه با منافع همه دنيا و البته به تعبيري با منافع خودش در ستيز دايمي است، اين مساله نه‌تنها براي ايران، بلكه براي همه جهان يك خطر است كه البته در دل آن فرصت‌هاي بزرگي نيز وجود دارد.

 

امريكا هرزماني به جنگ ايران آمد

شكست خورد

روحاني در ادامه سخنان خود با بيان اينكه امريكايي‌ها در چند نوبت به جنگ ملت ايران آمدند كه هر بار شكست خوردند، اظهار داشت: بار اول امريكايي‌ها در زماني كه ملت ايران با ديكتاتور دست‌نشانده حاكم بر كشورشان مبارزه مي‌كردند، تمام‌قد به حمايت از او پرداختند. مردم ايران به دنبال آزادي، دموكراسي، حاكميت ملي، استقلال و دفاع از دين، هويت و ارزش‌هاي‌شان در برابر كسي بودند كه دست‌نشانده و نوكر خارجي‌ها بود و در داخل توي سر مردم مي‌زد و يك ديكتاتور بود. مردم بزرگ ايران نمي‌توانستند تحمل كنند كه حاكم كشورشان نوكر بيگانگان باشد، اما توي سر مردم خودش بزند. در جريان مبارزات ملت ايران، اما امريكا بيش از هر كشور ديگري با تمام قدرت و توان از شاه حمايت كرد و براساس اسناد و مدارك موجود اگر فرماندهان ارتش در روزهاي آخر حيات رژيم پهلوي تسليم نظر امريكايي‌ها شده بودند، امريكايي‌ها مصمم شده بودند، حتي به قيمت كشتار ميليون‌ها ايراني، شاه را حفظ كنند. آيا مي‌توان پذيرفت امريكايي‌هايي كه مصمم بودند براي حفظ نيروي دست‌نشانده خودشان خون ميليون‌ها ايراني را بريزند، طرفدار ايراني باشند؟ براي امريكايي‌ها شكست در برابر ملت ايران خيلي سخت بود و اينكه ببينند مستشاران و ديپلمات‌هاي آنها از 23 بهمن سال 57 با وضعي حقارت‌آميز و با شرمساري در برابر ملت ايران اين كشور را ترك مي‌كنند، باعث عصبانيت بسيار بود. دوره دومي كه امريكا به جنگ ملت ايران آمد، دوره استقرار نظام جمهوري اسلامي بود. از همان ابتداي پيروزي انقلاب، توطئه‌هاي امريكايي‌ها در مناطق مختلف ايران، آغاز شد و گروهك‌ها و برخي كشورهاي منطقه به تحريك امريكا هر روز مساله‌اي ايجاد مي‌كردند.

روزهاي سال 58، روزهاي بسيار سختي براي ملت ايران بود، اما در همان سال و در كوران همه سختي‌ها، ملت ايران انتخابات‌هاي‌ متعددي را برگزار كرد و تمام نهادهاي سياسي تا پايان اين سال با برگزاري انتخابات و متكي بر آراي مردم مستقر شدند و در نتيجه مداخله دوم امريكا نيز با شكست مواجه شد. روحاني با بيان اينكه سومين تلاش امريكايي‌ها براي شكست نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران، راه‌اندازي جنگ 8 ساله عليه كشورمان بود، گفت: جنگ 8 ساله عليه ايران از نشست طائف آغاز و برنامه‌ريزي شد. امريكايي‌ها در آستانه آغاز جنگ 8 ساله با ايران تمام روابط خود را با ايران قطع كردند و با توجه به اينكه تمام تجهيزات نظامي ايران امريكايي بود پس از قطع روابط امريكا با ايران همه پيش‌بيني‌ها و محاسبات آنان اين بود كه با وقوع يك جنگ، ايران در مدت چند ماه زمين‌گير مي‌شود و شكست مي‌خورد. رييس‌جمهور افزود: در جنگ 8 ساله عليه ايران نه تنها امريكا، بلكه همه قدرت‌ها و كشورهاي ديگر از شوروي، اروپايي‌ها، كشورهاي عرب منطقه و ديگران به جز چند كشور معدود، به حمايت از عراق برخاستند، اما اين توطئه سنگين نيز با شكست مواجه شد.

 

همواره با كشور‌هاي همسايه

دوست و برادر هستيم

روحاني در ادامه اين مراسم با تاكيد بر اينكه ما در كنار همه كشورها به ويژه همسايگان خود قرار داريم و با آنها دوست و برادر هستيم و قرن‌هاست كه در كنار هم زندگي كرده و فرهنگ يكديگر را مي‌فهميم، اظهار داشت: ملت‌هاي منطقه از كنار هم بودن لذت برده و با فرهنگ هم آشنا هستند به گونه‌اي كه امروز در ديگر كشورها، شعر سعدي خوانده شده و لذت مي‌برند و همينطور در ايران شعر اقبال با لذت خوانده مي‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اينكه نفوذ ايران تنها در عراق و سوريه نيست، گفت: ايران سرزمين قدرتمند و ملت ايران، ملتي بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است كه هرگز تروريسم را تحمل نمي‌كند و نمي‌تواند ببيندبرادران و خواهرانش در سوريه و عراق، به خاك و خون كشيده شده و سر از بدن‌شان جدا شده و زنان آنها به بردگي و اسارت برده مي‌شوند. ايمان، اعتقاد، فرهنگ و روحيه ملت ايران اجازه تحمل اين جنايت‌ها را به ما نمي‌دهد. ما به كار خود در سوريه، عراق و لبنان، افتخار كرده و تا آخر به آن افتخار خواهيم كرد.

 

حل مشروط اختلافات با همسايگان

از‌جمله عربستان

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ما خواستار برقراري رابطه خوب با دنيا هستيم، گفت‌: ايران سرزمين علم، تجارت و دانش جهاني بوده است و امروز فرصتي به وجود آمده تا روابط خود را با همسايگان‌مان بيش از پيش گسترش دهيم و حتي اگر همسايه‌اي مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمايل كرد، بايد اختلافات را حل كرده و دوستي را برقرار كنيم. در مورد امارات و بحرين نيز اينگونه است و ما در شرايط جديد به دنبال اصلاح روابط با اين كشورها هستيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه ما بايد روابط خوب خود را با همسايگان‌مان مستحكم كنيم به برخي اظهارنظرها پيرامون چگونگي روابط ايران و روسيه اشاره كرد و گفت: ما نه تسليم غربيم و نه تسليم شرق و شعار نه شرقي، نه غربي منافاتي با گسترش همكاري‌ها با كشورهاي جهان ندارد. ما روسيه را نه به عنوان شرق يا قدرتي بزرگ بلكه به عنوان يك همسايه مي‌بينيم و حسن همجواري و گسترش روابط با مسكو را به نفع دو كشور مي‌دانيم.

با دم شير بازي نكنيد

رييس‌جمهور در تشريح فرصت ديگري كه شرايط كنوني براي كشور ايجاد كرده، گفت: امروز درست است كه امريكا بر شركت‌هاي اروپايي و امريكايي فشار وارد مي‌كند تا با ايران همكاري نكنند كه اولا تمام سخنان آنان بي‌اساس است و شك ندارم كه نمي‌فهمند چه چيز را عنوان مي‌كنند. مثلا مي‌گويند نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود و خيال مي‌كنند وقتي ما مي‌گوييم هنگامي كه نفت ايران صادر نشود، هيچ كس نمي‌تواند نفت صادر كند به دنبال بستن تنگه هرمز هستيم در صورتي كه راه‌هاي فراواني وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسياري تنگه‌هاي ديگر را براي اين كار در اختيار داريم.

روحاني خطاب به امريكايي‌ها و در پاسخ به اينكه آنها گفته‌اند نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود، اظهار داشت: آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه و امنيت مسير كشتيراني در طول تاريخ هستيم، با دم شير بازي نكن، پشيمان‌كننده است. شما فكر مي‌كنيد ايران اينقدر ضعيف است كه اجازه دهد شما به خواسته و به اهداف‌تان برسيد؟

رييس‌جمهور ادامه داد: با دم شير بازي نكنيد چرا كه پشيماني ابدي براي شما به همراه خواهد داشت و اين از توان شما ساخته نيست. شما نمي‌توانيد ملت ايران را عليه منافع ايران بسيج كنيد چرا كه ملت ايران منافع خود را مي‌فهمد و براي آن فداكاري مي‌كند. شما نمي‌توانيد ملت را عليه امنيت و منافع ايران بسيج كنيد. شما ضديت خود را با ملت ايران به وضوح نشان داده‌ايد و وقتي مي‌گوييد نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود، معني آن اين است كه اجازه ورود دارو و كالاهاي اساسي را نمي‌دهيد و يعني مردم را در محاصره شديد و مشقت زندگي قرار داديد و بعد عنوان مي‌كنيد كه حامي ملت ايرانيد! چه كسي باور مي‌كند؟

 

مذاكره با امريكا به معناي تسليم است

رييس‌جمهور با بيان اينكه صادرات غيرنفتي ما افزايش يافته و درآمد ريالي كشور نيز بيشتر شده است، گفت: تخصيص بودجه عمراني كشور نسبت به سال گذشته بيش از 20 برابر شده است. روحاني با تاكيد بر اينكه اگر همه ايستادگي كرده و ملت نسبت به شرايط آگاه باشند، هيچ اتفاقي نخواهد افتاد، گفت: از سال 92 و شروع دولت يازدهم تاكنون در همه شاخص‌ها، وضعيت كشور خوب بوده است به گونه‌اي كه در رشد اقتصادي، رشد ما منفي 7 بوده اما در سال 96 اين رقم به 4 درصد رسيد. همچنين در شروع دولت، اشتغال خالص 12 هزار بوده و امروز 756 هزار نفر است و هنوز با وجود فشارهاي اخير وضعيت تورم در كشور يك‌رقمي است كه البته ممكن است با دشواري‌هايي در اين زمينه مواجه شويم. روحاني با بيان اينكه كشور فراز و نشيب دارد و ما در اين مسير دو راه تسليم يا مقاومت را پيش رو داريم، گفت: امروز در برابر امريكا حرف زدن، مذاكره كردن و سخن گفتن معنايي جز تسليم ندارد و تسليم به معناي پايان دستاوردهاي 40‌ساله ملت ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون